عبدالله بن ابی الحسن اصفهانی

معنی کلمه عبدالله بن ابی الحسن اصفهانی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عبداللّه بن ابی الحسن اصفهانی، از علمای اصفهان در قرن دوازده هجری بوده است.
ملاّ عبداللّه بن ابی الحسن، عالم عامل و فقیه کامل، از علمای اصفهان در قرن دوازده هجری بوده است. او متوفی در عصر جمعه از ماه ذی قعده سال ۱۱۸۴ق بوده و قبرش نزدیک قبر ملاّ اسماعیل خواجوئی در تخت فولاد است. مادّه تاریخ وفاتش را «صهبا» (تقی صهبای قمی) گوید: "از جهان رفت آه عبداللّه زان در اخلاق و فضل کامل حیف""کلک «صهبا» نوشت تاریخش: «حیف زان زبده افاضل حیف»
مهدوی، سیدمصلح الدین، رجال اصفهان یا تذکره القبور، ص۵۵.
۱. ↑ مهدوی، سیدمصلح الدین، رجال اصفهان یا تذکره القبور، ص۵۵.۲. ↑ مهدوی، سیدمصلح الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج۲، ص۷۹۲.۳. ↑ مهدوی، سیدمصلح الدین، سیری در تاریخ تخت فولاد، ص۱۱۷.۴. ↑ تخت فولاد یادگار تاریخ: نسخه خطّی.
منبع
مهدوی، سیدمصلح الدین، اعلام اصفهان، ج۴، ص۳۱۱.
...

جملاتی از کاربرد کلمه عبدالله بن ابی الحسن اصفهانی

ابوعامر محمد بن عبدالله بن ابی‌عامر (عربی: أبو عامر محمد بن عبد الله بن أبي عامر الحاجب المنصور) سیاستمدار و فرمانده دوران امویان بود. او به‌ مدت ۲۴ سال (۹۷۸ تا ۱۰۰۲) فرمانروای بالفعل مسلمان در شبه‌جزیره ایبری (اندلس اسلامی) بود که تحت نام خلافت اموی قرطبه (عربی: خلافة قرطبة) حکومت داشت. او بعدها لقب خود را به شاه تغییر داد و با نام «الملك المنصور» شناخته شد.
بدین ترتیب، شورش علیه عثمان در استان‌ها و اقالیم مسلمانان ریشه زد، در نهایت سال ۳۴ هـ با آمدن کاروان حج به مدینه از سرزمین‌های اسلامی جرقه خورد. شورش‌ها بالا گرفت و معترضان از سه ناحیهٔ مختلف به مدینه آمدند. اولین گروهی که رسیده بود، مصریان بودند که سر کردهٔ آنان عبدالرحمن بن عدیس بود، این گروه روز جمعه به مسجدالنبی رفتند تا نماز جمعه را بخوانند. در این هنگام شورشیان با عثمان روبرو گردیدند و اعتراضات شدیداللحنی به وی کردند. عثمان با رویکردی صلح‌آمیز و آشتی‌جویانه، قول داد که تمامی اقدامات قبلی خود را لغو کند و والیان مناطق را عوض کند. معترضان راضی شدند و به سمت مصر بازگشتند. اما در تپه‌های شن اریس، قاصدی از سوی عثمان را یافتند و به وی مشکوک شدند و طی بازجویی از وی، نامه‌ای را یافتند که در آن به عبدالله بن ابی سرح دستور کشتن یا مثله کردن سران شورش‌گران مصر داده شده بود. به همین دلیل به مدینه بازگشتند و دست به انقلاب ضد وی زدند.
روز دوم ، پس از گذر اعراب از رودخانهٔ وادی الصبوح ، ارتش تورگش با آنها درگیر شد و جدای از نیروی اصلی اعراب به اردوگاه دومی که ازسوی عبدالله بن ابی عبدالله برپا شده بود، حمله کرد.
عبدالله بن ابی سرح از جمله معدود افرادی بود که در دوران محمد، سواد خواندن و نوشتن داشت. هنگامی که او به اسلام گروید، محمد او را به عنوان کاتب وحی انتخاب نمود.