شهریار جاده ها

معنی کلمه شهریار جاده ها در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] شهریار جاده ها (کتاب). کتاب «شهریار جاده ها، سفرنامه ناصرالدین شاه به عتبات» به کوشش محمدرضا عباسی و پرویز بدیعی به زبان فارسی است که گزارش سفر ناصرالدین شاه به عراق می باشد.
این کتاب اطلاعات خوبی درباره رفتار پادشاه و شیوه برخورد آنها با رعیت این دوره را بیان می کند. این اثر به خوبی می تواند روشنگر نقاط تاریکی از تاریخ پنجاه سال پادشاهی و وضعیت اجتماعی دوران سلطنت مطلقه این پادشاه باشد. پادشاهی که حتی درباره او اطرافیانش به قصه گویی و افسانه پردازی نیز پرداخته اند.
ساختار
کتابدارای یک فهرست مطالب، مقدمه ناشر، پیش گفتار، متن، پیوست و فهرست اعلام می باشد. کتاب به نثر دوره قاجار نوشته شده است و مطالب به صورت اتفاقات روزانه یادداشت شده است.
گزارش محتوا
مقدمه ناشر درباره سفرنامه های موجود از گذشته ایران و اهمیت آنها برای اطلاع از احوال گذشتگان است و اینکه امروزه تعدادی از اینها توسط سازمان اسناد ملی ایران احیاء شده است. پیش گفتار کتاب به گزارشی درباره کتاب و اقوال درست و نادرست درباره شایعاتی که درباره این سفر که بعدها در بین مردم عوام بوده، پرداخته است. کتاب با گزارش روز جمعه بیستم « ماه جمادی الثانی » سال ۱۲۸۷ ق آغاز شده است. به این ترتیب که «اواخر سنبله، از باغ سلطنت آباد من توابع بلوک شمیران، به عزم زیارت کربلا و توقف پنج شنبه دوشان تپه به دوشان تپه رفتیم...» . کتاب با شرح ماوقع سالی که شاه قاجار به زیارت عتبات می رفته و تعریف و تمجید از خود ادامه پیدا می کند.
← بعضی از گزارشات کتاب
...

جملاتی از کاربرد کلمه شهریار جاده ها

على (عليه السلام ) از تيمم كردن به روى خاكهاى آلوده كه در جاده ها است نهى فرمودقابل توجه اينكه تيمم اگر چه در قرآن و حديث بمعنى همين وظيفه مخصوص اسلامى استولى در لغت بمعنى قصد كردن است ، در حقيقت قرآن مى گويد: به هنگامى كه مى خواهيدتيمم كنيد بايد تصميم بگيريد قطعه زمين پاكى را از
نور جان بی جاده ها اندر سفر از شعاع مهر و مه سیار تر
مرحوم حاج معتمد نقل كرد روزى براى مجلس روضه در تكيه شاه داعى اللّه دعوت داشتم وچون در اثر برف و باران جاده ها گل بود از وسط قبرستان دارالسلام شيراز عبور كردموپس از تمام شدن مجلس از همان راه برگشتم ، شب در خواب مرحوم آقا سيد ميرزا مشهوربه سلطان فرزند مرحوم آقاى حاج سيد على اكبرفال اسيرى را ديدم ، به من گفت معتمد امروز از پهلوى خانه ما عبور كردى و ديدى خرابشده آن را درست نكردى ؟!
دل عشاق براهت ز بس افتاده به خاک جاده ها عقد گهر گشته ز بسیاری دل
ز جاده ها چو رگ چنگ ناله برخیزد اگر شود ز لبم پهن، ناله در صحرا
بازمانده های این دو مدل کامیون هنوز هم در جاده های ایران تردد دارند که این نشان دهنده استحکام و استهلاک کم کامیون های وایت می باشد.
نا خدا را یم روی از ساحل است اختیار جاده ها از منزل است
راه را در یکجهت باشد گذر آن جهت را جاده ها بیحد و مر
پس جهت چون شد یکی انجام کار جاده ها یکسر رسد از هر کنار
جاده ها دور از خرامش سینه چاک افتاده اند کامیاب از پای بوس او لب بام است و بس
مشتركات عبارتند از راهها و جاده ها و مساجد و مدارس و كاروانسراهاى بين راه كه آن رارباط گويند و آبها و معادن .
مطبوعات را در واقع و به مفهوم وسيع خود مى توان آينه افكار جامعه به شمار آورد. درروزگار ما با پيشرفت ابزار چاپ و امكانات پخش ، همه روزه هزاران عنوان كتاب ، مجله ،روزنامه و بولتنهاى رنگارنگ جاده ها را پست سر گذارده و در كمترين زمان ممكن خود رادر دستهاى مشتاقان مطالعه و تحقيق جاى مى دهند. نقش اين پديده درشكل گيرى و سازندگى افكار عمومى به اندازه اى است كه والتريسين ،دانشمند امريكايى درباره آن مى گويد:
فگنده در این جاده ها کاروان در آن جاده ها کاروان ها روان
غير از شهرسازى ، اقدامات مهمى در زمينه ى توسعه جاده ها و راه هاى ارتباطى انجام گرفت .
علاوه بر آن ، كارگاه هاى كاشى سازى ، منبت كارى ، نقاشى ، مينياتور، پارچه بافى و ابريشم بافى به سرعت رشد نمود. هم چنين توپ ريزى ، كه از زمان شاه عباس ، ايران داراى لشكرى با تشكيلات مجهز به اسلحه گرم و توپ گرديده بود لذا، توپ هاى جنگى در كارگاه هاى عظيمى ساخته مى شدند. البته دليل رشد بازرگانى در اين دوره ، امنيت راه ها، ساختن جاده ها و ايجاد كاروانسراها و آب انبارهاى بين راه بود، كه موجب تسهيل در امر تجارت و بازرگانى مى شد.
از جمله اينكه جمعى از سران مشركان در ايام حج بر سر جاده ها و كوچه هاى مكه مىايستادند و هر كدام از آنها به واردين سخنى درباره پيامبر و قرآن مى گفتند كه آنها رابد بين سازند، بعضى مى گفتند او مجنون است و آنچه مى گويد ناموزون ، بعضى مىگفتند او ساحر است و قرآنش نيز بخشى از سحر او است ، بعضى او را شاعر مى خواندندو آهنگ روح بخش اين آيات آسمانى را به دروغ ، شعر مى شمردند، بعضى پيامبر را كاهنمعرفى مى كردند، و اخبار غيبى قرآن را، يكنوع كهانت ، و از اين رو آنها را (مقتسمين )ناميدند چرا كه جاده و گذرگاه هاى مكه را ميان خود با برنامه حساب شده اى تقسيم كردهبودند.
جاده ها چون رهروان اندر سفر هر کجا پنهان سفر پیدا حضر

رشته گوهر شده است جاده ها سربسر در ره سودای او بس که سرافتاده است

اگر قصد سفر به این روستا دارید از طریق شهرهای نورآباد (ممسنی)، اردکان، بیضا و شیراز از جاده های آسفالت و مناسب می توانید استفاده کنید.
در عين حال بايد در نظر داشت كه به سبب اقدامات بزرگ ساختمانى و ايجاد راه ها و جاده ها، سازمان منظم و متمركز دولتى براى تهيه كارگران و پيشه وران تقسيم كار و پرداخت مزد وجود داشته است .