فقه برده داری

معنی کلمه فقه برده داری در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در فقه اسلامی احکام بسیاری درباره برده و برده داری بیان شده است و این حاکی از رواج برده داری در جامعه صدر اسلام دارد.
احکام بردگان و بردگی ـ با توجه به رواج برده داری در جامعه صدر اسلام و نیاز به وضع مقرّرات برای آن ـ بخش عمده ای از منابع فقهی را تشکیل داده است.
در این منابع، بیشترِ احکام یاد شده زیر عناوین و ابواب آزادسازی برده (از جمله: عِتْق، تدبیر، مکاتبه و استیلاد) آمده و بقیّه، به تناسب موضوع، در ضمن دیگر کتب و ابواب فقهی درج شده است.
جای گاه عبد در ابواب فقهی
در منابع فقهی، کتاب یا بابی با عنوان بردگی یا استرقاق و مانند این ها وجود ندارد، تنها برخی منابع پاره ای از احکام ویژه بردگان را در فصول و ابوابی خاص گرد آورده اند، مانندِ جنایة العبد، جنایة المُکاتَب، اقرار العبد، شراء العبد المأذون و بیعه، کتاب الولاء، کتاب الابق، و کتاب الاستبراء.
با این همه، معدودی از فقها، از جمله سیوطی شافعی در الاشباه والنظائر و ابن نُجَیم حنفی در الاشباه والنظائر خود، تلاش کرده اند که احکام متعدد راجع به بردگان را در یک جا گرد آورند و برخی دیگر، مانند بزدوی حنفی در کتاب معروف خود اصول بزدوی کوشیده اند که علاوه بر این، اصول و ضوابط کلّی بردگی را در اسلام از احکام یاد شده استخراج و تبیین کنند.
روش مقابله اسلام با برده داری
به نظر برخی دانشمندان، به سبب واقعیات جامعه صدر اسلام و نیز مسئله اسیران جنگی کافر در قرآن و سنت و به تبع آنها در فقه، بردگی که جنبه رسمی و نهادی داشت یک سره نفی نشد، بلکه با تشریع احکامی درباره محدود کردن راه های برده گرفتن (استرقاق)، رعایت حقوق مشروع و انسانی بردگان و تشویق و تأکید به آزادسازی برده (عتق یا اِعتاق)، بردگی شکلی مطلوب و انسانی به خود گرفت و در مسیر محدودیت و زوال افتاد.
اصالة الحریة
...

جملاتی از کاربرد کلمه فقه برده داری

بعضی از داستان‌های تاریخی مثل فیلم «اسپارتاکوس» ساخته «استنلی کوبریک» در سال ۱۹۶۰ اسپارتاکوس را فردی مبارز برای آزادی به تصویر می‌کشد، فردی که می‌جنگد تا جامعه فاسد روم را تغییر دهد و به سنت برده داری رومیان پایان بخشد. اگرچه این تصویر با منابع تاریخی مغایرتی ندارد اما هیچ سند تاریخی ای موجود نیست که نشان دهد هدف بردگان فراری پایان دادن به بردگی در جمهوری روم بوده‌است. حتی هیچ‌یک از اقدامات اسپارتاکوس به‌طور مشخص پایان دادن به بردگی را هدف قرار نمی‌دهد. حتی خود تاریخ نگاران قدیمی که خود سال‌ها پس از این وقایع این اتفاقات را ثبت کرده‌اند، به‌طور قطع از اهداف و انگیزه‌های اسپارتاکوس آگاه نیستند. آپیان و فلوروس این‌گونه می‌نویسند که هدف اصلی اسپارتاکوس حمله مستقیم به شهر رم بوده‌است (اگرچه این نظریه‌ها ممکن است برگرفته از افکار ناشی از ترس رومیان بوده باشد)
سو گفته‌است که «نمی توان قربانی شدن غم‌انگیز زنانی که به زور به خدمت گرفته شده‌اند و از شرایطی مانند برده داری رنج می‌بردند، انکار کرد.» به گفته سو، «این استعمار ژاپن بود که بدون شک قربانی شدن در مقیاس وسیع ده‌ها هزار زن کره‌ای را تسهیل کرد».
زنان در قاره آمریکا زنانی هستند که در آن متولد شده‌اند، در آن زندگی می‌کنند، و اهل قاره آمریکا هستند، منطقه‌ای که منطقه کارائیب، آمریکای مرکزی یا آمریکای میانه، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی را در بر می‌گیرد. تکامل، فرهنگ و تاریخ آنها با تاریخ قاره آمریکا همخوان است، اگرچه تجربه‌های زنان اغلب با مردان جامعه متفاوت بود. تفاوت در تجارب زنان اغلب مربوط به تقسیم کار یا محدودیت‌هایی است که به دلیل نقش‌های سنتی در جامعه بر آنها اعمال می‌شود. تأثیرات برده داری، اسارت و استعمار در طول زمان تأثیر عمیقی بر زنان در قاره آمریکا گذاشته‌است.

