[ویکی نور] فدک در فراز و نشیب، اثر سید علی حسینی میلانی (متولد نجف، 1367ق) است که در آن، به چند پرسش و شبهه درباره ماجرای فدک و ارتباط حضرت فاطمه(س) و حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) با آن به صورت مستند، تحلیلی و انتقادی پاسخ داده است. نام کامل این اثر عبارت است از: «فدک در فراز و نشیب: پژوهشی در مورد فدک در پاسخ به یک دانشور سنی». نویسنده، اثرش را به زبان عربی نوشته و کتاب حاضر ترجمه فارسی آن است که توسط هیئت تحریریه مرکز حقایق اسلامی صورت گرفته است. کتاب حاضر، از مقدمه مرکز حقایق اسلامی، مقدمه نویسنده و متن اصلی (شامل 4 بخش) تشکیل شده است. روش نویسنده در این اثر، عالمانه، انتقادی و تاریخی - کلامی است و از کتاب، سنت، تاریخ و عقل استفاده کرده است. نویسنده برای تولید اثر حاضر از منابع معتبر و متعددی از اندیشمندان قدیم و جدید (71 کتاب) بهره برده است.
جملاتی از کاربرد کلمه فدک در فراز و نشیب
چون ذره در هوای تو خورشید آسمانی بسیار در فراز و نشیب جهان دویده
O معمولاً در نوع سخنان و نوشته هاى افراد بشر در درازمدّت تغيير، تكامل و تضاد پيش مى آيد. امّا اين كه قرآن در طول 23 سال نزول ، در شرايط گوناگون جنگ و صلح ، غربت و شهرت ، قوّت و ضعف ، و در فراز و نشيب هاى زمان آن هم از زبان شخصى درس نخوانده ، بدون هيچگونه اختلاف و تناقض بيان شده ، دليل آن است كه كلام خداست ، نه آموخته ى بشر.
فروهشته زو چار بودی رکیب همی تاختی در فراز و نشیب
سكان آرامش آدمى در فراز و نشيب امواج حوادث ، ياد خداست و نسيمى كه روح و روان انسانرا صفا و صداقت بخشيده ، قلبى ، مطمئن و دلى آرام همراه خود دارد نام پروردگار و ذكراوست . آنان كه در ((قافله ابرار)) حضور دارند و از راههاى سخت زندگانى به سلامتعبور مى كنند، به سان پيرو فرهيخته حضرت آية الله بهاء الدينى هر حادثه اى رالطفى آشكار و پنهان مى شمرند و جرعه هاى رضايت الهى را در كام جان مى ريزند. ازسخنان ژرف و انديشه هاى پرارج ايشان است كه :
موافقت عده اى از عالمان سر شناس نظير آيات والا مقام خراسانى ، بهبهانى ، طباطبايى ،عبدالله مازندرانى و ميرزا حسين تهرانى با مشروطيت ، فقط نوعى همراهى و همكارى بابه اصطلاح روشنفكران ، در مبارزه با حكومت ظالمانه بود. و در واقع حضور علماى طرازاول ، پاى مردم را به صحنه كشيد و انقلاب را در فراز و نشيبها يارى كرد. وگر نهروشنفكران در هيچ دوره ، قدرتى همپاى قدرت علماى دين و مذهب نداشته اند كه بتوانندملت را با سياسيتها و اهداف خويش همراه سازند.
یکی را همه رفتن اندر نهیب گهی در فراز و گهی در نشیب
کزو شادمانیم و زو ناشکیب گهی در فراز و گهی در نشیب
جلوه گر روی تو بینم، در فراز و در نشیب پرده در حسن تو یابم در یمین و در یسار
و آنکه غفلت بر احوال وی غالب و عجز در افعال وی ظاهر بود حیران و سرگردان و مدهوش و پای کشان، چپ و راست میرفت و در فراز و نشیب میدوید تا گرفتار شد.
از آن جمله جابر بن عبداللّه انصارى گاهى كه به كربلا براى زيارت قبر شريفحضرت سيدالشهداء عليه السّلام مشرف شده بود پس از زيارت قبور شهداى كربلا، آنبزرگواران را خطاب نموده و گفت به خدا قسم ! ما با شما شريك بوديم در آنچهداخل آن شديد. عطية بن سعد كوفى كه همراهش بود به او گفت چگونه ما با شهداىكربلا شريك هستيم در حالى كه در فراز و نشيب همراه آنها نبوديم و شمشير نزديم و آنهاميان سر و تنشان جدايى افتاد، فرزندانشان يتيم و زنانشان بيوه شدند:
از آن طرف بزرگان صحابه كه از دير زمان همراه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلمو در فراز و نشيبها بوده اند، برخلاف اين فرمانعمل نموده اند، و ما بخشى از اين توجيهات را كه متوجه بسيارى از احاديث شده است ، بهدليل اشتراك در واژه (ولى ) ذكر مى نمائيم .
