[ویکی فقه] شک در تکلیف به تردید در توجه تکلیف به عهده مکلَّف اطلاق می شود. شک در تکلیف، مقابل شک در مکلف به ، و به معنای شک در حکم شرعی و تکلیف است. انواع شک در حکم شرعی شک در حکم شرعی به دو صورت است:۱. شک در اصل جعل حکم شرعی و انشای آن؛ یعنی اصل تکلیف برای مکلف نامعلوم است، مانند: شک در حرمت استعمال دخانیات ( شبهه تحریمیه ) یا شک در وجوب نماز هنگام خسوف ( شبهه وجوبیه )؛۲. شک در مجعول، یا شک در فعلیت حکم شرعی بعد از علم به اصل جعل و انشای آن مثل: شک در حکم مایعی به سبب شک در خمر بودن آن؛ به این بیان که اگر خمر باشد حکم حرمت در حق مکلف به مرحله فعلیت می رسد، وگرنه در همان مرحله انشا باقی می ماند. موارد شک در تکلیف بعضی از اصولی ها شک در تکلیف را شامل موارد ذیل دانسته اند:۱. جنس تکلیف معلوم و نوع آن مشکوک باشد، مانند: دوران میان وجوب و حرمت، که اصل الزام (جنس تکلیف) معلوم، و نوع حکم (وجوب یا حرمت) مشکوک می باشد؛۲. نه نوع تکلیف و نه جنس تکلیف هیچ کدام معلوم نباشد، مانند: شک در این که آیا فلان عمل واجب است یا خیر، و یا فلان عمل حرام است یا نه. این گونه موارد را مجرای یکی از دو اصل تخییر و یا برائت می دانند.اما برخی دیگر از اصولیون ، شک در تکلیف را فقط شامل موردی می دانند که نه نوع تکلیف برای مکلف معلوم باشد و نه جنس آن، و جایی را که جنس تکلیف برای مکلف روشن بوده، اما نوع آن روشن نیست، به مانند شک در مکلف به و محل اجرای اصل تخییر می دانند. نکته ...
جملاتی از کاربرد کلمه شک در تکلیف
چیانگ کای شک در پاسخ به سؤال پسرش که بدین مضمون بود: «پدر! چرا با مائو وارد مذاکره نمیشوی؟»، پاسخ داد: «اگر در میدان جنگ پیروزیای به دست نیاوردیم پس در روی میز مذاکره هم هیچ شانسی برای پیروزی نداریم.»
در کیپتاون داروین و فیتزروی جان هرشل ملاقات کردند، او اخیراً نامهای به لایل نوشته و نظری همدیسگرایی او را تحسین کردهبود و آن را گشایش گمانهزنیهای جسورانه در مورد «آن راز رازها»، جایگزینی گونههای منقرض شده با دیگر گونهها به عنوان روشی طبیعی در مقایسه با روند معجزهآسا» نامیده بود. زمانی که کشتی در حال بازگشت به خانه بود و داروین یادداشتهایش را مرتب میکرد نوشت: اگر شک در حال افزایش من در مورد مرغهای مقلد، لاکپشتها و گرگ جزیره فالکلند صحیح باشد، چنین حقایقی نظریه تثبیت گونهها را تضعیف میکند و سپس پیش از تضعیف با احتیاط «خواهد» افزود. سپس نوشت: به نظرم چنین حقایقی نوری روی خاستگاه گونهها بیندازند.
محمد عبدلیپور دبیرکل کانون تکواندوکاران در واکنش به این سخنان در گفتوگو با خبرگزاری فارس اعلام داشت: «ما از ابتدا نیز با فدراسیون تکواندو هیچ مشکلی نداشتیم … در همین راستا به منظور اثبات بیشتر این واقعیت میخواهیم برگزاری مسابقات خود را به فدراسیون بسپاریم. البته ابتدا یک دوره کوتاه آموزشی زیر نظر کمیتهٔ مسابقات کانون برپا میشود؛ بدون شک در چنین شرایطی این مسابقات با کیفیت و کمیت بیشتری برگزار خواهد شد.»
