شکل گیری آن من {ego development, ego formation} [روان شناسی] در نظریۀ روان کاوی، فرایندی که بخشی از فرومن را به مقتضای محیط به تدریج به آن من تبدیل می کند
جملاتی از کاربرد کلمه شکل گیری ان من
اینجا یک احتمال وجود دارد که ما به دنبال آن هستیم. چنین ساختارهای گسترده ایی که از شکل گیری رسوبهای کلسیم در طبیعت مشاهده و در بیماریهای مزمن زیادی شناخته شدهاند، حداقل در قالب واکنشهای مولکولی بین پروتئینها و چربیها و مواد معدنی و مولفههای دیگر درک میشوند. برعکس فرضیه نانوباکتریها که در گذشته از آن حمایت میشد، درک کنونی از مواد معدنی آلی طبیعی به دانشمندان اجازه میدهد که به این سمت بروند که بفهمند این موجودات ریز چطور میتوانند به حیات سود برسانند، حتی اگر خودشان زنده نباشند.
به عنوان یک فرض ساده، معمولاً فرض می شود که ذرات دارای جرم یکسانی با یکدیگر هستند. با این حال، این تئوری را می توان به توزیع جرم تعمیم داد، با هر نوع جرمی که به طور مستقل از یکدیگر و در توافق با قانون فشارهای جزئی دالتون هستند و به شکل گیری خواص گازها کمک میکنند. بسیاری از پیشبینیهای مدل، چه برخورد بین ذرات را شامل شود یا نه، یکسان است، بنابراین اغلب بهعنوان یک فرض سادهکننده در مشتقها نادیده گرفته میشوند (به زیر مراجعه کنید).
در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه، روابط سیاسی و اجتماعی دستخوش تحولات بیشماری بود. از یک طرف ضعف و فساد دستگاه دولت و افراط در ظلم و نفوذ روزافزون بیگانگان و عدم رضایت عمومی و از طرف دیگر بیداری مردم و افزایش آگاهیهای طبقه روشنفکر، زمینه ساز شکل گیری تشکلهای ضد استبدادی در میان مردم گردید.
یوکیم پسر بچهایست که انتظار تولد برادر کوچکش را میکشد، در همین زمان موجودی عجیب که ظاهراً از کرهای دیگر آمده است به خانهٔ آنها میآید و آنها دربارهٔ روند شکل گیری انسان و نعمتهایی که خداوند به بشر داده و همچنین دلیل اعطای این نعمتها، باهم بحث میکنند و...
شواحد تاریخی تا اواخر قرن ۴ ه ق. نشان میدهد که پتکانه اندامی است که همان مراحل ابتدایی شکل گیری، از دو قابلیت فضایی مختلف برخوردار است.
تگمنتتوم شکمی به ناحیه توده سیاه کمپاکت بسیار نزدیک است و به همین دلیل تفاوت آنها بسیار مورد مطالعه قرار گرفته. تگمنتوم شکمی به دو مسیر مزوکورتیکال و مزولیمبیک مرتبط بوده و نقش بسیاری در ادراک و شناخت، پاداش، انگیزه و تکرار رفتار لذت بخش و شکل گیری اعتیاد دارد. توده سیاه کمپاکت به جسم مخطط (هسته دم دار و پوتامن) متصل میشود و مسیر آن نایگرواستریاتال نام دارد که با مصرف مواد مخدر تخت تأثیر زیادی قرار نگرفته و بیشتر در حرکت بدن نقش دارد.
تاملینسون در سال ۱۹۷۱ میلادی هنگامی که به عنوان مهندس در یک شرکت پژوهشی در بوستون کار می کرد، نخستین سیستم ایمیل مبتنی بر شبکه را در آرپانت (نسخه اولیه اینترنت)، با قالب آشنای «نام میزبان @ نام کاربری» ایجاد کرد. او در واقع نخستین ایمیل را به شکل امروزی آن ارسال کرد، اما بعدها در مصاحبه ای گفت که به یاد ندارد متن پیغام ارسال شده، چه بود. در سال ۱۹۷۷ رویکرد وی به عنوان قالب استاندارد ایمیل معرفی شد. انتخاب نماد @ برای ایمیل، این نماد از یاد رفته را به یک کاراکتر محبوب و نمادی برای هر آنچه به اینترنت مربوط است، تبدیل کرد. وی در جریان کار خود، زمینه را برای شکل گیری شبکه های اجتماعی مدرن فراهم کرد.
در سرطان، تغییرات اپی ژنتیکی به اشکال مختلف، از جمله تنظیم ناهنجار تقویتکنندههای ژن و تقویتکنندههای فوقالعاده ظاهر میشود. این تغییرات به طور قابل توجهی بر شکل گیری و پیشرفت تومور تأثیر می گذارد. پروژههای در مقیاس ژنوم، درک ما را از این علائم اپی ژنتیکی گسترش دادهاند و برهمکنشهای پیچیده آنها را آشکار کردهاند.
نقل است که پیش از شکل گیری قلعه ی بزرگ ، عشایر و ایلات رهگذر ، مرده های خود را در تپه ی این قلعه به خاک می سپردند که به نقل از بزرگانی که زمان ساخت قلعه را به یاد داشتند ، آثار و قطعات استخوان و جمجمه از دل خاک بیرون می آمد .
از دیگر اقدامات علمای وابسته به تفکر دیوبندی ، وارد شدن در حلقه ی « جماعت تبلیغ » بود . شکل گیری جماعت تبلیغ در ایران به دوره ی حیات « مولوی عبدالعزیز » در دهلی بر می گردد . وی روزی به ملاقات « مولانا الیاس » بنیان گذار جماعت تبلیغی هند رفته و از او در مورد چگونگی تبلیغات امور دینی در ایران راهنمایی می خواهد. مولانا الیاس نیز وعده ی آمدن جماعت تبلیغ به ایران را داده و بر حمایت از ایشان تأکید کند . پس از این دیدار ، حدود سال ۱۳۳۱ ش / ۱۳۷۳ ق . جماعتی هجده نفره به محل زندگی مولوی عبدالعزیز در روستای « دپکور » مراجعه می کنند . این گروه از جماعت تبلیغی « رائیوند » پاکستان بودند که با حمایت مولوی عبدالعزیز و دیگر علمای منطقه به مدت سه سال در ایران به تبلیغ پرداختند . آنان نخستین گروه جماعت تبلیغی بودند که وارد بلوچستان و ناحیه ی « سرباز » شدند . رهبری آنان را نیز فردی به نام « مشتاق » بر عهده داشت امروزه مساجدی در « زاهدان » ، « ایرانشهر » ، « خاش » ، « سراوان » ، « چابهار » ، « نیک شهر » و « کنارک » دارای جماعتهای تبلیغی هستند.