شک در جزئیت

معنی کلمه شک در جزئیت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شک در جزئیت به تردید در جزء بودنِ چیزی برای مامورٌ به اطلاق می شود.
شک در جزئیت، از مصادیق اقل و اکثر ارتباطی ، و در جایی است که در جزء بودن چیزی برای ماموربه ، شک وجود داشته باشد، مثل این که فرض شود نماز نُه جزء یقینی و مسلّم دارد و درباره جزء دهم شک وجود داردکه آیا سوره نیز از اجزای نماز است یا نه؛ در این صورت، اگر سوره از اجزای نماز باشد و مکلف، به عمد در انجام آن کوتاهی کند، مامورٌ به (نماز) اصلا تحقق پیدا نمی کند، زیرا اجزای نماز به یک دیگر پیوند خورده اند و این چنین نیست که اگر جزئی به جا آورده شود به همان مقدار مامورٌبه در خارج تحقق پیدا کند.
دیدگاه ها
در این مسئله سه نظریه وجود دارد:۱. مرحوم « شیخ انصاری » معتقد است نسبت به تکلیف به اکثر نماز با سوره برائت عقلی و نقلی جاری می شود؛۲. مرحوم « آخوند خراسانی » فقط برائت شرعی را جاری می داند؛۳. گروهی به احتیاط معتقد می باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه شک در جزئیت

طی این کمپین، او توسط رقبای خود در انتخابات گزینه اول جمهوری‌خواهان به حمایت از تکامل و شک در مورد معصوم از خطا بودن کتاب مقدس متهم گشت. بیرن اینگونه پاسخ داد: «به عنوان یک مسیحی و خدمتکار عمومی، من هیچگاه در اعتقادات خویش مبنی بر شاهکار بودن مخلوقاتی که توسط دستان خدا ایجاد شده‌اند متزلزل نگشته … به عنوان عضوی از هیئت آموزشی آلاباما، سوابق ثبت شده به وضوح نشان می‌دهند که برای آموزش آفرینش‌گرایی در کتب درسی مدارسمان جنگیده‌ام. آنهایی که به من حمله می‌کنند دچار اعوجاج شده و توضیحات مرا بد تفسیر کرده و دروغ‌هایی را بر مردم این ایالت قی می‌کنند.». همچنین او افزود که معتقد است «هر کلمه» از کتاب مقدس صحیح است.
گفته می‌شود که علمای هند در آغاز آشنایی با ابوریحان، به دیده شک در او می‌نگریستند و از مجالست و مصاحبت با او طفره می‌رفتند و حتی او را از نظر علمی در حد مباحثه نمی‌دانستند، اما چندی نگذشت که بیرونی توانست اعتماد دانشمندان هندی را جلب کرده و با دعوت از آنان و ترتیب دادن جلسات متعدد توانست شمه‌ای از تمدن اسلامی ایران را به ایشان نشان داده و در مقابل مطالعات عمیقی در رسوم و پیشینه آنان داشته باشد.
مشکل دیگر، از دوگانگی جوهری دکارت ناشی می‌شود. از نظر دکارت، جوهر چیزی است که می‌تواند مستقل از هر چیز دیگری تصور شود و مستقل از هر چیز دیگری وجود داشته باشد. از آن‌جایی که دکارت در هنگام شک در هر چیز نامطمئن، ذهن را مستقل از هر چیز دیگری تصور می‌کرد، و از آن‌جا که اگر می‌خواست خدا بتواند جهانی را ایجاد کند که در آن فقط ذهن وجود داشته باشد، ذهن را جوهری متفاوت از جسم تعریف کرد. از نظر دکارت، ذهن جوهری توسعه‌نیافته و بدن جوهری توسعه‌یافته تعریف شده‌است. او این سؤال اساسی را مطرح کرد که چگونه ممکن است ذهن و بدن با یکدیگر تعامل داشته باشند.