سوگند یهودی نوعی مراسم سوگندخوردن خاص برای یهودیان بود که از یهودستیزی ریشه گرفته بود و در آن یهودیان برای سوگندخوردن در دادگاههای اروپایی تا قرن بیستم مجبور بودند تحقیر شوند. شک در مورد سوگندهای یهودیان به شدت با مخالفت مسیحیان با دعای کول نیدری مرتبط بود که در روز یوم کیپور خوانده میشود. در زمانی که در کشورهای اروپایی کلیسا و دولت متحد بودند این نوع مراسم به شدت اعمال میشد.
به حقیقت یکی بود بی شک در ظهور این دوئی نمود آن یک
بی شک در توضیح تاریخ روستا، طایفه و امکانات این روستا باید صفحهها نوشت که فعلاً در قلم نمیگنجد
علامهٔ حلی نیز با دستهبندی افعال انسان به دو گروه عقلی و شرعی نظر امامیه و معتزله را این گونه بیان میدارد: «امامیّه و به دنبالشان معتزله بر آنند که: برخی از کارهای انسان، حـُسْنَش و قبحش به ضرورت حتمیّه عقلیّه، معلوم است. مانند علم ما به حُسْن صِدق نافِع، و قُبْح کِذب مُضِرّ. هر عاقلی را بنگریم در حکم این دو مسئله شک ندارد. این یقین و جزم و عدم شک در این حکم، کمتر از جزم و یقین نیاز داشتن ممکن الوجود به سبب و علّتی، نیست. برخی کارهای انسان مانند «حُسْنصِدق مُضرّ» و «قُبْح کذب نافِع» حسن و قبحش باید با اکتساب معلوم شود؛ و این احکام نیز عقلی هستند ولی نیاز به تهیّه مقدّمات عقلیّه دارند. برخی از کارهای انسان هست که، عقل از درک حسن و قبحش فرو میماند، و شریعت باید حکم به آن کند و از حسن و قبح عقلی آنها پرده بردارد، مانند عبادات»
این منطقه سرانجام حدود سال ۱۷۶۰ پیش از میلاد توسط حمورابی تسخیر میشود و پس از آن توروککهها از تاریخ ناپدید میشوند و بدون شک در توده زیاد جمعیت هوریها ادغام میشوند. پس از آنها هوریها در این منطقه غالب میشوند.
رویی داشت چون تهمت اسلام دردل کافران وزلفی چون خیال شک در ضمیر مؤمن.
ویلفرد مادلونگ مینویسد، گرچه ممکن بود عمر نگران احتمال انتخاب علی بهعنوان خلیفه باشد، اما مدرکی وجود ندارد که وی مستقیماً خواسته باشد تا بر شورا علیه علی تأثیر بگذارد. او چند وقت قبل در حضور عبدالرحمن بن عوف به او در مورد آرزوی قبیلهٔ بنیهاشم در مورد «حق خلافت انحصاری» این قبیله و «حق پایمالشده» علی، هشدار داده بود. چنین فکری بدون شک در اذهان عمومی نیز وجود داشته است. علاوه بر این، قتل عمر در مدتی اندک پس از آن، هر گونه مصالحه بین حامیان خلافت قریش و علی را منتفی مینماید. عبدالرحمن بن عوف بهطور کامل بر احساسات عمر آگاه بود. او ممکن است نام خود را از میان نامزدهای خلافت بیرون کشیده باشد تا بتواند رأیی قاطع جمعآوری کرده و از آن علیه علی استفاده کند. اما به نظر میرسد که این عمل ابتکار خودش باشد، نه یک عمل تمرینشدهٔ پیشنهادی از سوی عمر.
تنگه بلاغی به موازات تنگهٔ سعادت آباد قرارگرفته ولی همانقدر که تنگهٔ سعادت آباد خشک میباشد این تنگه با صفا و پر درخت است و بدون شک در دوران شاهنشاهی هخامنشی و قرنها پس از آن راه مواصلاتیتخت جمشید ونقش رستم واستخر به پاسارگاد از همین طریق بوده و از این شهر به سوی هگمتانه میرفتند.
آنها متوجه شدند که اعتراض بهمن محصص به مرور همه جا پخش می شود عمومیت پیدا می کند و همه با التهاب و اشتیاق، انتظار اعلام موضع حزب درباره ی کودتای ۲۸ امرداد را دارند و بدون شک در مدت کوتاهی همه ی اعضا و لااقل کادرهای حزبی به تمام اختلافات و مسائل حزبی آگاه می شوند.