شال نمد
معنی کلمه شال نمد در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه شال نمد
صنایع دستی سنگسریها شامل قالی بافی، نمد مالی، گلیم و جاجیم بافی و همچنین بافتن پارچههای کمابیش ظریف مانند چادر، برک، شال، مقنعه و … میباشد. اندازه قالیها معمولاً بزرگ نیست و کمتر به بافتن قالیهای بزرگ دست میزدنند. بافت نوعی قالی در آن جلب توجه میکند که همان قالی خود رنگ که در برخی نقاط دیگر ایران هم بافته میشود. در این نوع قالی از رنگ طبیعی پشم (سفید، سیاه، خاکستری، قهوهای، میشی و …) استفاده میکنند. همچنین زنان سنگسری دارای لباسهای ویژهای هستند مانند «ساخته مکنه» که روسری ابریشمین خوش رنگ و نگاری است که قرنها آن را بافته، زینت داده و به ترتیب خاصی میبندند.
در قرن نوزدهم، مردان عادی ایل شلوارهای دمپا گشاد (تنبان)، پیرهنهای بی یقه (قیناق)، عبایی بلند (ارخالق) که با شال محکمش میکردند و قبای نمدی گرم (کپنک) میپوشیدند. ایشان کلاه نمدی سیاه گردی (برک) نیز بر سر میگذاشتند. تفنگ، چاقو، خنجر، شمشیر و چماق نیز از مهمترین قسمتهای آراستگی مردان بهشمار میآمد. در حالی که در شهرها خاصان قشقایی به ویژه عالی مقامانشان لباسی شبیه به خاصان قاجاری میپوشیدند: پیرهن بی یقه، عبای بلند و کلاه پوستی بلند و دواری که گاه سرش تخت بود.
در قرن نوزدهم، مردان عادی ایل شلوارهای دمپا گشاد (تنبان)، پیرهنهای بی یقه (قیناق)، عبایی بلند (آرخالق) که با شال محکمش میکردند و قبای نمدی گرم (کپنک) میپوشیدند. ایشان کلاه نمدی سیاه گردی (برک) نیز بر سر میگذاشتند. تفنگ، چاقو، خنجر، شمشیر و چماق نیز از مهمترین قسمتهای آراستگی مردان بهشمار میآمد. در حالی که در شهرها خاصان قشقایی به ویژه عالی مقاماتشان لباسی شبیه به خاصان قاجاری میپوشیدند: پیرهن بی یقه، عبای بلند و کلاه پوستی بلند و دواری که گاه سرش تخت بود.
قالی، شال و نمد و انواع پارچههای تولیدی در این حوزه در شکل و محتوا دچار تغییراتی گردید که به نوعی سرفصل در این دست بافتهها محسوب میشود. برای مثال ایجاد گره سکایی در بافت فرش و شال(گلیم) در بافت این گونهها پیشرفتی ویژه است.