[ویکی فقه] عطایای خدا به نوح (قرآن). نوح علیه السلام اوّلین پیامبر فرستاده شده به سوى تمام مردم زمین اعطاى برکت به نوح علیه السلام از سوى خداوند:۱. قِیلَ یا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَکاتٍ عَلَیْکَ .... هود/سوره۱۱، آیه۴۸. نوح علیه السلام بهره مند از حکمت خداوند:... وَ نُوحاً هَدَیْنا ... أُولئِکَ الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ وَ الْحُکْمَ .... انعام/سوره۶، آیه۸۴. اعطاى کتاب به نوح علیه السلام از سوى خداوند:... وَ نُوحاً هَدَیْنا مِنْ قَبْلُ ... أُولئِکَ الَّذِینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ .... انعام/سوره۶، آیه۸۴. ...
جملاتی از کاربرد کلمه عطایای خدا به نوح
سپس مدام خداوند تعالى - در هر ركعت از نمازى كه بنده مى خواند - خطاب به ملائكه چنينخواهد گفت ؛ تا زمانى كه براى تشهد اول و تشهد دوم نشست ، در اين هنگام خداى تعالىمى گويد: اى ملائكه من !به تحقيق به جاآورد بنده من خدمت و عبادت مرا و اكنون نشسته وثناى مرا مى كند و درود بر محمدپيغمبر من مى فرستد هرآينه بر او ثنا مى فرستم درملكوت آسمانها و زمين و هر آينه درود بر روح او مى فرستم و زمانى كه درود براميرالمؤ منين (ع ) در نمازش فرستاد، خدا به او مى گويد: اى بنده من !هر آينه من بر تودرود مى فرستم ، كما اين كه تو بر على درود مى فرستى ، هر آينه او را شفيع توقرار مى دهم ، چنانچه تو به وسيله او طلب شفاعت كردى .
و از آنـجا كه دست يافتن بر اين امر باطنى يعنى ايمان كار آسانى نيست در آيه بعد بهذكر نشانه هاى آن مى پردازد، نشانه هائى كه به خوبى مؤ من را از مسلم ، و صادق را ازكـاذب ، و آنها را كه عاشقانه دعوت پيامبر (صلى الله عليه و آله ) را پذيرفته اند، ازآنـهـا كـه بـراى حـفـظ جان و يا رسيدن به مال دنيا اظهار ايمان مى كنند جدا مى سازد، مىفـرمـايـد: مـؤ مـنان واقعى تنها كسانى هستند كه به خدا و رسولش ايمان آورده اند، سپسهـرگـز شـك و ريـبـى بـه خـود راه نـداده ، و بـا امـوال و جـانـهـاى خود در راه خدا به جهادپـرداخـتـه انـد (انـمـا المـؤ مـنـون الذيـن آمـنـوا بـالله و رسوله ثم لم يرتابوا و جاهدواباموالهم و انفسهم فى سبيل الله ).
دوران تو نادر اوفتادست کاین حسن خدا به کس ندادست
وگفت: ندا آمد از آسمان که بندهٔ من آنرا که تو میجوئی باول خود نیست بآخر چون توان یافت که این راهیست از خدا به خدا بنده آن بازنیاید مردی را گفت: آنجا که ترا کشتند خون خویش دیدی پس گفت: بگو که آنجا مرا کشتند هیچ آفریده نبود که خون جوانمردان بروی مباحست.
(يعقوب بار ديگر فرزند دوم را با توكل به خدا به برادرانتحويل داد).
نیست بیگانه از خدا به خدا هرکه او آشنای درویش است
دل شکسته به دست آر و درد عشق که گردد دلت مقام حق و آیدت خدا به عبادت
عارف و عامی از طریق وفا کرد تفسیر او خدا به خدا
و كسى كه مايل است منزلت خود را در نزد خدا بداند، بنگرد منزلت خدا در نزد او چگونهاست . همانا رتبه هر كس نزد خدا به اندازه رتبه خدا نزد وى است .همانا برتريناعمال شما نزد مالك شما و پاكيزه ترين آنها و مؤ ثرترين آنها در بالا بردن درجاتشما و بهترين چيزى كه خورشيد بر آن طلوع كرده است ذكر خداوندمتعال است .
(و هـى دخـان ) - ايـن جـمـله حـال اسـت از كـلمه (سماء) و جمله چنين معنا مى دهد: خداىتعالى متوجه آسمان شد، تا آن را بيافريند، در حالى كه چيزى بود كه خدا نامش را دودگـذاشـت و آن ماده اى بود كه خدا به صورت آسمانش در آورد و آن را هفت آسمان كرد، بعداز آن كـه از هـم متمايز نبودند و همه يكى بودند. و به همين مناسبت در آيه مورد بحث آن رامفرد آورد و فرمود: (ثم استوى الى السماء) و نفرمود: (الى السموات ).
هيچ بنده اى خشمى را فرو نخورد، مگر آنكه خداىعزوجل عزت او را در دنيا و آخرت بيفزايد؛ و همانا خداىعزوجل فرموده است : و آنان كه فروخوردگان خشم و در گذرندگان از مردمند، و خدانيكوكاران را دوست دارد. و خدا به جاى فرو خوردن خشمش او را چنين پاداش مى دهد.
از بيانات جناب عالى در نماز جمعه اين طور ظاهر مى شود كه شما حكومت را كه به معناىولايـت مطلقه اى كه از جانب خدا به نبى اكرم صلى الله عليه و آله و سلم واگذار شده واهـم احـكـام الهـى اسـت و بر جميع احكام فرعيه الهيه تقدم دارد، صحيح نمى دانيد و تعبيربـه آن كـه ايـن جـانـب گـفـته ام حكومت در چارچوب احكام الهى داراى اختيار است ، بكلى برخلاف گفته هاى اين جانب است .
جز تو که رسد به غور من کس از بهر خدا به غور من رس
کتاب خواند از آن پیشتر برای رسول که از خدا به رسول خدا کتاب رسد
و از مردم کسی است که در طلب رضای خدا از سر جان میگذرد، [چون علی در بستر پیامبر] و خدا به بندگان مهربان است.
از (عبدالله ) بن مسعود است كه مى گفت : (ممكن است كسى بگويد: خداوند چنين دستور دادهاست ؛ ولى خدا به او مى گويد: (دروغ مى گوئى ).
117 - آنچه آنها در اين زندگى دنيا انفاق مى كنند همانند باد سوزانى است كه به زراعتقومى كه بر خود ستم كرده اند (و در غير محل يا وقت مناسب كشت نموده اند) بوزد و آنرانابود سازد، خدا به آنها ستم نكرده بلكه آنها خودشان ستم به - خويشتن كرده اند.
نگفته ام ستم از جانب خداست ولی خدا به عهد تو بر خلق مهربان نبود