[ویکی فقه] «فتح الله الصائغ»، در حدود سال ۱۷۹۰ م، در حلب متولد شده است. بنا بر گزارش خود او در سفرنامه اش، در ۱۸۰۹ با مرد میان سالی با نام تیودور لاسکاریس که از یک خانواده اصیل بیزانسی است آشنا می شود و از او درخواست می کند که به او زبان عربی بیاموزد. او در مدت شش ماه ، عربی را در حد خواندن و نوشتن می آموزد، با این شرط که در هیچ کاری نافرمانی نکند. در سفر تجاری به شهرهای مختلف سوریه با لاسکاریس همراه می شود. به تدریج بر او معلوم می شود که هدف معلمش از این سفر، تجارت نبوده و به جهت آشنایی با زندگی بادیه نشینان است. لاسکاریس که دیگر با صائغ بنای رفاقت افکنده بود، از او می خواهد که روزانه تمامی اتفاقاتی را که می بیند یادداشت کند و یادداشت برداری او به مدت شش سال با سفر به صحراهای عراق ، ایران ، هند تا زمان وفات لاسکاریس در قاهره ادامه می یابد. از زندگی او بیش از مطالبی که در سفرنامه اش آورده است در منابع نیامده است. عناوین مرتبط رحلة فتح الله الصائغ الحلبی (کتاب) . منبع نرم افزار جغرافیای جهان اسلام، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
جملاتی از کاربرد کلمه فتح الله الصائغ
يكى از تكاياى معروف و مشهور اهواز به نام عباسيه است كه يكى از موقوفات مرحومحاج فتح الله فتحى به سال 1328 قمرى تاسيس گرديده است . اين تكيه مذهبى واقعدر خيابان فردوسى است و در طول سال مجالس اعياد وسوگوارى ائمه اطهار عليهمالسلام طبق مجالس سنتى و اطعام برگزار مى گردد. كرامت هايى نيز در اين مكان ديدهشده است و اهالى اهواز درباره خانه حضرتابوالفضل العباس عليه السلام اعتقاد بسيار دارند.
فائدة : البته حجت هاى خدا واسطه فيض و رحمت الهى هستند كه بجنبه روحانيت كسب فيضمـى كـنـنـد و در مقام بشريت افاضه به مخلوق مينمايند . چنانكه در زيارت جامعخ اتس : بـكـم فتح الله و بكم يختم ، و بكم ينزل الغيث و بكم يمسك السماء ان تقع على الارضالا باذنه و بكم ينفس الهم و يكشف الضر ( بواسطه وجود شما خدا باب فيوضات وخيرات را گشود ، و بوسيله شما هم ( كتاب افرينش را ) ختم مى كند . - چنانكه فرمودند : الحـجـة قـبـل الخـلق ومع الخلق و بعد الخلق (345) - ، و بواسطه وجود شما خداباران رحمت نازل مى كند ، و بواسطه شما آسمان را بپا داشت و جز بامر او بر زمين فرونـيـايـد ، و بـواسـطـه ( مـعـنـويـت و روح و مـقـام بـزرگ شـمـا ) هـم و غـمدل را مـى گـشـايـد ، و بـه بـركـت شـمـا رنـج و زيـان را بـرطـرف مـى كـنـد . كـمـاقـال الله تـعـالى فـى كـتـابـه الكـريـم و مـا كـان الله ليـعـذبـهـم و انت فيهم -انفال : 33 - تا تو در ميان آنان هستى خدا ايشان را عذاب نخواهد كرد .
(( و بالجمله محامد امين الدين الطبرسى اكثر من ان يكتب و مقالته فى الرضاع معروفهو هى قوله بعدم اعتبار اتحاد الفحل فى نشر الحرمه و كذا قوله بان المعاصى كلهاكبيره و انما يكون اتصافها بالصغيره بالنسبه الى ما هو اكبر و نسب اليه صاحبرياض العلماء ما ينسب الى المولى فتح الله الكاشانى المفسر ما اشتهر بين الخاص والعام من واقعه السكته و الدفن و قضيه النباش . ))
توران فتح اللهزاده نماینده رشت در مجلس مؤسسان سوم بود که در سال ۱۳۴۶ خورشیدی تشکیل شد و کار آن تغییر اصولی از قانون اساسی ایران جهت تعیین فرح پهلوی به نیابت سلطنت بود تا در صورت مرگ شاه، تا رسیدن ولیعهد به سن قانونی با همکاری شورای سلطنت امور کشور را اداره کند.
واقعه اميرالمومنين عليه السلام و پيكان در جنگ احد را مرحوم ملا فتح الله كاشانى درتفسير منهج الصادقين در ضمن آيه الذين هم فى صلوتهم خاشعون دراول سوره مباركه مؤ منون قرآن كريم نقل كرده است كه :
بر همين ممشاى صحف نوريه عرفانى ، انسانكامل از نبى و ولى مظهر، اتم اسم شريف الله و رب مطلق اند و واسطه در فيض اقدس ومقدس اند يعنى هم در اعيان ثابته ، عين ثابت او واسطه است بر طلب اعيان و هم در فيض مقدس و وجود عينى ، واسطه براى رزق وجود همه موجودات است پس واسطه بين خلق وخالق و رابطه بين حق و خلق ، انسان كامل است كه (به ثبتت الارض و السماء)(بكم فتح الله و بكم ينزل الغيث ) لذا مشايخاهل الله فرمودند كه قبله جماد نبات است و قبله نبات حيوان ، انسان و قبله انسان ، انسانكامل است و قبله انسان كامل الله است .
قال على عليه السلام : من فتح على نفسه باب مساءلة فتح الله عليه بابفقر.تحف العقول /75