فقه در مطبوعات

معنی کلمه فقه در مطبوعات در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] این مقاله درباره نگاه مطبوعات به مباحث فقهی و حقوقی و مقالاتی است که در این مطبوعات با موضوع فقه و حقوق مطرح شده است.
نویسنده پس از بیان مقدمه ای در زمینه بایستگی کندوکاو در اجماعها به ویژگیهای طرح تدوین دایرة المعارف اجماع در مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی (پژوهشگاه)، وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی می پردازد:۱. زبان دایرة المعارف، عربی است.۲. اجماعها، برابر ترتیب سنّتی بابها و مسائل فقهی ارائه می گردند؛ یعنی با اجماعهای باب طهارت آغاز و با اجماعهای باب دیات پایان می پذیرد.۳. هر مسأله اجماعی، بالای صفحه و اطلاعات مربوط به آن، پایین صفحه ارائه می شود، با محور بودنِ مقوله های زیر:معقد اجماع، فتوا دهندگان، ناقلان اجماع، الفاظی که در نقل مورد استفاده قرار گرفته است، نقد اجماع، مسأله در اصول متلقات (در این قسمت نام کتابهایی که به گونه ای به مسأله پرداخته اند، با یادکرد شماره جلد و صفحه یاد می گردد.)۴. نام دایرةالمعارف (موسوعة الاجماعات للامامیّة) است.
بیمه
در این مقاله، پس از تعریف و پیشینه بیمه، ماهیت بیمه، نوع عقد در بیمه، شرایط عقد بیمه و هویّت بیمه گر، اشکالهایی که ممکن است به بیمه شود، پاسخ گفته شده. در این نوشتار، پاسخ ایرادهای زیر، بیان شده است.۱. چون وجود زیان بر بیمه گذار، روشن و یقینی نیست و با وجود زیان چند و چون آن روشن نیست، شاید برای یک سوی قرارداد، سبب زیان باشد و بستن قرار داد غرری هم، جایز نیست.۲. بیمه گر، در برابر حق بیمه ای که دریافت کرده است، کاری انجام نداده و سودی به بیمه گذار نرسانده است. این از مصادیق (اکل مال بباطل) به شمار می رود که سبب فساد و باطل شدن عقد و قرارداد می گردد.۳. در عقد بیمه که هنوز زیانی بر بیمه گذار وارد نشده و رویدادی برای او رخ نداده است، موضوع ضمان محقق نگردیده که بیمه گر بخواهد، تعهد پرداخت و جبران آن را بکند، بنابراین، قرارداد بیمه، سبب (ضمان ما لم یجب) از جانب بیمه گر می شود.
پرسشهایی در فقه و دانش پزشکی
بخش مهمی از موضوعات نو پیدا که فقه باید پاسخ گوی آنها باشد، همواره از جامعه پزشکی بر فقیهان عرضه می شده است. پیشرفت پرشتاب و چشمگیر این علم در عصر حاضر، پرسشهای نو پیدای بسیاری به وجود آورده و فقه را به پاسخ گویی آنها فراخوانده است.سمینارهای علمی، لجنه های پژوهشی و فقیهان آگاه می خواهد، تا با تلاشهای پی گیر پاسخهای لازم را به جامعه پزشکی ارائه دهند. براساس همین نیاز، دو سمینار علمی در سال های ۱۳۶۸ و ۱۳۷۵ برگزار شد.در این نوشتار، مجموعه پرسشهایی را که دست اندرکاران سمینار گردآورده اند، به عنوان دشواریها و گرفتاریهای فقهی نظام پزشکی عرضه شده است، تا فقیهان و اندیشه وران با ارائه پژوهشها و پاسخهای آن عزیزان، بخشی از دشواریها و گرفتاریهای جامعه پزشکی را برطرف کنند.
التوافق الابتدائی علی البیع او الایجار والعُرْبون
...

جملاتی از کاربرد کلمه فقه در مطبوعات

تعریف معروف: فقه در اصطلاح عبارت است از: روشی که به‌وسیلهٔ آن احکام شرعی را از ادلهٔ تفصیلی به دست می‌آوریم. «دلایل تفصیلی» از نظر اکثر علمای مسلمان عبارتند از: قرآن، سنّت، اجماع و عقل.
فقیه از واژه «فقه» مشتق شده‌است. و فقه در لغت، به معنای دانستن و فهمیدن است. اما فقیه در اصطلاح علوم اسلامی، به معنای مجتهد و متخصص در علم فقه به کار رفته‌است. بنابراین، فقیه به کسی می‌گویند که قادر به استنباط احکام شرعی فرعی از منابع فقه اسلامی که عبارتند از قرآن، سنت، اجماع و عقل باشد.
جعفری به عنوان استاد فقه دانشکده فقه در نجف از سال ۱۳۸۵ (قمری) فعالیت خود را آغاز کرد و پس از آن به کوالالامپور در مالزی رفت و فعالیت‌های خود را در آنجا ادامه داد و از سال ۱۳۵۰ خورشیدی در تهران اقامت کرد و از دعوت تدریس در دانشگاه تهران، در زمان پهلوی سر باز زد؛ ولی با تسلط بر زبان انگلیسی با مؤسسه خدمات اسلامی در ترجمه انگلیسی کتاب الکافی کلینی و نهج البلاغه همکاری کرد.
در نظام حقوقی فقه در ایران عفو و مرخصی‌ها به زندانی‌هایی تعلق می‌گیرد که مجدداً به کارهای خلاف روی نمی‌آورند و می‌توانند از مرخصی خود استفاده کنند.
حیدر حب الله به تدریس سطوح عالیه فقه و اصول فقه در قم مشغول و شاگردان حوزه علمیه من‌جمله طلاب ایرانی مسلط به زبان عربی از دروس وی استفاده نمودند از بارزترین شاگران میتوان اسامی ذیل را نام برد:
و از كلامى كه خداى تعالى درباره مطلق قسم دارد تبعيت نموده و خدا را به يكى از همانچيرهايى كه خودش به آن قسم ياد كرده و يا به يكى از حقوقى كه خودش براىاوليايش قرار داده قسمش بدهيم ؟ و چطور مى توان گفت كه اين نحوه قسم شرك به خدااست ؟! آرى اين نحو قسم ، قسم شرعى كه در فقه در باب يمين و قضا، آثار و احكاممخصوصى دارد نيست ، و قسم شرعى تنها قسمى است كه به اسم خداى سبحان منعقد شود،و ليكن كلام ما در اين جهت نبود.
حكومت ... فلسفه عملى تمامى فقه در تمامى زواياى زندگى بشريت است ، حكومت نشاندهنده جنبه عملى فقه در برخورد با تمامى معضلات اجتماعى و سياسى و نظامى وفرهنگى است ، فقه ، تئورى واقعى و كامل اداره انسان و اجتماع از گهواره تا گور است .
بايد دانست كه آموختن مسائلى كه در كتب فقهى آمده است در نزد خدا فقه نيست . فقه در نزدخداوند، درك جلال و عظمت خدا است و اين علم است كه خوف و هيبت خدا را دردل انسان حاضر مى كند، و شخص را اهل خشوع و تقوى مى سازد.(43)