فاطمه بنت الحسین

معنی کلمه فاطمه بنت الحسین در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فاطمه بنت الحسین (علیه السلام) یکی از بانوانی است که در کربلا حاضر بوده و در زمره اسیران کربلا می باشد.
فاطمه یکی از دختران امام حسین (علیه السلام) است، مادرش امّ اسحاق بنت طلحة بن عبیدالله یتمیّه می باشد. وی از زنان پاکدامن و با فضیلت تاریخ است که برخی او را زبیده می نامند.
ازدواج فاطمه
مرحوم شیخ مفید (رحمة الله علیه) می نویسد: حسن بن حسن از عموی خود امام حسین (علیه السلام) یکی از دو دخترش را خواستگاری کرد و آن حضرت فرمود: من دخترم فاطمه را برای تو اختیار کردم. زیرا شباهت بیشتری به مادرم فاطمه دختر رسول الله دارد.حسن بن حسن در سن سی و پنج سالگی از دنیا رفت، فاطمه خیمه ای بر سر قبر زد، روزها را روزه می گرفت، شب ها به عبادت مشغول بود. بخاطر جمالی که داشت او را به حورالعین تشبیه کرده اند. وی پس از یکسال که بر این منوال گذشت به غلامان خویش دستور داد هنگامی که تاریکی شب فرا رسید این خیمه را از اینجا بر کَنید، وقتی که هوا تاریک شد، شنید گرینده ای می گوید: آیا گمشده خود را یافتید؟ دیگری گفت: بلکه ناامید شده برگشتند. وی پس از حسن بن حسن با عبدالله بن عمرو بن عثمان ازدواج کرد.
فرزندان فاطمه
بنابر گفته برخی از منابع فاطمه فرزندانی به نام های: محمد الاصغر، قاسم، رقیّه از عبدالله بن عثمان داشت.
فضایل فاطمه
...
[ویکی اهل البیت] کلید واژه: فاطمه بنت الحسین، فضایل فاطمه کبری، زندگینامه فاطمه کبری،
فاطمه دختر ارجمند امام حسین علیه السلام از ام اسحاق دختر طلحة بن عبیدالله تمیمی زاده شد و در دامان مبارک حسین علیه السلام پرورش یافت و از علم و دانش و عبادت و معنویت در افق بلند و درخشانی قرار داشت، او به ازدواج پسرعموی خود حسن مثنی درآمد، و در نهضت عاشورای سال 61 هجری، در کربلا هم حضور فعال داشت.
وقتی امام حسین علیه السلام می خواست دختر والاگهر خود را به حسن مثنی که خواستگار جدی دخترعموی خود بود، درآورد در توصیف دختر عابد و بزرگوار خود فرمود: من دختری را به ازدواج تو درمی آورم که، شبیه ترین افراد به مادرم فاطمه سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد، پیوسته شب زنده دار و روزه دار است و چون فرشته ای است.
درباره شیوه مناجات و ارتباط فراوان فاطمه با خداوند نوشته اند: این بانو در ریسمانی گره هایی زده بود و بجای تسبیح با آن ذکر و تسبیح پروردگار عالم را انجام می داد. جهت دیگری که عظمت مقام و ارزش معنوی این بانوی بزرگ را بیان می دارد، موضوع وصیت حسین علیه السلام و سپردن مکتوب احکام و مسائل دینی از سوی آن حضرت به فاطمه است.
ابوجارود می گوید: امام باقر علیه السلام فرموده است: چون هنگام شهادت جدم حسین بن علی علیه السلام رسید، دختر بزرگ خود فاطمه را نزد خویش فراخواند و مکتوب درهم پیچیده ای را که حاوی وصیت او بود به فاطمه سپرد، چون پدرم علی بن الحسین علیه السلام بیماری شدید معده داشت و بیم از دست رفتن او وجود داشت، بعد فاطمه آن کتاب را به علی بن الحسین علیه السلام تحویل داد و سپس این کتاب بدست ما رسیده است.
ابوجارود، که نام او زیاد بوده می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم: ای مولای من! خدا جان مرا فدای تو گرداند، در آن کتاب چه مطالبی نوشته شده بود؟ آن حضرت فرمود: در آن کتاب آنچه مورد احتیاج بندگان از آغاز خلقت تا پایان دنیا بود، وجود داشت در آن کتاب احکام الهی و مسائل حدود و حتی احکام جزئی ترین مسائل و خلاف ها و حتی حکم خراشی که به کسی وارد می شود، ضبط گردیده بود.
همان طور که اشاره کردیم، فاطمه کبری دختر امام حسین علیه السلام در کربلا حضور داشته، شاهد مصایب دردناک حسین علیه السلام و یاران بوده و حتی به هنگام غارت خیمه ها و اموال و دارایی حسین علیه السلام از سوی سپاهیان اموی، دشمن این بانوی داغدیده و مصیبت زده را مورد هجوم و غارت قرار داده و گوشوار از گوش او کشیده است!

