[ویکی فقه] عذاب آخرت (قرآن). خداوند بندگان مجرم و گناهکار را در آخرت عذاب خواهد کرد. در این مقاله آیات مرتبط با عذاب آخرت معرفی خواهند شد. وجود عذاب در آخرت:۱. «إنّ فى ذلک لأیة لّمن خاف عذاب الأخرة ...؛ هود/سوره۱۱، آیه۱۰۳. کیفر ستمگران، مایه عبرت براى بیمناکان از عذاب آخرت:«و کذلک أخذ ربّک إذا أخذ القرى و هى ظلمة ...• إنّ فى ذلک لأیة لّمن خاف عذاب الأخرة ...؛ هود/سوره۱۱، آیه۱۰۲. مشمولان عذاب در آخرت عبارتند از: ← استهزاگران انبیا ...
جملاتی از کاربرد کلمه عذاب اخرت
معناى اين آيه روشن است و در حقيقت همان حجتى را كه در آيه قبلى اقامه شده بود تتميم مى كند، چون از مظاهر آيه قبلى بر حسب نظر ساده و بسيط چنين برمى آيد كه رسول خدا (صلى الله عليه وآله و سلم ) براى اثبات وجوب توحيد پروردگار دليل آورد به اينكه خدا او را از شرك نهى كرده ، پس لازم است به يگانگي اش اقرار كند،شايد كه از عذاب آخرت ايمن گردد.
اگر محرم ، در احرام حج چيزى را كشته كه كفاره قربانى بر او واجب گشته است بايد آنرا در منا قربانى كند، و اگر احرامش براى عمره باشد، آنرا در مكه قربانى كند، وكفاره صيد براى عالم و جاهل يكى است . و اگر عمدى باشد مرتكب گناه شده است و اگرسهوى باشد گناهى بر او نيست ، و كفاره ، بر فرد نابالغ واجب نيست و بر انسانبالغ ،واجب است . كسى كه پشيمان باشد، به واسطه پشيمانى اش عذاب آخرت از اوبرداشته شود و كسى كه بر عملش مصر باشد، عذاب آخرت بر او واجب شود.
هرکه نگزیند صراط مستقیم در عذاب آخرت ماند مقیم
در اينجا ما نيكى ها و الطاف ((منتصر)) را پس از صدها سال ياد مى كنيم و بر او آفرين مى فرستيم و سپاسگزار خوبى هايش هستيم . به حق اوذات پاك و شرافت خود را ثابت كرد و نشان داد در گندابى كه پدرش در آن سقوط كرده بود و بدنامى دنيا و عذاب آخرت را خريده بود نلغزيده و فرو نرفت و انسانيت خود راهمچنان حفظ كرد.
گرچه بعضى از مفسران اين عذاب را اشاره به عذاب آخرت دانسته اند ولى ظاهر آيهنشان ميدهد كه آنها هم اكنون در اين جهان در عذاب وضلال گرفتارند.
127 - و ايـنـگـونـه جـزا مـيـدهـيم كسى را كه اسراف كند و ايمان به آيات پروردگارش نياورد و عذاب آخرت شديدتر و پايدارتر است !
و شکی نیست که ابتلای زمره اولیاء، و مصائب طایفه انبیاء از بدی افعال ایشان نبوده پس عاقل را لازم است که در این مراتب، تأمل کنند، ابتدا بر خود بترسد و از گرفتاری خود احتراز نماید و بعد از آن بداند که شماتت، باعث ایذای برادر مسلم، و موجب عذاب آخرت است پس تدبر کند که بلا و گرفتاری، دلالت بر بدی و خاری در نزد حضرت باری نمی کند، بلکه رایحه قرب درگاه الهی از آن به مشام ارباب بصیرت می رسد پس، خود را از این محافظت کن، و از این ملهکه نجات ده.
و از آنـجـا كـه ايـن يـك قـانـون كـلى و عـمـومـى اسـت بـلا فـاصـله مـى فـرمـايـد: در ايـنسـرگـذشتهاى عبرت انگيز و حوادث و شوم و دردناكى كه بر گذشتگان گذشت علامت ونـشـانه اى است براى يافتن راه حق ، براى كسانى كه از عذاب آخرت مى ترسند (ان فىذلك لاية لمن خاف عذاب الاخرة ).
تا عذاب آخرت اینجا کشند گربزند و عاقل و ساحروشند
و حـاصل معناى آيه اين است كه : آن انذارى كه شما را از عذاب دنيا و آخرت كرديم صرفخـبـرى نـبود كه به شما داده باشيم ، و از اين باب نبود با شما حرفى زده باشيم ، اينامـثـال و هـم مـسـلكـان شـما از امت گذشته اند كه اين انذار در آنان شروع شد، و ما هلاكشانكـرديـم ، و به عذاب دنيائيشان مبتلا ساختيم ، و به زودى عذاب آخرت را خواهند ديد، چوناعـمـالشـان همه نوشته شده و در نامه هاى محفوظ نزد ما ضبط گرديده ، زودى بر طبق آننوشته ها به حسابشان مى رسيم ، و به آنچه كرده اند جزاشان مى دهيم .
- عید از آن کسی نیست که لباسی فاخر در بر دارد، بل از آن کسی است که از عذاب آخرت ایمن است.
در اين آيه خداى تعالى غضب و ذلت حيات را بيان نكرده كه چيست ،احتمال دارد اهمال در آن براى اشاره به آن حوادثى باشد كه بعدا برايشان پيش آمده ، و آن حوادث اين بوده كه گوساله معبودشان سوخته و زباله اش در آب دريا پراكنده گرديده است ، و سامرى مطرود و جمعى از پيروانش كشته شده اند. و يا اشاره به كشتار دسته جمعى و از بين رفتن و اسارت آنان باشد، ممكن هم هست منظور از غضب عذاب آخرت و منظور از ذلت انحطاط و خوارى در دنيا بوده باشد.
(عذاب استيصال ) است ، يعنى عذابى كه كفار را ريشه كن مى سازد ومجال ايمان به آنها نمى دهد، و به تعبير ديگر عذاباستيصال نوعى از عذاب دنيوى است نه عذاب آخرت و نه عذابهاى معمولى دنيا كه بعد ازاتمام حجت كامل به زندگى اقوام گنهكار خاتمه مى دهد.
کی شود واقف ز ادراک عذاب آخرت آنکه در دنیا به بیداد بتان معتاد نیست
اساس جهنم ، انسان است و هر عملى كه از انسان صادر مى شود، بر شدت و مدت عمل بر شدت و مدت عذاب مى افزايد اگر چنانچه يك كافرى را سر خود بگذارند تا آخر عمر فساد بكند آن شدت آن عذابى كه براى او پيدا مى كند، بسيار بالاتر است از آنكسى كه جلويش را بگيرند و همين حالا بكشندش .اگر يك نفر فاسد مشغول فساد است بگيرند و بشكند، به صلاح خودش است براى اين كه اين اگر زندهبماند فساد زيادتر مى كند و فساد كه زيادتر كرد،عمل چون ريشه عذاب است ، عذابش در آنجا زيادتر مى شود... آنهايى كه ريشه عذاب راميدانند، آنهايى كه معرفت دارند كه مسائل عذاب آخرت وضعش چى است آنها مى دانند كه حتى براى اين آدم كه دستش را مى برند براى اين كارى كه كرده است اين يك رحمتى است رحمتش در آن طرف ظاهر مى شود(374).