عالمان و ایات خدا

معنی کلمه عالمان و ایات خدا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] عالمان و آیات خدا (قرآن). آیات، جمع آیه به معنای علامت ظاهر و روشن است.
عالمان، بهره مند از آیات الهی و درک کننده درست آیه بودن آن ها:۱. ... قد فصّلنا الأیت لقوم یعلمون.
أنعام/سوره۶، آیه۹۷.
مظاهر گوناگون و آیات متنوّع طبیعت جلوه عظمت و سبب خشیّت عالمان راستین:... أنّ اللَّه أنزل من السماء ماء فأخرجنا به ثمرت مختلفا ألونها و من الجبال جدد بیض و حمر مختلف ألونها و غرابیب سود• و من الناس و الدوابّ و الأنعم مختلف ألونه کذلک إنّما یخشى اللَّه من عباده العلمؤا ....
فاطر/سوره۳۵، آیه۲۷.
روى گردانى بلعم باعورا، از آیات خدا:و اتل علیهم نبأ الذى ءاتینه ءایتنا فانسلخ منها ...• و لو شئنا لرفعنه بها و لکنّه أخلد إلى الأرض و اتّبع هویه ... ذلک مثل القوم الذین کذّبوا بایتنا ....
اعراف/سوره۷، آیه۱۷۵.
...

جملاتی از کاربرد کلمه عالمان و ایات خدا

پیرامون شخصیت طاهر، در طول دوران حیاتش، مطالب فراوانی بیان گشته است. طاهر در ادارهٔ امور حکومت، با جدیت و دقت فراوان عمل می‌کرد و در مقابل خطای کارگزارانش، واکنش‌های قاطع نشان می‌داد. وی از هرگونه شوخی بیهوده و یاوه‌گویی دوری می‌جست و اطرافیانش را نیز از خیره‌سری نهی می‌کرد. او همچنین به علم و هنر علاقه داشت و در تشویق عالمان و نوازش شاعران می‌کوشید و هدایای فراوانی را به آنان اعطا می‌کرد، که به همین علت و همچنین پیوندهای قومی و قبیله‌ای، از سوی برخی از آنان مورد ستایش و تمجید قرار می‌گرفت. اگرچه به علت خدمت به عباسیان، از سوی برخی شاعران عجم یا عرب و همچنین شیعه، مورد هجو نیز قرار می‌گرفت و بعضی از آنان، نقص طاهر در یک چشمش را که ظاهراً معلول حادثه‌ای در کودکی یا یادگار یکی از جنگ‌هایش بوده را، دستمایهٔ تمسخر وی قرار می‌دادند.
از سده چهارم تا دهم هجری، مرکزیت دو سلسله مهم «مرشدیه» و «بلیانیه»، با خانقاه‌ها و اماکن متبرکه پر رونق که در سراسر دنیای اسلام آن روزگار نمایندگان و شعباتی داشت، در کازرون قرار داشت. صدقات و نذورات بسیاری در این شهرگرد می‌آمد و برای غریبان و مسافران و نیازمندان و پرورش عالمان و هنرمندان صرف می‌شد. در پرتو این مرکزیت، علما، شعرا، هنرمندان، عارفان، محدثان و نویسندگان بسیاری پرورش یافتند.
ايشان پس از ازدواج در سن 22 سالگى ، براى ادامه تحصيلات ، ابتدا عازم اصفهان شدهو در مدرسه صدر مشغول تحصيل شدند. مدت اقامت ايشان در اصفهان نهسال بود، كه در اين مدت عالمان و استادان بزرگوارى را درك نمودند.
60-اين موضوع مربوط است به تاريخ تاءليف اين رساله 1338 - 1339 ش كه دهسال پيش از وفات علامه امينى است . زيرا علامه امينى در روز جمعه 12 تير ماه 1349 ش(1390 ق ) در تهران در سن 70 سالگى در گذشت ، و جنازه وى باتحليل و حضور جمعى از عالمان و استادان و مردم ديگر تشييع شد، و سپس به نجفحمل گرديد و در داخل كتابخانه اميرالمؤ منين (مكتبة الامام اميرالمؤ منين - ع - العامه ) كه خودتاءسيس كرده بود به خاك سپرده شد. رحمة الله عليه رحمة واسعة .
بگذر از عالمان و درویشان تو و عام و خصومت ایشان
محمد عندلیب همدانی متولد ۱۳۳۹ در استان همدان و فرزند حسین عندلیب همدانی از عالمان و خطیبان همدان است. در سال ۱۳۵۴ با توجه به علاقه وافری که به دروس حوزوی داشت، شروع به تحصیل در علوم حوزوی نمود و پس از دو سال تحصیل در همدان به قم عزیمت نمود.

اين دوره از تحصيل ايشان در اصفهان نقش بسزايى در رشد و نبوغ علمى وى بر جاى مى نهد و استعدادهاى نهفته اش را بخوبى شكوفا كرده ، او را به مرحله بارورى مى نشاند.ديرى نمى يابد كه در زمره عالمان و استادان بزرگ حوزه اصفهان قرار گرفته ، درميان آنان همانند ستاره پر نور مى درخشد. ملا مهدى نراقى در آنجا علاوه برتحصيل ، تدريس و تحقيق ، به تبليغ و ارشاد مردم نيز همت مى گمارد و حتى بايادگيرى خط و زبان عبرى و لاتين نزد عالمان يهودى ، با رهبران مذهبى اقليتها واردبحث و مناظره مى شود و از متن كتب مذهبى آنان با خط عبرى مطالبى را بر حقانيت رسالت پيامبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله نقل و ترجمه مى كند.(895)

خوبی جمال عالمان وان حال حال عارفان کو دیده کو دانش بگو کو گلستان کو بوی و شم
و اين به خاطر آن است كه خداوند علم را جهل نكرده ، و امر آن را به فرشته مقربى وپيامبر مرسلى واگذار ننموده است ولى رسولى از فرشتگانش را به سوى پيامبرشفرستاده كه به او چنين و چنان گويد، و او را بدانچه (خدا) دوست مى دارد فرمان دهد و ازآنچه ناپسند مى دارد بازدارد. آن فرشته نيز همه چيز را از گذشته و آينده از روى علمبر پيامبر بازگو كرد و اين علم را پيامبران و برگزيدگان او از پدران و برادراننسل در نسل كه برخى از برخى ديگرند آموختند. پس اين استقول خداوند: فقد اتينا ال ابراهيم الكتاب و الحكمة و اتيناهم ملكا عظيما (955) كه منظور از كتاب ، نبوت است و منظور از حكمت آن است كه آنان حكمايى (از انبياو اوصيا) از برگزيدگانند، و اينان همه از همان نسلى هستند كه از يكديگرند، هماننسلى كه خداوند نبوت را در ميانشان نهاد و عاقبت (956) و حفظ پيمانها در ميان آنهاستتا دنيا سپرى شود. پس ايشانند عالمان و واليان امر و(اهل ) استنباط علم و هدايت .
  فصل دوم : حكايتها و هدايتهايى از زندگى عالمان و مجاهدان
آلوده شد بحرص درم جان عالمان وین خواری از گزاف بدیشان نمیرسد

6. ساده زيستى ، فرصت و امكان همدلى و همدردى آدمى را با نيازمندان و مستمندان فراهم مى كند چه در اين صورت آنان با مشاهده ساده زيستى عالمان و دانشمندان و استادان ،نوعى تسلى خاطر مى يابند، و اينان نيز بيش از هر زمان مى توانند درد آشناى محرومان جامعه باشند