فقه اهلبیت علیهم السلام

معنی کلمه فقه اهلبیت علیهم السلام در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] فقه اهلبیت علیهم السلام (مجله فارسی). «مجله ی فقه اهل بیت(ع)»، به زبان فارسی، از مجلات تخصصی فقه است که توسط مؤسسه ی دائرة المعارف فقه اسلامی، زیر نظر آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی و با تلاش جمعی از مؤلفان بزرگوار منتشر می شود.
آنچه در این نرم افزار آمده، پنجاه و شش شماره ی فارسی از این مجله می باشد که هر کدام مشتمل بر چندین مقاله در موضوعات مختلف فقهی است. همه مقالات مزبور، به شیوه استدلالی و اجتهادی نوشته شده است. در پاره ای از شماره ها، در بخشی با عنوان «کتاب نما»، آثار فقهی و حقوقی ای که تازه به بازار آمده اند، معرفی شده اند.
این مجله، حاوی موضوعاتی است از قبیل مسائل مستحدثه ای که آیت الله محمدی گیلانی از حضرت امام (ره) پرسیده و ایشان پاسخ داده اند، بحث وجوه شرعی در نظام اسلامی، ضمان کاهش ارزش پول، بررسی فقهی حکم عده زنان بدون رحم، پژوهشی در باره ی دیدن هلال ماه، نقش قبض در عقد رهن، پژوهشی در باره ی تلقیح مصنوعی، تزاحم کارهای حکومت اسلامی و حقوق اشخاص، داد و ستد خردسالان در نگاه محقق اردبیلی، احکام فقهی پول، کاوشی در باره ی اختیار ولی فقیه در عفو کیفرها، سخنی در باره ی تغییر جنسیت ها، سخنی در تنظیم خانواده، بیمه، علم قاضی، حقیقت محارب، استصناع و...
از آن جایی که در این مجال، امکان بررسی همه ی مقالات وجود ندارد، فلذا راجع به چند نمونه از آنها مطالبی را در این قسمت می آوریم:
یکی از عقود و انواع معاملات، استصناع می باشد که همان سفارش ساخت است. در این موضوع، چند مقاله در این مجله وجود دارد که ما در این جا نگاهی اجمالی داریم به مقاله ی آیت الله سید محمود هاشمی که در شماره ی 19 این مجله چاپ شده است. ایشان، در تعریف استصناع می فرماید: استصناع، عبارت است از توافق با صاحبان صنایع، برای ساختن شیء معینی مانند تخت یا در و... برای شخص پیشنهاد دهنده.

جملاتی از کاربرد کلمه فقه اهلبیت علیهم السلام

غالب علمای شیعه چون کلینی، شیخ مفید، شیخ طوسی، او را صحابی خاص امام ششم و امام هفتم شیعیان می‌دانند و محدث قمی گوید: «اختلافات شیعیان را حل می‌کرد و نماینده امام صادق و امام کاظم علیهم السلام بوده‌است.» هر چند در ذمّ او نیز روایاتی نقل شده‌است و نسبت‌هایی چون «فاسد المذهب»، «مضطرب الروایه»، «خطابی» بودن به او داده شده‌است ولی غالب علمای شیعه روایات مذمت او را جواب داده‌اند و روایاتی که در مدح اوست را بیشتر و محکم تر دانسته‌اند. از روایات متعددی برمی آید که وی مورد وثوق و اعتماد ائمه شیعه بوده‌است.