سایر بودن
معنی کلمه سایر بودن در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه سایر بودن
به اهمیت این دوره در مجلههای ساینس و امریکن ساینتیس اشاره شده و نیز در یادداشتی در مجلهٔ بررسی ریاضی آمدهاست: «مفید بودن و موفقیت این دوره با تعداد زیاد و چاپ نسخههای پیاپی به زبانهای روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و سایر زبانها ثابت شدهاست.» در جشن صدمین سالگرد کار حرفهای لانداو، مشاهده شد که این دوره «طول عمر بی سابقه» داشتهاست.
در میان فقهای اهل سنت بر سر وجوب شکسته بودن نماز اختلاف است، حنفیه با شیعه- هم عقیده با فقهای شیعه قائل به وجوب شکسته خواندن نماز برای مسافر هستند ولی سایر مذاهب، قصر در نماز مسافر را جایز یا مستحب مؤکد دانستهاند.
فرایند مشابهی برای سایر نقشها با اعمال شبانه رخ میدهد. راوی ممکن است با استفاده از حرکاتی مانند تکان دادن سر یا دست، نقشدار یا ساده بودن هدف را نشان دهد.
در کرمان برخلاف سایر مناطق ایران جشن شب یلدا به صورت جداگانه بین زنان و مردان یک خانواده برگزار میشود و این جشن به شدت با عقاید متحجرانه ترکیب شدهاست تا به نوعی کنترل شود. در راین (کرمان) مرسوم است که زن و شوهر در شب یلدا به هیچوجه نباید با یکدیگر آمیزش جنسی برقرار کنند ولی میتوانند به صورت جداگانه با همجنسهای خود رابطه جنسی برقرار کنند، همجنسگرایی برای افراد متأهل فقط در شب یلدا حلال است و مهلت این حلال بودن با طلوع صبح به اتمام میرسد و دوباره به فعلی حرام تبدیل میشود.
اساسِ روشِ کار خالقی مطلق، این بوده که تشخیص دهد چه عناصری کهن هست و چه عناصری نو است. وی میگوید که عناصر نو، دستبردهای کاتبان میباشند و بایستی عناصر کهن را جانشینِ عناصرِ نو کرد. به عبارت دیگر، بایستی متن شاهنامه را کهنتر کرد تا به زمان و زبان فردوسی نزدیکتر شود. بنابراین روش کار او، بر مبنای کهنتر بودن و دشوارتر بودن ضبط است؛ یعنی وقتی که عناصر زبانی در دستنویسهای مختلف با هم مقایسه شوند، ضبطی که دشوارتر هست اصل قرار داده میشود. این در حالی است که در گذشته، اغلب مصححین متون کهن در ایران، کهنترین نسخه را اصل قرار میدادند و آن را عیناً به متن منتقل میکردند و اختلافات سایر نسخ را به حاشیه میبردند. اما روش تصحیح خالقی مطلق این بوده که عناصر کهنتر و دشوارتر را، در هر نسخهای که موجود بوده، در متن قرارداده و سایر عناصر را به حاشیه برده است.
فیس بوک یکی از مهمترین بسترهای شبکه اجتماعی در جهان است و به همین دلیل تأثیرات زیادی بر وضعیت روانی کاربران خود دارد. فیس بوک از یک الگوی ارتباطی «یک به چند» پیروی میکند که به کاربران امکان میدهد اطلاعاتی درباره زندگی خود از جمله فعالیتهای اجتماعی و عکسهایشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. اگرچه کاربران فیس بوک از احساس مرتبط بودن با یکدیگر لذت میبرند، استفاده زیاد از فیس بوک سلامت روانی کاربران را تهدید میکند، زیرا افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، تنهایی و انزوای اجتماعی، احتمالاً ناشی از استفاده زیاد از فیس بوک و سایر بسترهای شبکه اجتماعی است.
