عذاب قوم ثمود

معنی کلمه عذاب قوم ثمود در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عذاب قوم ثمود (قرآن). قوم ثمود به دلیل عصیان و نافرمانی مشمول عذاب الهی شدند. در این مقاله آیات مرتبط با عذاب قوم ثمود معرفی می شوند.
گرفتارى قوم ثمود، به عذاب استدراج:وفى ثَمودَ اذ قیلَ لَهُم تَمَتَّعوا حَتّى حین • فَعَتَوا عَن امرِ رَبّهِم فَاخَذَتهُمُ الصعِقَةُ وهُم یَنظُرون • فَمَا استَطعوا مِن قیامٍ وما کانوا مُنتَصِرین.
ذاریات/سوره۵۱، آیات۴۳-۴۵.
استحقاق قوم ثمود براى کیفر شدن با عذاب استیصال، به دلیل عصیان در مقابل اتمام حجّت صالح علیه السلام:۱. والى ثَمودَ اخاهُم صلِحًا قالَ یقَومِ اعبُدُوا اللَّهَ ما لَکُم مِن الهٍ غَیرُهُ قَد جاءَتکُم بَیّنَةٌ مِن رَبّکُم هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَکُم ءایَةً فَذَروها تَأکُل فى ارضِ اللَّهِ ولا تَمَسّوها بِسوءٍ فَیَأخُذَکُم عَذابٌ الیم.
اعراف/سوره۷، آیه۷۳.
۱. ↑ ذاریات/سوره۵۱، آیات۴۳-۴۵.
...

جملاتی از کاربرد کلمه عذاب قوم ثمود

ممكن هم هست چنين معنا كرد كه ما وحى كرديم . به لوط در حالى كه عذاب قوم را حتمى كردهبوديم .
معناى جمله : (قالوا سلاما قال سلام ) كه سلام فرشتگان ماءمور عذاب قوم لوط(ع) به ابراهيم (ع ) و جواب او را حكايت مى كند
(فـاخـذتـهـم الصـاعـقه و هم ينظرون ) - اينكه در اينجا عذاب قوم صالح را صاعقهخـوانده ، منافات با آيه شريفه (و اخذ الذين ظلموا الصيحه ) ندارد، كه عذاب آن قومرا صيحه دانسته ، براى اينكه ممكن است در عذاب آنان هم صاعقه دخالت داشته باشد و همصيحه .
در داسـتـان نـزول فـرشتگان براى عذاب قوم لوط، به شرحى كه در داستان لوط خواهدآمـد، از امـام صـادق (ع ) روايـت شـده اسـت كه فرمود: همين كه فرشتگان به خانه ابراهيمآمـدنـد، حـضـرت گـوسـاله بـريـانـى بـراى آن هـا آورد و بـه آن ها فرمود كه بخوريد.فـرشـتـگـان گفتند: ما نمى خوريم تا به ما بگويى بهاى آن چيست ؟ ابراهيم گفت : چونخـورديـدبـسـم اللّه بـگـوييد و چون از خوردن فراغت يافتيد الحمداللّه بـگـوييد. در اين وقت جبرئيل رو به همراهان خود كرد و گفت : خدا حق دارد كه چنين شخصىرا خليل خود گرداند.(241)
آيتى كه خداوند با عذاب قوم لوط و هلاكتشان بر جاى گذاشت
با در نظر گرفتن نكات بالا، معناى آيه چنين مى شود: (اى پروردگار من ! پسرماهل من است ، و وعده تو حق است ، آن هم كل حق و به تمام معناى حق ، و همين حق بودن وعده اتدليل بر اين است كه تو او را به عذاب قوم كافر نگرفته و غرقش نمى كنى ، ولى باهمه اين احوال حكم حق به دست تو است و تو احكم الحاكمينى )، گويا نوح (عليهالسلام ) با اين گفتار خود خواسته است حقيقت امر را به وضوح بفهمد، و بيش از اين چندجمله كه خداى تعالى از او حكايت كرده چيزى نگفته ، و به زودى بيانكامل اين معنا مى آيد ان شاء اللّه .
تهديد همه ستمكاران به نزول عذابى همانند عذاب قوم لوط (ع ) بر آنان