شش هشت وجهی
جملاتی از کاربرد کلمه شش هشت وجهی
تعهد برای استفاده نکردن از شمعها گوتیک سنتی در زمانی ایجاد شد که مدل برونلسکی در طول مسابقه از طرح جیوانی دی لاپه گینی میبرد. این انتخاب معماری، در ۱۳۶۷، از اولین رخدادهای رنسانس ایتالیایی بود، که هویتی خارقالعاده را با روش گوتیک میانی و بازگشتی به گنبد مدیترانهای کلاسیک ایجاد میکرد. معماران ایتالیایی شمعهای در پرواز گوتیک را به عنوان چیزهای موقتی بسیار زشتی میپنداشتند. علاوه براین، استفاده از شمع در فلورانس ممنوع بود، چرا که روش توسط دشمنان سنتی ایتالیای مرکزی تا شمال مورد ترجیح بود. مدل نری یک گنبد داخلی بسیار بزرگ را توصیف کرده، که در راس خود باز بوده و به نور اجازه عبور میدهد، مانند پانتون رومی، اما در پوسته نازکتر خارجی بسته میباشد، که نسبتاً با گنبد داخلی حمایت میشود، تا از آب و هوا جلوگیری نماید. قرار بود روی یک محفظه هشت وجهی غیر شمع خورده قرار گیرد. گنبد نری نیاز به یک مانع داخلی در برابر پخش شدگی (فشارهای دوار) داشت، ولی موردی تا اینجا طراحی نشده بود.
نیاز به گنبدی هشت وجهی بلندتر و پهنتر از هر نمونه دیگری بود که تا به حال ساخته شده بود، با هیچ شمع و پایه خارجی برای نگهداری آن از پخش و سقوط تحت وزن خود.
در وضع موجود، مسجد دارای شش ورودی به صحن، از شش جهت، است که درِ شمال شرقی آن در محور شبستان اصلی مسجد قرار دارد و در طرفین آن دو مناره عظیم بتونی با قاعده مربع و ساقه هشت وجهی در پنج طبقه و به ارتفاع ۸۵ متر است.
غیر از جدول تناوبی استاندارد، جدولهای تناوبی گوناگونی تاکنون ساخته شدهاست. با گذشت ۱۰۰ سال از معرفی جدول از سوی مندلیف در سال ۱۸۶۹، نزدیک به ۷۰۰ نسخهٔ گوناگون از جدول تناوبی معرفی و منتشر شد. غیر از قالب معمول که به شکل مستطیلی بود، قالبهایی دیگری[پ ۴] مانند دایرهای، مکعبی، استوانهای، هرمی، مارپیچ، کروی، مربعی، حلزونی، منشور هشت وجهی، به صورت تو در تو (مانند نماد بینهایت ∞) و حتی جدا جدا هم ساخته شد. هدف از پیشنهاد چنین قالبهایی بیشتر تأکید بر روی یک ویژگی فیزیکی یا شیمیایی ویژه از عنصرها است که در جدول تناوبی سنتی به خوبی دیده نمیشود.
این شبستان دارای هشت ستون هشت وجهی مزین به کاشیهای معرق و مقرنس کاری است که گنبد مسجد با سازهای فلزی بر فراز آن استوار شدهاست.
آرمگاه سردار غزنوی در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد در روستای سنگ بست در مسیر مشهد به فریمان قرار دارد. این بنا و میل کنار آن قدیمیترین بناهای تاریخی خراسان است که نمونه جالبی از آجرکاری در معماری اسلامی محسوب میشود. در نزدیک این بنا رباط تاریخی امیرعلی شیرنوایی قرار دارد. مقبره ارسلان جاذب آجری و دارای نقشهایی با آجر و رنگ روشن و کتیبهای بر گرداگرد سقف داخلی گنبد میباشد. بالای دیوار آن نیز کتیبهای با خط کوفی و با آجر اجرا شده و دارای تزئیناتی میباشد بنا دارای گنبد ی کوتاه بر روی ساقهای هشت وجهی است این ساقه بر مکعبی با ارتفاع ۱۰ متر استوار شدهاست نمای بیرونی به سادگی تمام اجرا شده و مناره آن نیز با اارتفاع ۴۰ متر و قطر حدود ۵٫۵ متر در پایه و ۲٫۵ متر در بالا و صد پله به استواری پابرجاست.
در فلورانس، گنبد داخلی هشت وجهی به اندازه کافی ضخیم بود تا یک گردش تصوری در هر یک از سطوح آن قرارگیرد. یک خصوصیت، که در نهایت گنبد را نگاه میداشت، اما نمیتوانست آجر هارا در جای خود در حالی نگاه دارد که ملات هنوز خیس بود. برونلسکی از یک الگوی آجری طرح چپ و راست بری انتقال وزن آجرهای به تازگی گذاشته شده به نزدیکترین ضلع عمودی از گنبد غیر مدور استفاده کرد.
حفرات هشت وجهی در این ساختار کریستالی میان هر راس و مرکز سلول قرار دارند.
ساختار روتایل یکی از ساختارهای دوتایی مواد است که در آنها کاتیونها به صورت مکعبی با وجوه مرکز پر قرار گرفته و آنیونها نیمی از حفرههای هشت وجهی را پر میکنند.