این منطقه در محدوده خیابان پاسارگاد ۲ و مولانا ۲ میباشد به دلیل ملکی بودن اراضی و معماری اروپائی (تراکم جمعیت بسیار کم فضای سبز بسیار زیاد) و فاصله بسیار زیادی که از محل عبور ریل قطار و همچنین مجاورت با پارک مرکزی صدرا و ساخته شدن این محله به موازات طولی باغشهر صدرا و نزدیکی به بیمارستان پیوند اعضا از مرغوبیت ملکی بسیار بالائی برخوردار بوده و گاهی از سایر استانهای کشور و کشورهای حاشیه خلیج فارس این منطقه را جهت سکونت انتخاب میکنند.
محمد خاتمی بیانیه رسمی نداد ولی پس از ۴ روز در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: «من هم از موفقیت خانم عبادی خوشحال هستم.[...] برندگان جایزهٔ علمی نوبل از دانشمندان برجستهٔ جهانی هستند [...] اما جایزهٔ صلح نوبل، سیاسیترین بخش جایزهٔ نوبل است.[...] امیدوارم خانم عبادی که از یک خانواده مذهبی هستند و در مصاحبهٔ خویش نیز بر مسلمان بودن خود تأکید کردهاست، منافع جهان اسلام را مورد توجه قرار دهد و اجازه ندهند از این موقعیتی که بهدست آمده، سوء استفادهای بشود». اما خاتمی در مصاحبهای در آذر ماه همان سال به روزنامه لو موند گفت که این جایزه «بسیار مهم» بودهاست. جیمی کارتر، برنده نوبل صلح سال قبل، گفت: «عبادی برای ایران و سایر دنیا الهامبخش است». سازمان عفو بینالملل و بسیاری از فعالان حقوق بشر هم این جایزه را به شیرین تبریک گفتند.
درحالیکه حاشیه سود معادن زغالسنگ ایران تا ۵۰ درصد است و در سایر معادن زغالسنگ جهان بین ۲ تا ۲۰ درصد است، همزمان با رخداد این واقعه لابی گسترده و جریان رسانهای قویای شکل گرفت تا ادعا کند به دلیل پایین بودن قیمت زغالسنگ و نظارت دولت بر روی آن کارفرمایان قادر به تأمین لوازم ایمنی برای کارگر نبودهاند. گفته میشود در کنار معادن زغالسنگ ایران مقادیر عظیمی گاز متان وجود دارد و تا قبل از تخلیهٔ این گاز بهرهبرداری از معادن منطقی نیست. با وجود تلاش و لابی گستردهٔ اتاق بازرگانی و سرمایهداران برای توجیهٔ مرگ این تعداد کارگر، سعید صدر منصوری (کارشناس ارشد حوزه ایمنی صنایع و معادن) صراحتاً بیکفایتی و بیتفاوتی پیمانکاران را عامل حوادث معادن میداند:
در این یشت درمییابیم که آب و روشنایی از یک خاستگاه و سرچشمه هستند. اهورامزدا در خورشید جایگاه ناهید را برقرار نموده و از آنجاست که بر اثر مویه و لابه پارسایان و پرهیزکاران از سپهر ستارگان یا از بلندترین فراز کوه هرا به سوی نشیب میشتابد. اردیسور ناهید یک رود مینوی و آسمانی است که راه جریانش از بالای کره خورشید است نه در روی زمین و از این سوی، مانند سایر آبهای مینوی دچار جانوران آبی اهریمن نیست. بنابر بند ۱۹۶۱این یشت، ستایش و نیایش ناهید هم تنها باید در هنگام بودن خورشید و در روشنایی باشد که این خود نشاندهنده پبوند مینوی بین آب و روشنایی میباشد. به سخن دیگر، تا هنگامی که نور آفتاب هست، این نیایش ارزش دارد و ستایشی که بعد از برآمدن آفتاب انجام گیرد، شایسته ستایش دیوهاست.