حكماى قديم سه نفس ملكى و سبعى و بهيمى را به فرشته و سگ و خوكى تشبيه كردهاند كه در يك طويله جمع گرديده كه هركدام از آنها چيره شوند حاكميت را در دست مىگيرند و برخى ديگر چنين مثال زده اند كه انسان در رابطه با اين سه نفس مانند يكشخصى است كه سوار بر حيوانى شده و به همراه سگى به شكار رفته است كه اگرانسان قدرت را در دست بگيرد، حيوان و سگ را به وجه نيكويى تدبير و اداره و هدايت مىنمايد و به موقع غذا و استراحت آنها را تاءمين مى كند، ولى اگر حيوان چيره شود ازانسان كه سوار بر اوست پيروى نكرده و هرجا كه علفى ببيند به شتاب به آن سو مىدود و در فراز و نشيب به صورتى ناهنجار حركت مى كند و خود و همراهان را به ناراحتىو هلاكت مى اندازد. و اگر سگ غالب شود به مجرّد ديدن شكار، آن انسان و حيوان را بهزور به آن سمت مى كشاند و خود و آنان را به هلاكت ونابودى مى رساند،اما اگر فرماندر دست انسان باشد، از اين آفات و بليّات همگى در امان خواهند ماند.
پناه بر خدا از آن شورا! من چه وقت در تمام مقايسه با نخستين ايشان (ابوبكر) موردترديد بودم كه امروزه همسنگ با چنين كسانى شمرده شوم ؟ اما با اين همه در فراز و نشيببا ايشان همراهى كردم . در اين ميان يكى از ايشان به سبب كينه توزى و حسادتى كه بامن داشت ، از من روى بگردانيد، و ديگرى جانب دامادى خود را رعايت كرد. (390) و نيز دونفر ديگر موهن و زشت است نام ايشان بردن .
اما من با اين همه ، با آنان همراهى كرده ، در فراز و نشيب دنبالشان كردم . ولى دست آخر، يكيشان از حسادتى كه با من داشت پاى از پيروى حق بكشيد و ديگرى به پاس داماديش ، روى از حق برتافت ! با آن دو نفر...!
جامعهشناسی در ایران چه فرازها و فرودهایی را گذراندهاست؟ پیشگامان تأسیس جامعهشناسی در ایران چه کسانی بودند؟ چه مراکز تخصصی در حال فعالیت هستند؟ نخستین و فعالترین مؤلفان و مترجمان این رشته کدامند؟ بسوی کدام رویکردهای جامعهشناختی گرایش داشت؟ مجلات تخصصی فعال کدامند؟ نسبت جامعهشناسی در ایران با سایر کشورها چگونه است؟ رابطه جامعهشناسی رسمی _ به عنوان یک رشته دانشگاهی _ با جامعهشناسی غیررسمی در ایران چگونه است و هر کدام چه سهمی در فراز و نشیبهای این رشته داشتهاند؟ آینده جامعهشناسی در ایران چه میشود؟
بنده بوده ست سالهای دراز در فراز و نشیب عالم پیر
مکان مناسبی برای دامپروری و تولید محصولات لبنی در اصفهان بهشمار میرفتهاست. البته در بعضی از دوران بهخصوص در دوران قاجار به دلیل خشکسالیها و همچنین سرمای بیسابقه، رونق این منطقه در فراز و نشیب بودهاست.
گور وگوزنش منم به دیده و دیدار گو منما در فراز و شیب تکاپو
گلستان را در فراز و باغبان آگه ز راز دست گلچینان دراز، از سوری و سوسن، دریغ
پیر سنی از جای برخاست و رفتن را بیارسات و رداء ظفر در سر آورد و پای در رکاب خر، چون نسیم سحرگاه در فراز و نشیب راه براند و طبع خاطر در هوای قفای او بماند، بعد از آن بسیار بشتافتم آن صید مبارک را درنیافتم.