صدقه در حال نماز

معنی کلمه صدقه در حال نماز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مساله صدقه در حال نماز که در سوره مائده از آن بحث شده است یکی از نمونه های آن صدقه دادن امیر المومنین (علیه السلام) در حال نماز بوده است.
«انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاة ویؤتون الزکاة وهم راکعون» « سرپرست و ولی شما، تنها خداست و پیامبر او و آن ها که ایمان آورده اند. همان ها که نماز را برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند»سورۀ مائده مشتمل بر قسمت مهمی از آیات ولایت است؛ زیرا این سوره، در اواخر عمر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) نازل شده است. از سوی دیگر مسالۀ ولایت و جانشینی هم به صورت طبیعی در اواخر عمر مطرح می شود، بدین جهت این سوره مشتمل بر آیات متعددی از آیاتی است که در مورد ولایت است. این آیۀ، یکی از آیاتی است که بر ولایت حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السّلام) دلالت دارد.
← شأن نزول
در برخی از منابع آمده است؛ بعد از اینکه حضرت امیر (علیه السّلام)به سائل، انگشتر خویش را صدقه داد، حسان بن ثابت این اشعار را دربارۀ آن ماجرا سرود:و انت الذی اعطیت اذا کنت راکعا زکاة فدتک النفس یا خیر راکعبخاتمک المیمون یا خــیر ســــــید و یا خیــــر شار ثم یا خیر بایعفانزل فیـــک الله خیـــــر ولایـــــــة و بینـــها فی محکمات شرایعیا علی تو آن کسی هستی که در حال رکوع صدقه و زکات عطا فرمودی. جان به فدای تو باد. ای بهترین رکوع کنندگان. انگشتر مبارکت را عطا نمودی؛ ای بهترین سرور و آقا و ای بهترین خریدار و ای بهترین فروشنده در راه خدا.به پاسخ همین عطا در حال رکوعت بود که خداوند دستور بهترین ولایت را، برای تو نازل کرد و آن را در قرآن در محکمات شرایع دین خود بیان فرمود.
کلام پیامبر
در کتاب «در المنثور» آمده است که: پیامبر بعد از نزول آیۀ ولایت فرمود:«من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» این قول پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله وسلّم) از جملاتی است که دلالت آیه بر امامت حضرت امیر (علیه السّلام) را تاکید می کند و این یکی از مواردی است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) جملۀ: "من کنت مولاه فعلی مولاه" را فرمودند؛ هر چند که مشهورترین آن ها در روز عید غدیر است. در همان کتاب آمده است که پیامبر اعظم بعد از نزول آیه ولایت این دعا را خواندند:«الحمد الله الذی اتم لعلی نعمه و هیا لعلی بفضل الله ایاه» « حمد و سپاس خدایی را که نعمت را برای علی تمام کرد و گوارا باد بر علی فضیلتی را که خدا به او ارزانی داشت»
استدلال امیرالمومنین بر ولایت
...

جملاتی از کاربرد کلمه صدقه در حال نماز

هرگاه انسان بخواهد مسافرتى برود، مستحب است در ابتداى سفر، صدقه بدهد؛ زيراصدقه ، بلا را دفع مى كند. در بعضى از روايات ، سفارش شده است كه در روزچهارشنبه يا در حالى كه قمر در برج عقرب هست ، به مسافرت نرويد، زيرا مسافرتدر اين روزها عاقبت و نتيجه خوبى ندارد، ولى انسان مى تواند با دادن صدقه در همينروزها نيز به مسافرت برود.
در تمامی سنت‌ها و مذاهب اصیل دنیا اعم از مسیحیت، اسلام، آیین هندو و غیره از صدقه یا زکات به عنوان یکی از نیکوترین اعمال انسانی یاد شده و از آنجا که صدقه در سنت‌ها و تفکر مردم سنتی محدود به افراد با وسعت مالی زیاد نبوده و همه طبقات مردم از درویش تا پادشاه خود را ملزم به این امر می‌دانسته‌اند صدقه منحصر برای قشر خاصی نبوده و به مفهومی جدای از زندگی اطلاق نمی‌شده. درست در مقابل فیلانتروپی (انسان دوستی) امروز که این سنت را تبدیل به کارزار ثروتمندان و یک مفهوم غیر وابسته به زندگی مردم عادی کرده‌است.
انفاق و صدقه در راه خدا پاداش بزرگى دارد، امّا همانگونه كه در روايات آمده استزيارت حسين عليه السلام پاداش هزار صدقه پذيرفته شده را دارد.(647)