برده داری در بین سرخپوستان در ایالات متحده شامل برده داری توسط سرخپوستان و همچنین به بردگی گرفته شدن سرخپوستان تقریباً در ایالات متحده امروزی است. اراضی قبیله ای و تجارت برده‌ها در مرزهای امروزی رایج بود. برخی قبایل سرخپوست قبل و در طول دوره استعمار اروپا اسیران جنگی را به عنوان برده نگه می‌داشتند؛ برخی از سرخپوستان آمریکایی اسیر شدند و توسط دیگران به عنوان برده به اروپایی‌ها فروخته شدند و تعداد کمی از قبایل، در اواخر قرن هجدهم و نوزدهم، به عمل برده داری به عنوان دارایی روی آوردند و تعداد تعداد فزاینده ای از بردگان سیاه پوست داشتند.

کومبیا موسیقی ادغام شده از موزیک‌های اسپانیایی، بومیان و آفریقایی‌هاست. این موسیقی رقص مختص به خود را داراست. در قرن نوزدهم، برده داری لغو شد و آفریقایی‌ها، هندی‌ها و سایر گروه‌های قومی در فرهنگ کلمبیایی ادغام شدند.
در سال 1844 روز انتخابات یکنواخت وجود نداشت.ایالت ها بین 1 و 12 نوامبر رای دادند.پولک با 5/49 درصد آرای مردم و 170 رأی از 275 رأی الکترال برنده انتخابات شد.پولک که با وجود از دست دادن ایالت محل سکونت خود (تنسی) به اولین رئیس جمهور انتخاب شد، ایالت محل تولد خود، کارولینای شمالی را نیز از دست داد.با این حال، او پنسیلوانیا و نیویورک را برد، جایی که کلی آرای خود را به جیمز جی. برنی نامزد ضد برده داری حزب آزادی از دست داد، که در نیویورک بیش از حاشیه پیروزی پولک رای آورد.اگر کلی نیویورک را برده بود، به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شد.
منطقه عربستان سعودی امروزین بین سال‌های ۱۵۱۷ و ۱۹۱۸ میلادی اسماً تحت سلطه امپراتوری عثمانی قرار داشت و به همین دلیل در رابطه با برده‌داری و تجارت برده حداقل اسماً از از قوانین دیگر امپراتوری عثمانی پیروی می‌کرد. در سال ۱۹۰۸ میلادی، امپراتوری عثمانی به‌طور اسمی برده داری را لغو کرد، اما این قانون در شبه جزیره عربستان توسط مقامات عثمانی اجرا نشد.
بروز جنگ داخلی آمریکا میان طرفداران الغای برده داری و هواداران نظام برده داری در سال ۱۸۶۰ برای حزب دموکرات فاجعه آفرید. این حزب به همراه ایالت‌های جنوبی از شمالی‌های جمهوریخواه به سختی شکست خورد و برای چند دهه به یک نیروی سیاسی درجه دوم تبدیل شد.
منشأ بردگان در افغانستان در دوره‌های مختلف تغییر کرده و بردگان در افغانستان هرگز قومیت خاصی نداشتند. برده داری در افغانستان به‌طور رسمی در سال ۱۹۲۳ میلادی لغو شد.
در قسمت ۱، فرانسیسون استدلال می‌کند که حیوانات غیرمسئول، مالکیت شخصی یا منجنیق صاحبان آنها هستند، حتی اگر به عنوان یک نوع خاص از اموال شناخته شوند. به این ترتیب، آنها خودشان نمی‌توانند از حقوق قانونی برخوردار شوند، زیرا اینها اهداف اعمال حقوق شخص دیگری هستند. هر زمان که منافع یک حیوان در برابر منافع مالک متعادل شود (با فرض اینکه حیوان به عنوان منافع شناخته شده باشد)، هر چقدر که ممکن است این چیزهای بی‌اهمیت باشد، منافع صاحبش پیروز می‌شود. فرانسیسون اوضاع را با معالجه بردگان در ایالات متحده در سده‌های ۱۸ و ۱۹ مقایسه می‌کند، جایی که قوانینی وجود داشته که به ظاهر از آنها محافظت می‌شود، در حالی که دادگاه‌ها نادیده گرفته‌اند که نهاد برده داری، این حمایت را تا حد زیادی بی‌معنی می‌کند.