[ویکی فقه] صدا زدن محمد (قرآن). یکی از مصادیق احترام به پیامبر صلی الله علیه وآله، احترام هنگام صدا زدن پیامبر صلی الله علیه وآله است. در این مقاله آیات مرتبط با صدا زدن حضرت محمد صلی الله علیه وآله معرفی می شوند. مؤمنان، موظّف به اجتناب از بالاتر بردن صداى خود، از تُن صداى پیامبر صلی الله علیه وآله:یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ .... حجرات/سوره۴۹، آیه۲. اجتناب از بلندتر کردن صداى خود از صداى پیامبر صلی الله علیه وآله، لازمه ایمان:یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ .... حجرات/سوره۴۹، آیه۲. بلندتر کردن صداى خود از صداى پیامبر صلی الله علیه وآله، موجب حبط ناآگاهانه اعمال انسان:یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکُمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ. حجرات/سوره۴۹، آیه۲. ...
جملاتی از کاربرد کلمه صدا زدن محمد
اکثر والدین گزارش میدهند که شروع ویژگیهای اوتیسم در سال اول زندگی ظاهر میشود. دو دوره احتمالی در رشد ASD وجود دارد. یکی از دورههای رشد ماهیتی تدریجیتر دارد، که در آن والدین نگرانیهای مربوط به رشد را در دو سال اول زندگی گزارش میکنند و تشخیص در حدود ۳ تا ۴ سالگی انجام میشود.[نیازمند شفافسازی]برخی از علائم اولیه ASD در این دوره شامل کاهش توجه به چهرهها، عدم پاسخگویی آشکار هنگام صدا زدن نام، عدم نشان دادن علایق با نشان دادن یا اشاره کردن، و تأخیر در بازی تخیلی و ساختگی (مانند بازی وانمودی) است.
این نمایش توسط یک عروسک گردان درون دکه اجرا میشود که از دوران ویکتوریا تحت عنوان «استاد» یا «پانچمن» شناخته میشود و گاهی یک «دستیار پانچمن» به او در اجرای برنامه کمک میکند، تماشاگران را بیرون از غرفه گرد هم آورده، اجرا را معرفی میکند و پول جمعآوری مینماید. دستیار پانچمن همچنین ممکن است موسیقی یا جلوههای صوتی را روی درام یا گیتار اجرا کرده و با عروسکها به گفتگو بپردازد، گاهی بندهایی را تکرار میکند که درک آنها برای مخاطب دشوار است. در عصر ویکتوریا، درام و پن فلوت ابزار انتخابی بودند. امروزه، بیشتر پانچمنها به صورت انفرادی کار میکنند، زیرا هنگام اجرای خیابانی در مقایسه با نمایشی که در مهمانیهای خصوصی یا رویدادهای عمومی که در قبال آن پول پرداخت میکنند، نیاز به دستیار اهمیت کمتری احساس میشود. در نمایشهای امروزی، تماشاگران تشویق میشوند که با صدا زدن شخصیتهای روی صحنه - که بهطور معمول فریاد میزنند «او پشت شماست!» - تا آنها را از خطر آگاه کنند یا سرنخی دهد که پشت سرشان چه میگذرد، در اجرای نمایش سهیم شوند.
نام ویولنزن (گاه ساززَن) به این خاطر به آنها اطلاق شده که با چنگهای خود حرکاتی میکنند که به نواختن ویولن شباهت دارد. این حرکات چنگ آنها حالت صدا زدن کسی با دست را نیز دارد و به این خاطر به آنها خرچنگهای صدازن هم گفتهاند.
در آيات گذشته سخن از وظائف مسلمانان در برابر رهبر و پيشوايشان پيامبر (صلى اللهعـليـه و آله ) بـود، و دو دستور مهم در آن آمده بود: نخست پيشى نگرفتن بر خدا و پيامبر(صلى الله عليه و آله ) و ديگر رعايت ادب به هنگام سخن گفتن و صدا زدن در محضر او.
بـه هـمـيـن دليـل خواب حقيقى ، خوابى است كه گوشه اى انسان را از كار بيندازد، و نيزبه همين دليل هنگامى كه كسى را مى خواهند بيدار كنند غالبا از طريق صدا زدن و نفوذ درشنوائى او بيدارش مى كنند.
كلمه (معزل ) اسم مكان از عزل است ، كه همانا پسر نوح ، خود را از پدرش و از مؤ منينكنار كشيده بود، و در جايى قرار داشته كه به پدر نزديك نبوده است ، و به همين جهتتعبير به (نداء) كه مخصوص صدا زدن از دور است آورده و فرموده و نادى نوح ابنهو نفرموده : (و قال نوح لابنه - نوح به پسرش گفت ).
نـخـست اينكه : منظور از (لا تجعلوا دعاء الرسول بينكم كدعاء بعضكم بعضا) اين استكـه هـنـگامى كه پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) را صدا مى زنيد با ادب و احترامىكـه شـايـسـتـه مـقام او است وى را بخوانيد، نه همچون صدا زدن يكديگر، زيرا بعضى ازكـسـانـى كـه بـا ادب اسلامى آشنا نبودند خدمت پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) مىرسيدند و در ميان جمع يا تنهائى مرتب : يا محمد ! يا محمد!... مى گفتند به گونه اى كهشـايـسـتـه يـك رهـبـر بـزرگ آسمانى نبود، هدف اين است كه او را با تعبيراتى مانند يارسول الله و يا نبى الله و با لحنى معقول و مؤ دبانه صدا بزنند.
که در یک زبان برنامهنویسی دیگر ممکن است به صورت صدا زدن پشت هم متدها مانند سودوکد زیر باشد
و اما در مورد خواندن غير خدا كه در آيات متعددى از آن نهى شده است شك نيست كه مفهومشاين نيست كه مثلا صدا زدن و خواندن كسى به نامش و گفتن يا حسن و يا احمد ممنوع است ياشرك .
اما آنچه نزديكتر به معنى آيه است اينست كه آيه شريفه يك حكم كلى و جامع را بيان مىكند، زيرا بنى اسرائيل از جنبه هاى مختلف موسى (عليه السلام ) را ايذاء كردند،ايذاءهائى كه بى شباهت به آزار بعضى از مردم مدينه نسبت به پيامبر اسلام (صلى اللّهعليه و آله و سلّم ) نبود، و مانند پخش شايعات و نقل اكاذيب و نسبت ناروائى كه به همسر پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) دادند كه شرح آن در تفسير سوره نور (جلد 14 ذيل آيات 11 تا 20) گذشت و خرده گيريهائى كه در مورد ازدواج پيامبر (صلى اللّه عليه و آله و سلّم ) با زينب داشتند و مزاحمت هائى كه در خانه او و يا به هنگام صدا زدن نامؤدبانه نسبت به پيامبر (صلى اللّه عليه و آله وسلّم ) ايجاد مى كردند.