سون یات سن در مارس ۱۹۲۵ میلادی درگذشت. در همان سال ۱۹۲۵ و پس از مرگ سون یات سن، چیانگ کای شک قدرت را در جمهوری چین به دست گرفت. عقاید چیانگ کای شک با خط مشی سون یات سن مغایرت کامل داشت. چیانگ کای شک در سال بعد، کنترل ارتش ملی جمهوری چین را شخصاً به عهده گرفت. در سال ۱۹۲۷ چیانگ کای شک حکومت و عوامل آن را از کمونیست‌ها پاکسازی کرد. افرادی که جزء حزب کمونیست چین بودند در آن دوران اخراج و زندانی شدند. اقدامات چیانگ کای شک، زمینه را برای وقوع جنگ داخلی چین فراهم کرد.
دالایی لاما تولد هفتاد سالگی اش را در ۶ ژوئیه ۲۰۰۵ جشن گرفت. حدود ۱۰٬۰۰۰ پناهنده تبتی، راهبان و گردشگران خارجی در خارج از خانه او جمع شدند. الیگزیوس ۲ اسقف کلیسای روسی ارتودوکس روابط مثبت با بودایی‌ها را تأیید کرد. سپس رئیس‌جمهوری چین (تایوان)، چن شویی- بیان، در شب جشن تولد دالایی لاما در سالن یادبود چیانگ کای شک در تایپه حضور پیدا کرد.
در دوران باستان، بیشتر قسمت‌های پشتکوه محل سکونت عشایر یا نیمه‌کوچ‌نشین بوده‌است، هرچند روستاهای کوچکی نیز وجود دارد. گورستان‌های کشف شده در حفاری‌ها، بدون شک در فاصله‌ای نه چندان دور از اردوگاه‌های موقتشان، به هزاره پنجم تا قرن سوم قبل از میلاد بر می‌گردد. در زمان بنای بنی سورمه، مردم منطقه گوتی‌ها، لولوبی‌ها و ایلامی‌ها بودند که احتمالاً منشأ این خزانه‌های خانوادگی بوده‌اند، اگرچه عدم وجود متون مکتوب اعتبار این فرضیه را پیچیده می‌کند.
انقلاب ۱۹۱۱ به رهبری سون یات سن رئیس حزب گومین دانگ (جبههٔ ملی) منجر به سقوط حکومت امپراتوری گردید. اما حکومت جدید بیشتر به یک حکومت ملوک الطوایفی شباهت داشت چون خودش در شانگهای، یوان شی کای در پکن، و چیانگ کای شک در کانتون (گوانگ ژو فعلی) عنوان ریاست جمهوری را یدک می‌کشیدند و ژنرالهای چینی نیز با اختیارات کامل در داخل چین به این سوی و آن سوی لشکر می‌کشیدند.
سلاح‌ها و تاکتیک‌های گریبان‌ور مانند سواره نظام کاتافراکت بود. جنس زره از جوشن و برنج در مقیاس سنگین و قدرت مند بود که با گره به هم متصل شده بود. هچنین برای نبرد نزدیک به شمشیر دراز و گرز مجهز بودند در تاکتیک نظامی بسیار شبیه به کاتافراکت بودند و معمولاً از تاکتیک شک در نبرد استفاده می‌کردند تا بتوانند زدن ضربهٔ نهایی به دشمن را مدیرت کنند.
برای سازمان‌های دولتی تغییر طراحی به صورت بدخواهانه، و مخرب یک تهدید محسوب می‌شود. یکی از راه‌های کاهش آسیب‌پذیری در بخش‌های نظامی، مالی، انرژی و اقتصادی، رفع شک در مورد صحت سخت‌افزار است. از آنجا که ساخت مدارهای یک‌پارچه در کارخانجات غیرقابل اعتماد رایج است، روش‌های تشخیص پیشرفته‌ای معرفی شده‌اند که می‌توانند اجزایی که مهاجم آنها را در سخت‌افزار پنهان کرده، یا قصد خرابکاری در عملکرد مدار دارند، تشخیص دهند.