[ویکی فقه] برخی تعداد فرزندان حضرت عباس را دو نفر به نام های عبیدالله و فضل یا حسن و محمد، و برخی دیگر او را تنها صاحب یک فرزند، یعنی عبیدالله دانسته اند؛ بنا بر نقلی، حضرت عباس فرزند دیگری به نام قاسم یا محمد نیز داشته اند. بر این اساس گفته اند محمد و قاسم در روز عاشورا به شهادت رسیده اند؛ از این رو نمی توان گفت که فرزندان حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) در کربلا حضور نداشتند؛ چون یا بودند و به شهادت رسیدند و یا در قافله اسرا بودند و با توجه به سن کم نجنگیدند؛ زیرا بنا بر تحقیق و جست وجو، گزارشی تاریخی که عدم حضور فرزندان حضرت عباس بن علی (علیه السلام) در کربلا را اعلام کند، نیافتیم. در منابع تاریخی آمده است، حضرت ابوالفضل العباس (علیه السلام) با لبابه دختر عبدالله بن عباس، پسر عموی، پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) ازدواج کرد. تعداد فرزندان حاصل این ازدواج، فرزند یا فرزندانی بود که در تعداد آنها اختلاف نظر وجود دارد. ← دیدگاه اول اسفراینی درباره شهادت قاسم بن عباس و برادرش محمد می نویسد: هنگامی که بیش تر یاران امام حسین (علیه السلام) در درگیری با دشمنان به شهادت رسیدند، امام حسین (علیه السلام) فریاد برآورد: «وا غَوْثاه، بِکَ یا الله، وا قِلَّةَ ناصِراه؛ فریاد (از بی کسی) به تو پناه می برم ای خدا! وای از کمی یاران!» در این لحظه، دو نوجوان که چهره ای مانند ماه داشتند، (صدای امام را شنیدند)، از خیمه به بیرون دویدند که یکی از آن دو فرزند عباس (محمد) و دیگری برادرش قاسم بود؛ و در پاسخ امام فریاد زدند: «لَبَّیْکَ یا مَولانا، نَحنُ بَینَ یَدَیکَ؛ در خدمت توایم ای سرور ما!». امام حسین (علیه السلام) رو به آنان کرد و فرمود: «شهادت پدرتان کافی است»؛ اما آنان امتناع ورزیده و گفتند: «نه به خدا ای عمو!» سپس از امام اجازه گرفته و به میدان نبرد شتافتند و پس از پیکار با دشمن هر دو به شهادت رسیدند. دلایلی بر رد گزارش اسفراینی ...
جملاتی از کاربرد کلمه فرزندان حضرت عباس
در زمان خلافت عباسى - كه بيشتر اوقات ، آل على (عليه السلام ) را تعقيب و شكنجه مىكردند - بسيارى از سادات و فرزندان حضرت على (عليه السلام ) به قم پناه آوردند واز همين موقع عقايد شيعه در اذهان ساكنان قم رسوخ پيدا كرد و به تدريج ، يك شهرشيعه نشين شناخته شد و به همين علت خلفا به اين شهر نه توجهى داشته اند و نهنظر مساعدى . (53)
بخش دوم : فرزندان حضرت ابوالفضل العباس قمر بنى هاشم عليه السلام و امامزادگان از نسل آن حضرت در ايران و ديگر كشورهاى جهان
امام عليه السلام گفت : سبحان اللّه ، آيا دست يكى از شيعيان ما را مى گيرى و به خانهببرى و به او غذا دهى تا سير شود؟ به خدا سوگند اين كار بهتر از آزاد كردن برده اىاست كه از فرزندان حضرت اسماعيل باشد. (95)
در ميان مسلمانان اين باور كه مهدى موعود (عج الله تعالى فرجه الشريف ) منجى بشريتاست و در آينده ظهور و قيام خواهد كرد و جهان را پر ازعدل و داد مى نمايد، از زمان رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله رواج يافت و جزءاعتقادات اسلامى قرار گرفت . اصل اعتقاد به ((مهدى موعود))با ويژگى هايى ؛ ماننداين كه ، مهدى (عج الله تعالى فرجه الشريف ) ازاهل بيت رسول خدا صلى الله عليه و آله و از فرزندان حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلاماست ، (646) به جهت فراوانى و تواتر روايات ، موردقبول تمامى مذاهب شيعه و سنى است . با اين تفاوت كه عموماهل سنت مى گويند: ((مهدى موعود))متعلق به آخرالزمان است و هنوز متولد نشده است . ولىشيعه اماميه مى گويد: ((مهدى موعود))متولد شده است و بهدلايل و حكمتى چند در پس پرده غيبت قرار دارد. اين غيبت امام عليه السلام با آمادگى وانتظار مردم از((مهدى موعود))گره خورده است . به همين جهت آمادگى و انتظار از ظهورمهدى موعود (عج الله تعالى فرجه الشريف ) يكى ازاعمال با فضيلت شيعيان در عصر غيبت به شمار مى آيد.(647)
پس از فرزندان حضرت فاطمه زهرا عليه السلام ، محمد حنفيه نخستين فرزند حضرتعلى عليه السلام از ساير همسرانش مى باشد.
محمد و عبدالله و عون فرزندان حضرت جعفر طيار، و يحيى پسر حضرت على عليه السلام ، برادران مادرى محمد مى باشند. محمد از طرف حضرت امير المومنين دوبار بهاستاندارى مصر منصوب شد، يكبار قبل از مالك اشتر و بار ديگر بعد از مالك . در مرتبه دوم ، معاويه بن خديج و عمر و عاص به دستور معاويه او را به شهادت رسانيده و نعش مطهرش را در شكم الاغى مرده گذاشته و آتش زدند و سرش را براى معاويه به شام فرستادند (اكنون مدفن سر مقدسش در باب الصغير شام مشهور است )
فاطمة بهجة قلبى ، و ابناها ثمرة فؤ ادى ، و بعلها نور بصرى ، و الائمة من ولدهاامانتى و الحبل الممدود، فمن اعتصم بهم فقد نجى ، و من تخلف عنهم ، فقد هوى :(فاطمه (س ) مايه شادى چشمم ، و پسران او ميوه دلم هستند، و همسر فاطمه (على عليهالسلام ) نور چشمم ، و امامان از فرزندان حضرت زهرا (س ) امانتهاى من ، و ريسمان كشيده شده (و رشته هاى پيوند با من ) مى باشند، هر كس كه به اين افراد تمسك جويد، قطعا نجات مى يابد، و كسى كه از مسير آنها منحرف گردد، به راه هوس هاى نفسانى رفته است) (1)
O مراد از (الّذين هادوا) يهوديان هستند. اين نامگذارى يا به سبب اظهار توبه ى آنان است كه با تعبير (انّا هُدنا اليك )(348) آمده است و يا به جهت آنكه اين قوم به يكى از فرزندان حضرت يعقوب كه يهود نام داشت ، منسوب بودند.
5- فرزندان حضرت ابراهيم (عليه السلام ) و دو فرزندش اسحاق و يعقوب به فرمانخداوند متعال مردم را به حق رهبرى مى كردند، و آنچه مى گفتند خود بدانعمل مى كردند يعنى مطيع محض خدا بودند.
قول سوم : آنكه مهدى موعود عليه السلام از فرزندان حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام است و اين قول را ابن حجر و بعضى تقويت كردند و مستند ايشان ، روايتى است كه ترمذى در سنن خود ذكر كرده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود كه : (مهدى ازفرزندان حسن است .)