سنگ اتشفشانی

سنگ اتشفشانی

معنی کلمه سنگ اتشفشانی در فرهنگستان زبان و ادب

سنگ آتشفشانی
{volcanic rock} [زمین شناسی] سنگ حاصل از سرد شدن گدازه یا دیگر مواد خروجی آتشفشان

معنی کلمه سنگ اتشفشانی در دانشنامه عمومی

سنگ آتشفشانی. سنگ آتشفشانی یا آذرین نوعی سنگ است که به صورت ماگمای گداخته در سطح زمین به سرعت سرد شده است. سنگ های آتشفشانی داراری ویژگی های زیر هستند:
- به علت سرد شدن سریع، دارای شیشه هستند یا آنقدر ریزدانه اند که نمی توان مواد آن ها را تعیین کرد.
- در مقاطع نازک ساختمان هایی مانند لایه بندی، حالت جریانی، حباب ها، لکه ها و رگه های حاصل از تفکیک شدن یا اختلاط ناپذیری و حفره های خالی یا پرشده را نشان می دهند.
- وجود شیشه ها و ریزدانه ها در سنگ های آتشفشانی باعث می شود که وجود مواد و کانی های رنگی در مقایسه با سنگ های درونی نمود بیشتری داشته باشد.
- ساخت های صحرایی سنگ های آتشفشانی در مقایسه با سنگ های درونی متنوع تر هستند.
- اغلب سنگ های آتشفشانی دارای دو بخش هستند: الف ) فنوکریست ها یا درشت بلورها که به طور معمول قبل از استقرار سنگ در جایگاه اصلی آن تشکیل شده اند. ب ) خمیره ریزدانه یا شیشه ای که بلورهای درشت در آن ها جای دارند.

جملاتی از کاربرد کلمه سنگ اتشفشانی

گونهٔ دیگری از بافت که با بافت حفره‌ای مرتبط است بافت بادامی نام دارد. در بافت‌های بادامی سنگ آتشفشانی که بیشتر از جنس بازالت یا آندزیت است حفره‌هایی دارد که با کانی‌های ثانویه‌ای هم‌چون زئولیت، کلسیت، کوارتز یا سنگ یمانی پر می‌شوند. به هر یک از این حفره‌های پرشده اصطلاحاً بادامچه گفته می‌شود.
این هنرمند روی معماری و طراحی منظر متمرکز شده است که فضای عمومی و خصوصی را ادغام می‌کند. یک نمونه از این موارد «اثر گذر از دیوار» است که از مرزهای ساختاری مرکز ویسکانسین در میلواکی، ویسکانسین عبور می‌کند و در هر دو انتها صندلی می‌گذارد. نمونه‌ای از این علاقه در فضای خصوصی-عمومی، همکاری او با معمار استیون هال در انجام پروژه ساختمانی مشترک برای استورفرانت است. این پروژه نمای موجود را با مجموعه‌ای از دوازده پنل جایگزین کرد که به صورت عمودی یا افقی می‌چرخد تا کل گالری را مستقیماً در خیابان باز کند. این پروژه مرز بین فضای داخلی و خارجی را تار می‌کند و با قرار دادن پنل‌ها در پیکربندی‌های مختلف، تعداد زیادی از نمایه‌های مختلف ممکن را ایجاد می‌کند و هم اکنون به عنوان یک نقطه عطف معماری معاصر در نظر گرفته می‌شود. نمونه‌ی دیگر از آثار آکونچی «دیوار کثیف»(۱۹۹۲) نام دارد که در مرکز هنری و علوم انسانی آروادا در کلرادو قرار دارد. این دیوار از مرکز آروادا شروع می‌شود و از داخل امتداد می‌یابد و تا ارتفاع ۷.۳ متر از سطح زمین بالا می‌رود. دیوار شیشه‌ای و فولادی حاوی مخلوطی از سنگ آتشفشانی، انواع مختلف شن و ماسه، دولومیت قرمز و خاک، سطحی است که از طریق صفحات شیشه‌ای قابل مشاهده است و نشان‌دهنده‌ی چیزی است که زیر زمین است یا خارج از زمین.