شور و شیون
معنی کلمه شور و شیون در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه شور و شیون
ایده میتسو که از موفیت آمیز بودن سفر نخست خود در شور و شعف بسیاری به سر میبرد ۱۴ می سال ۱۹۵۳ را تاریخ رسمی اعزام دوباره نیشومارو به آبادان اعلام کرد تا خود را بیتفاوت نسبت به موضع انگلستان نشان دهد. به فاصله دو هفته از سفر دوم نیشومارو به آبادان دادگاه به سود ایده میتسو رای داد و ساکنان نیشومارو در تاریخ ۷ ژوئن به پایکوبی در آبادان بپردازند و شادی خود را با ایرانیان تقسیم کنند.
میآید سنجق بهاری لشکرکش شور و بیقراری
با خیالت شور و مستی میکنم در وصالت ترک هستی میکنم
ولى به هنگامى كه به اصطلاح ، درى به تخته مى خورد، به نوائى مى رسند پست ومقامى پيدا مى كنند، و سرى در ميان سرها در مى آورند، يك مرتبه تغيير چهره و بالاتر ازآن تغيير ماهيت مى دهند، آن شور و عشق سوزان نسبت به خدا و دين در آنها فروكش مى كند،ديگر در جلسات سازنده خبرى از آنان نيست ، در هيچ برنامه اصلاحى حضور ندارند، نهبراى حق گريبان چاك مى كنند و نه ديگر در برابرباطل فرياد مى كشند!
دانند اهل دل که برای وصال اوست بیگاه و گاه ناله و شور و فغان دل
آنجا که اوست راحت و آرام عالمست وانجا که نیست او همه شور و همه بلاست
پايان زندگى هر كس به مرگ اوست جز مرد حق كه مرگ وى آغاز دفتر است محرمسال 726 ق . براى شيعيان و پيروان راستين اسلام فراموش نشدنى است . عزا و ماتمآنان افزون است . بويژه حله اين سرزمين مردان پاك سرشت و عاشقاناهل بيت عليهم السلام شور و ماتم بيشترى دارد.
چو گوئی پایداری کرده اینجا چو دریا هر زمان در شور و غوغا
اگر در طبيعت آب شور و شيرين است ، در انسان اشك شور و آب دهان شيرين است .
از فیلمهایی که وی در آنها نقش داشتهاست، میتوان به دختران بیبندوبار، بگیر و تکانشان بده، شور و اشتیاق سهگانه، رگدی رز، و ناگهان عمه آمد، کالیفرنیا درست روبهرو و دختر شهر کوچک اشاره نمود.
4- فايده تاريخ اديان نخستين انگيزه مطالعه و بررسى هر موضوعى ارضاى حس كنجكاوى است و به هميندليل ، دانشمندان هنگام تحقيق درباره پديده ها، ارزش اقتصادى يا ساير منافع مادى را درنظر نمى گيرند و تنها پس از به نتيجه رسيدن تحقيق است كه منافع اقتصادى موردتوجه قرار مى گيرد. تشويق و همكارى دولتها در چنين مواردى نيز به اميدحصول نتيجه مادى است . خود دانشمندان با شور و هيجان به تحقيق مى پردازد، در حالىكه نمى دانند موضوع مورد بحث آنان به نتيجه مى رسد يا نه .
جمعآوری مزوتنت بریتانیا از حدود سال ۱۷۶۰ تا سقوط بزرگ سال ۱۹۲۹ یک شور و اشتیاق بزرگ بود که به آمریکا نیز سرایت کرد. حوزه اصلی جمعآوری آنها پرترههای بریتانیایی بود. نقاشیهای رنگ روغن از نمایشگاه تابستانی آکادمی سلطنتی بهطور معمول و سودآور در طول این دوره به صورت مزوتنت تکثیر میشدند و سایر مزوتینترها پرترههای قدیمیتری از شخصیتهای تاریخی را بازتولید میکردند یا در صورت لزوم از نو میساختند. دوره مورد محبوب برای جمعآوری تقریباً از ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ بود، دوره بزرگ پرتره بریتانیا. دو سبک اساسی از جمع آوری مجموعه وجود داشت: برخی بر روی ساخت مجموعه ای کامل از مواد در محدوده خاصی تمرکز داشتند، در حالی که برخی دیگر بر روی شرایط و کیفیت عالی (که پس از برداشت تعداد نسبتاً کمی از یک لوح یا پلیت مزوتینتها، میزان آن کاهش مییابد) توجه داشتند. کلکسیونرهای برجسته شامل ویلیام ایتون، بارون دوم چالسمور (William Eaton, 2nd Baron Cheylesmore)و جان چالِنِر اسمیت (John Chaloner Smith) ایرلندی بودند.
«پرشورترین مسابقاتی که در طول زندگی حرفه ای خود دیدهام، همیشه مقابل تیمهای ایرانی از جمله پرسپولیس بودهاست. این را به بازیکنانم گفتهام که آنها همیشه با شور و شوق زیاد بازی میکنند، به همین دلیل ما هم باید بسیار پرشور باشیم، چون این یک فینال است.»
جهانی پر از شور و شر بود از ایشان تهی شد به اقبالت از شور و از شر
بداندیش و بیکار و بدخو بود بدان شور و آن کین نه نیکو بود
دم یارست اینجا شور و مستی از این سرّ با خبر شو گر توهستی
اگر بحر است در شور و فغانست همه از دریای فضلت میندانست
ياد بود رستاخيز عاشوراى تو هر سال با شكوهتر ازسال پيش بر پا مى شود و هر محرم و صفر شور و شعور و عشق وعقل ، در صحنه جامعه و در درون انسانها به ملاقات هم مى آيند، اگر عشق تو در دلها نبودعقل بى پناه مى ماند و اگر شور تو بر سرها نبود شعور مى خشكيد.
پنجمین گوشهای است که در دستگاه شور و ابوعطا اجرا میگردد و بسیار دلنشین است.
گر نه جمال حسن او گرد برآرد از عدم این همه گرد شور و شر بر در ما چه میکند