فرمود: هر كس بدهكار ناتوانى را مهلت دهد براى هر روزش ثواب صدقه در راه خدامي باشد.

2- صدقه واجب : مانند زكات مال كه بر مسلمان واجب مى شود و بايد به دستور مقرر درشرع بپردازد. دو آيه از قرآن را شاهد آورده كه صدقه در كلان خدا به معنى زكات واجب آمده است اول آيه خذ من اموالهم صدقه (142) (اى رسول ما) از اموال مسلمين زكات بگير.

بـايـد دانـست صدقه مندوبه در سر و خفا افضل است از صدقه آشكارا و علانيه ، چنانچهدر كـافـى شـريف سند به حضرت صادق ، عليه السلام ، رساند كه به عمار ساباطىفـرمـود: يـا عـمـار، الصـدقـة فـى السـر واللهافـضـل مـن الصـدقـة فـى العـلانـيـة ، و كـذلك والله العـبـادة فـى السـراءفـضـل مـنـها فى العلانية .(976) اى عمار، صدقه در پنهانى ، به خدا قسم ،افـضـل اسـت از صـدقـه آشـكـارا. و هـمـيـن طـور عـبـادت در پـنـهـانـىافضل است از عبادت آشكارا.
برای صدقه در آن دم که می پزند برنج دهند جمله به صوفی مستمند، ای کاش
طبرسى در تفسير مجمع البيان مى نويسد: فرق بين زكات و صدقه در اين است كهزكات امرى واجب است ، اما صدقه ممكن است كه واجب ، و يا به صورت عطا و بخشش باشد(266).
پاداش صدقه در روز جمعه دو برابر است . (مستدركالوسائل ، ج 7، ص 187).

استعمال صدقه در كتب لغب شناسان و اخبار اهل بيت طاهرين در مجموع شاهد اين مطلب استكه صدقه مشتمل بر تقسيماتى به شرح زير است 

و اين نكته از اينجا استفاده مى شود كه در آيه شريفه به طور اطلاق فرموده : (خداوندهر چه را بخواهد محو مى كند و هر چه را بخواهد اثبات مى نمايد)، و صرف اينكه موردآيه مساءله نبوت است باعث نمى شود كه ما از اطلاق آن صرفنظر نموده ، عموميّت آن راتخصيص بزنيم ، زيرا مورد مخصص نيست . از همينجا فساد گفتار كساني كه آيه را به معناى خاصى گرفته اند معلوم مى شود. آرى ، بعضى گفته اند: محو و اثبات همان نسخ احكام است . عدّه اى ديگر گفته اند: محو و يا اثبات مباحاتى است كه در نامه اعمال نوشته شده كه اگر خدا بخواهد آنها را محو نموده ، به جاى آن اطاعت و يا معصيت مى نويسد، تا عمل صاحبش بى جزاء نباشد. عدّه سوم گفته اند: محو گناهان مؤ منين و اثبات گناهان كفار است كه خداوند با آنان به فضل خود، و با اينان به عقوبت خود معامله مى كند. و عدّه ديگر گفته اند: مربوط به محنت ها و مصائب و تنگى معيشت و امثال آن از امورى است كه دعا و صدقه در تغيير آنها دخالت و اثر دارد.