جملاتی از کاربرد کلمه فاطمه بنت الحسین

وقتى فاطمه بنت اسد مادر گرامى حضرت امير (عليه السلام ) آن حضرت را به دنياآورد، از عمر مبارك رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم سىسال مى گذشت . پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم آن كودك را سخت دوست مى داشتاز اين رو به مادرش فاطمه بنت اسد گفت : گهواره على (عليه السلام ) را در كنار بسترمن بگذار! از آن پس رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم تربيت و پرورش بيشتر علىرا به عهده گرفت و به هنگام شستشو خودش على (عليه السلام ) را مى شست و شير بهدهانش ‍ مى ريخت و در موقع خواب گهواره اش را تكان مى داد و در بيدارى با او سخن مىگفت ، و او را بر سينه خود مى فشرد... و هميشه او را به دوش ‍ مى گرفت و در كوهها ودره ها و بيابانهاى مكه او را به گردش ‍ مى برد.(9)
گزارشی دیگر از وصیت حسن چنین خبر می‌دهد که او خواست تا پیکرش را برای تجدید عهد نزد قبر پیامبر ببرند و سپس در کنار مادربزرگش، فاطمه بنت اسد دفن کنند. مروان قسم یاد کرد که به‌علت دفن کردن عثمان در بقیع نخواهد گذاشت حسن در کنار محمد دفن شود و با هزار نفر مسلح، حاضر و مانع از انجام این کار شد.
ز بطن فاطمه بنت سد علی ولی ظهور کرد به حکم مهیمن جبار
قدم گذاشتن فاطمه بنت اسد به داخل كعبه چيزى جز دعوت خداوند نبود چرا كه از درخانه وارد نشد بلكه خالق جهان ديوار را براى او شكافت و فاطمه را فرا خواند ودوباره ديوار را بست و اينك بايد، پذيرايى الهى از اين مهمان صورت گيرد.
24- قربانى براى درخواست فرزند حضرت ابوطالب و فاطمه بنت اسد تا مدتى صاحب هيچ فرزندى نمى شدند. به همينجهت سرپرستى پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم ) را بر عهده گرفتند و از وجود اوخرسند شدند و درخشش وجود او را در خانه خود سعادت مى دانستند و او را بعنوان فرزندخود پذيرفتند.
امام حسن (عليه السلام ) در روز 28 صفر سال پنجاه هجرى در حالى كه 48سال از عمرش مى گذشت ازدنيارفت ،دوران خلافتش دهسال بود،برادرووصيّش امام حسين ( عليه السلام ) جنازه او راغسل داد و كفن كرد و در كنار قبر جدّه اش فاطمه بنت اسد، به خاك سپرد.
فاطمه بنت اسد عليهماالسلام جده قمر بنىهاشم ابوالفضل العباس عليه السلام
صحبت كردن فاطمه بنت اسد  ((فاطمه )) بنت اسد يكى از زنان بزرگ اسلام كه بسيار بهرسول خدا علاقمند بود و اولين زنى است كه بعد از هجرت پيامبر اكرم صلى الله عليهو آله و سلم از مكه به مدينه هجرت كرد و باكمال سختى و مشقت وارد مدينه شد در حالى كه هنوزرسول خدا در مسجد قبا بود.
امام حسين عليه السلام بنا به وصيت برادر بزرگش براى جلوگيرى از خونريزى ، آنحضرت را به بقيع برد، و در كنار قبر مادر بزرگش فاطمه بنت اسد دفن نمود.
«من فاطمه بنت اسد را به ازدواج خویش درمی‌آورم و مهریه را هم به نزدش آورده کارهای لازم را در این باره انجام داده‌ام، اینک از خود او (یعنی اسد) بپرسید، و گواهی بخواهید.»
2 - فاطمه بنت اسد، مادر حضرت على (عليه السّلام ) زنى كه ديوار كعبه براى زايماناو شكافته شد و امدادهاى غيبى هنگام تولد فرزندش از آسمان فرود آمد، يازدهمين نفرىبود كه به رسول خدا (صلّى اللّه عليه وآله ) ايمان آورد و حضرت با كلمه (( مادرم ))به او خطاب مى فرمود، زنى كه پيامبر عزيز (صلّى اللّه عليه وآله ) در مرگ او گريهكرد و پيراهن خود را كفن او نمود و چهل تكبير بر او گفت ، زنى كه براى دو نفر ازاولياى خدا ((پيامبر اكرم (صلّى اللّه عليه وآله ) و اميرالمومنين (عليه السّلام )) خدمت ومادرى كرد، زنى كه به خاطر اسلام مهاجرت نمود، زنى كهرسول اللّه (صلّى اللّه عليه وآله ) بعد از دفنش با او سخن گفت كه :هل وَجَدْتَ ما وَعَد ربّكُ حقّا ((آيا به وعده هايى كه پروردگارت داده بود، دستيافتى ؟)) او هم گفت : (( بله )) زنى كه رسول اللّه (صلّى اللّه عليه وآله )قبل از دفن او، وارد قبر شد تا مكان را با بدن خود متبرك نمايد و براى مدت طولانىمناجات كرد(224)، قبرش در پشت ديوار بقيع در كنار چهار امام واقع شده است .