فاسقان و ایات خدا

معنی کلمه فاسقان و ایات خدا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] فاسقان و آیات خدا (قرآن). آیات، جمع آیه به معنای علامت ظاهر و روشن است.
فاسقان، کافر به آیات الهی:و لقد أنزلنا إلیک ءایت بیّنت و ما یکفر بها إلّاالفسقون.
بقره/سوره۲، آیه۹۹.
تکذیب کنندگان آیات خدا، مردمى فاسق:۱. و الذین کذّبوا بایتنا یمسّهم العذاب بما کانوا یفسقون.
أنعام/سوره۶، آیه۴۹.
۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص۳۳.
...

جملاتی از کاربرد کلمه فاسقان و ایات خدا

خداوند! مرا از روى آوردن به فاسقان و اظهار نياز نزد آنان ، دورگردان و مرا ياور وپشتيبان ظالمان قرار مده و وسيله عملى ساختن اهداف خائنانه ستمكاران در محو قرآن ،مگردان .
اين احتمال نيز وجود دارد كه در پى تبيين افساد فاسقان و اظهار شگفتى از كفر منكران ،در اين آيه اولا، به منكران مى فهماند كه از پذيرش براهينرسول گرامى صلى الله عليه و آله و سلم و به طور كلى از آموختن علم ابايى نداشتهباشيد؛ زيرا وقتى فرشتگان نيازمند به علم باشند انسانى كه اكتساب علوم جبلى اوستبه طريق اولى نيازمند به آن است . ثانيا، به پيامبر تسلى مى دهد كه از اعتراض منكراننرنجد و از افساد برخى در زمين و جحود آنها در برابر حق پس از آگاهى يافتن تعجبنكند؛ زيرا وقتى فرشتگان بر اثر ناآگاهى از كنه مطلب ، آن گونه برخورد كردند،انسان جهول ظلوم به طريق اولى . افساد و جحود نيز اختصاص به امت وى ، يا بهنسل حاضر ندارد، بلكه عزيزى و طبيعى بشر و هر موجود صاحب فكر و اختيار است .
در حديث معتبر ديگر فرمود كه حق تعالى به داود عليه السلام وحى نمود: اى داود! به منشاد باش و بس ، و به ياد من لذت بياب ، و به راز گفتن با من تنعم كن كه بزودىخالى مى كنم خانه دنيا را از فاسقان و لعنت خود را مقرر مى گردانم بر ستمكاران(164).
در دنیا عزت فاسقان و ذلت مؤمنان آشکار و پیدا بود، در آن روز احوالشان برعکس احوال دنیایی آنهاست و دیگر هیچ نشانه‌ای از ذلت متقین و عزت گناه‌کاران باقی نمی‌ماند..
حضرت اميرالمؤ منين عليه السّلام در وقت فوت وصيت فرمود به حضرت امام حسن عليهالسّلام كه دوست دار صالحان را براى صلاح ايشان ، مدارا كن بظاهر با فاسقان و دردل دشمن ايشان باش .
نيز از امام صادق (ع ) روايت شده است كه گفت كه پيامبر خدا (ص ) فرمود: قرآن را بهلحن و صوت عرب بخوانيد و از نواهاى فاسقان و بدكاران بپرهيزيد! و بزودى پس ازمن ، گروهى خواهند آمد، كه قرآن را به نواى آوازخوانى و نوحه سرايى و ديرنشينىخواهد خواند، كه از گردنشان نگذرد و به دل هاشان ننشيند. دلهاشان واژگون است و آندل ها كه ايشان را بپسندند نيز.
تفكر در آيات قرآن براى هر انسان پاكدل و حقجوئى روشن كننده راهها است و با مطالعهاين آيات مى توان به صدق دعوت پيامبر اسلام (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) و عظمتقرآن پى برد، ولى اين حقيقت را تنها كسانى درك مى كنند كه قلبشان بر اثر گناهتاريك نشده باشد، بنابراين جاى تعجب نيست كه فاسقان و آلودگان به گناه و آنها كهاز اطاعت فرمان خدا سر باز زده اند هرگز به آن ايمان نياورند.
خداوندا! مرا از روى آوردن به فاسقان و اظهار نياز نزد آنان ، دور گردان و مرا ياورو پشتيبان ظالمان قرار مده و وسيله عملى ساختن اهداف خائنانه ستمكاران در محو قرآنمگردان .
قرآن كريم درباره هدايت و ضلالت نيز مى فرمايد هر دو به دست خداست ، ولى خداىسبحان جز فاسقان كسى را گمراه نمى كند: يضل به كثيرا و يهدى به كثيرا و ما يضل به الا الفاسقين (1084) . هدايت الهىهمان اعطاى توفيق و دستگيرى از عبد سالك و رساندن او به مقصد است واضلال ندادن توفيق و رها ساختن شخص به حال خويش است ، نه امرى وجودى . اما اين رهاشدن و بيراهه رفتن را ابتدا انسان به سوء اختيار خود بر مى گزيند، ولى سقوطش بهطرف دركات به دست خداوند است و اضلال به اين معنا ويژه فاسقان و منحرفان ازصراط مستقيم است .
7- چنين شخصى با حضور خود در حوزه درس عالم و دانشمند - با وجود اينكه نميتواند ازلحاظ دانش اندوزى ، طرفى ببندد - اين حقيقت را در مى يابد كه مسلمانان به عالم ودانشمند دينى ارج مى نهند، و فاسقان و گناهكاران را تحقير و تقبيح مى نمايند. درك اينحقيقت موجب مى شود كه قلبش از فسق و گناه ، متنفر و روى گردان شده و سرشت و طبيعتشبه علم و دانش ، گرايش و آمادگى يافته ، و روحش با علاقه و دلبستگى به علم ومعرفت ، آميخته و عجين گردد. به همين جهت رسول گرامى اسلام (صلى الله عليه و آله )به مردم فرمان ميدهد كه با افراد صالح و مردمى كه كاملا آراسته و پيراسته اندمجالست و نشست و برخاست نمايند).