ظلم به ایات خدا

معنی کلمه ظلم به ایات خدا در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ظلم به آیات خدا (قرآن). آیات، جمع آیه به معنای علامت ظاهر و روشن است.
مصادیق ظلم به آیات خدا که در قرآن کریم ذکر شده است عبارتند از:
← تکذیب آیات خدا
ظلم به آیات خداوند دارای آثاری است. این آثار عبارتند از:
← خسارت
اعراض از آیات خدا (قرآن)، آثار اعراض، ظلم .

جملاتی از کاربرد کلمه ظلم به ایات خدا

در حاشیه دریاچه نمک عده ای برای امرار معاش با درآمد ناچیز نمک استخراج میکنند مباشر ارباب که خود در ظلم به آنها به نوعی دخیل است با راهنمایی پیرمرد ( هادی اسلامی) راه درست را پیدا کرده و ارباب که قاتل پدرش است را مجازات میکند.
کمر ظلم به عهد تو بود سست چو مور پای فتنه شده در دور تو کوتاه چو مار
در حقيقت تمام هدفهاى تربيتى و انسانى ، معنوى و مادىنزول قرآن ، در همين يك جمله جمع است : بيرون ساختن از ظلمتها به نور! از ظلمتجهل به نور دانش ، از ظلمت كفر به نور ايمان ، از ظلمت ستمگرى و ظلم به نور عدالت ،از ظلمت فساد به نور صلاح ، از ظلمت گناه به نور پاكى و تقوى ، و از ظلمتپراكندگى و تفرقه و نفاق به نور وحدت .
در ظلم به قول هیچ کس کار مکن با خلق به خُلق گوی و آزار مکن
کیست که این ظلم به من کرده است مرد بَرَد تهمت و زن کرده است
این ظلم به دستوری از بهر چه باید چون مال ز یکدیگر بس خود بربائید؟
ای شه عادل که چو عدلت رسید نوبت هر ظلم به پایان شود
معراج غیرت است، سر کوهکن، ولی باور مکن که ظلم به گلگون نمی رود
ظلم به مفهوم عام آن شامل هرچه بر خلاف حق و قوانين خدا در جامعه اتفاق مى افتد، مىگردد چون همه آنها در غير جايگاهى كه بايد قرار گيرند، بكار مى روند.
اگر به یاد خدا نیستید ظلم به من برای محشر و هنگامه جزا نکنید
هر كس كه اعمالش مشتمل بر مقدار بيشترى از حق بود او رستگارتر است و هر كس ميزانشسبك بود يعنى اعمالش مشتمل بر حق نبود او از كسانى است كه نفس خود را باخته و خود رازيانكار ساخته اند و با ظلم به آيات خدا و تكذيب آن چيزى براى خود باقى نگذاشتهاند كه در مثل چنين روزى با آن اعاشه و زندگى كنند.
در اينكه منظور از (باطل ) در اينجا چيست ، تفسيرهاى مختلفى ذكر كرده اند، بعضى آنرا به معنى اموالى كه از روى غصب و ظلم به دست مى آيد دانسته اند.
به از عدالت محضست بر عدوی تو ظلم به از قناعت صرفست با ولای تو آز
در همه ى آثار اسلامى ، ما دو نفر را داريم كه از آنها به ((ثاراللّه )) تعبير شده است .در فارسى ، ما يك معادل درست و كامل براى اصطلاح عربى ((ثار)) نداريم . وقتى كسىاز خانواده يى از روى ظلم به قتل مى رسد، اين خانواده صاحب اين خون است ؛ اين را((ثار)) مى گويند و آن خانواده حق دارد خونخواهى كند. اين كه مى گويند خون خدا، تعبيرخيلى نارسا و ناقصى از ((ثار)) است و درست مراد را نمى فهماند. ((ثار))، يعنى حقخونخواهى . اگر كسى ((ثار)) يك خانواده است ، يعنى اين خانواده حق دارد درباره ى اوخونخواهى كند. در تاريخ اسلام از دو نفر اسم آورده شده است كه صاحب خون اينها و كسىكه حق خونخواهى اينها را دارد، خداست ؛ يكى امام حسين است ، يكى هم پدرش اميرالمؤ منين ؛((يا ثاراللّه وابن ثاره )). پدرش ‍ اميرالمؤ منين هم حق خونخواهيش متعلق به خداست .
و از اينجا روشن ميشود كه اساسا ظلم در آن صحنه مفهوم ندارد و اگر در اينجا در ميانانسانها گاهى عدالت است و گاهى ظلم به خاطر آنست كه توانائى اين را ندارند كهاعمال هر كس را به خود او تحويل دهند.
و اين هم معلوم است كه معصيت بدون اغواى شيطان محقق نمى شود، پس از تلفيق اين مقدماتچنين نتيجه مى گيريم كه عمل موسى (قتل نفس ) معصيت نبوده . و از اينجا معلوم مى شودمراد از مغفرتى هم كه موسى و همچنين آدم و حوا درخواست آن را كرده اند محو عقابى كهخداوند بر گنهكاران مقرر داشته ، نيست . چنانكه مغفرت در گناهان به همين معنى است ،بلكه مراد محو آثار سوئى است كه ظلم به نفس در زندگى آدمى باقى مى گذارد.موسى (عليه السلام ) هم از اين مى ترسيد كه مبادا داستان آدم كشى او افشاء شود و مردماو را در نظر خود به عنوان قاتل بشناسند، و لذا از خداى تعالى درخواست كرد كه سرشرا پرده پوشى كند و او را به اين معنا ببخشد، چه بخشش و مغفرت در عرف و اصطلاحقرآن اعم از محو عقاب است ، بلكه به معنى محو اثر سوء است هر چه مى خواهد باشد، چهعقاب خدائى و چه عقاب عرفى و چه آثار ديگر، و شكى هم نيست در اينكه محو همه اقسامآثار به دست خداى تعالى است .
مادر کسری نوری در یک پیام ویدیویی نسبت به اینکه او «تحت شکنجه و بازجویی قرار می‌گیرد» انتقاد کرد. او در این پیام گفت: «در نهایت یک روزی این ظلم به مردم تمام می‌شود؛ تاریخ را بخوانید. خشم و رنج ما وسیعتر از ظلم بی‌انتهای شما است. کسری را آزاد کنید.» شماری از دراویش گنابادی و همچنین تعدادی از زندانیان سیاسی در اوین و کیوان صمیمی، دیگر زندانی سیاسی در سمنان در نامه‌ای از زندان از او حمایت و نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کردند.
بلبل ز بهر گل بکشد جور بر هزار خسرو ببین چه ظلم به فرهاد می کند
چند کنی ظلم به هر بوم و مرز چند گهی رسم و ره عدل ورز
3- تكذيب پيامبران ، هم ظلم به خود، هم مكتب وهم رهبر است .( فكذبوه ... همظالمون )