غم سنج

معنی کلمه غم سنج در لغت نامه دهخدا

غم سنج. [ غ َ س َ ] ( نف مرکب ) آن که غم را بسنجد. مبتلا به غم. غمکش. غمدیده. غمزده :
چو در بیداری و شادی بود رنج
چه باشد حال بیداران غم سنج.امیرخسرو ( از آنندراج ).

معنی کلمه غم سنج در فرهنگ عمید

غمگین، غم دیده.

معنی کلمه غم سنج در فرهنگ فارسی

( صفت ) آنکه غم را بسنجد غمکش غمدیده .

جملاتی از کاربرد کلمه غم سنج

چو آمد فرستادهٔ راه سنج به دارا سپرد آن گرانمایه گنج
بخشش پیر مغان بنگر و شرب صوفی که صراحی می و سنج به ما توبه دهد
وسایل اندازه‌گیری کرنش طولی، ازدیاد طول سنج (یا اکستنسیومتر) و وسایل اندازه‌گیری کرنش در آزمایش پیچش، پیچش سنج (یا تورشن متر) نام دارند.
عجب مدار گرت نغمه سنج شد اسرار که عندلیبم و افغان بنوبهار کنم
سطح سنج مغناطیسی شامل یک لوله شیشه‌ای حاوی یک گوی با آهنربای دائم است. انتخاب مناسب شناور بر اساس وزن مخصوص مایع درون مخزن الزامی است. از دیگر الزامات، نوع جنس شناور و لوله برای سنسورهای سطح مغناطیسی می‌باشد.
حسگرهای شیمیایی مولکول‌هایی در اندازه نانو هستند و برای کاربرد در بافت زنده به کار می‌روند زیرا غیر سمی هستند. یک حسگر شیمیایی باید بتواند یک سیگنال قابل اندازه‌گیری را در پاسخ مستقیم به تشخیص آنالیت ارائه دهد. از این رو، پاسخ سیگنال به‌طور مستقیم به بزرگی پدیده حسگری (و به نوبه خود غلظت آنالیت) بستگی دارد. در این حال بخش فرستنده سیگنال به عنوان یک مبدل سیگنال عمل می‌کند و پدیده تشخیص را به یک پاسخ نوری تبدیل می‌کند. بخش تشخیص مسئولیت ساختن آنالیت به شیوه ای گزینشی و برگشت‌پذیر را بر عهده دارد. در مواردی که شبکه‌های اتصال «واکنش‌های شیمیایی برگشت‌ناپذیر» باشند، شاخص‌ها با نام تشعشع سنج‌های شیمیایی فلورسنت یا ردیاب‌های فلورسنت توصیف می‌شوند.
سخن سنج یاران عهد قدیم که بودند در بزم دانش ندیم
این طبع سخن سنج من وسیلت در خدمت تو بی شمار دارد
تا بشنوی و شوی غزل سنج در بزم به بهترین کلامی
تداخل سنج تویمن-گرین نوعی از تداخل سنج مایکلسون تغییر یافته است که به طور عمده برای آزمایش المان‌های نوری استفاده می‌شود. این تداخل‌سنج در سال ۱۹۱۶ توسط فرانک تویمن و آرتور گرین معرفی شد.
خمیازه سنج تهمت عیش رمیده‌ایم می آنقدر نبود که رنج خمار ماند
گمان خام طمع آن بود که بر همه خلق فریضه است که با وی شوند احسان سنج
پاکتر از موج کوثر کن زبان خویشتن تا توانی بود زین پس نعت سنج مصطفا
گفت که ای ساده دل تیشه سنج وز طلب گنج در آشوب و رنج
سید رحیم به قول معاصران خود، اشعاری بسیار از حفظ داشت و در مناسب خوانی دارای ذوق و سلیقه بی‌همتا بود و تا شعر را در پیش استادان تصحیح نمی‌کرد هیچ‌کجا نمی‌خواند و اعتقاد داشت که خواننده باید مناسب هر وضع و هر مقام بهترین اشعار را از برداشته و خود اهل شعر و شاعری بوده یا با شاعری نکته سنج، پیوسته ارتباط داشته باشد.