معنی کلمه زیارت در سیره معصومین در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] زیارت، عملی عبادی است به معنای حضور در پیشگاه پیشوایان دینی یا نزد قبور آنان یا دیدار از مکانی مقدس یا محترم برای اظهار ارادت و احترام و کسب فیض معنوی. زیارت همواره از اعمال پسندیده اسلام بوده و در طول تاریخ، مسلمانان به آن عنایت و اهتمام داشته اند. این عمل عبادی، نزد شیعیان جایگاهی ویژه و اثرات معنوی و ثواب بسیاری دارد. پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) و معصومین (علیهم السلام) طبق نص قرآن و روایات، اسوه و الگوی ما در زندگی هستند و خداوند دستور داده تا در زندگی خود به ایشان اقتدا کنیم. یکی از توصیه هایی که پیامبر (صلّی الله علیه و آله) و اهل بیت (علیهم السلام) روی آن تأکید کرده اند، زیارت قبور مطهر ایشان است. اما اهل بیت (علیهم السلام) برای ترویج این سنت حسنه، تنها به حرف اکتفا نکرده؛ بلکه خود در وهله اول بدان عمل نموده اند. نمونه هایی از روایات اینک شواهدی از روایات را که دلیل بر اهتمام عملی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بر زیارت است، ذکر می کنیم: ← حدیث اول ۱. ↑ احزاب/سوره۳۳، آیه۲۱. ...
جملاتی از کاربرد کلمه زیارت در سیره معصومین
تپه زیارت در ۱۰ کیلومتری شهرستان زهک، بخش مرکزی، دهستان خواجه احمد، ۴۰۰ متری جنوب غربی روستای ده نادر واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۱۰ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
۲ شب برای زیارت در کاظمین اقامت میکنند، ۵ الی ۶ روز در سامرا مانده سپس به بغداد بازگشته و مقبره شیخ کلینی و سفرای حجت بن الحسن را زیارت میکنند، سپس به زیارت سلمان میروند و در راه بازگشت، قبر طفلان مسلم و فرزند زینب را زیارت میکنند.
در سال ۱۹۸۶، یک سال قبل از این حادثه، مقامات عربستان سعودی در چمدان شماری از حجاج ایرانی ۱۵۰ کیلوگرم مادهٔ منفجره بسیار قوی پیدا کردند و بعدها مشخص شد که این حجاج از ماجرای مواد منفجره خبری نداشتهاند و این مواد منفجره از سوی دستگاه حج و زیارت در این وسایل کار گذاشته شده بود.
زائری و زیارت در بسیاری از ادیان، از جمله ادیان مصر باستان، ایران در دورهٔ میترایی، هند، چین و ژاپن معمول بوده است.
از محمد باقر، امام پنجم شیعه، نقل شده که به علقمة بن محمد چگونگی زیارت نمادین کشتگان کربلا را آموخته است. بنابر این روایت، محمد باقر به او آموخت که در روز عاشورا رو به سوی کربلا بایستد و «زیارت عاشورا» بخواند و با دعوت از خانواده و دوستان، مجلس عزاداری برپا کند. سفارش به چگونگی برپایی این مراسم چنان است که در این ماتم غرقه شوند. برای خوانندهٔ این زیارت، ثوابی مانند کشتگان کربلا و مؤمنانی که برای زیارت به کربلا میروند بیان شده است. این زیارت بهعنوان یک دعا نیز در نظر گرفته میشود در مفاتیحالجنان نیز آمده است. برای این زیارت فواید ویژهای بیان شده و ازینرو، خواندنش بهعنوان یک دعای روزانه توصیه شده است. زیارت دیگر در اینباره، «زیارت اربعین» است که سفارش شده در بیستمِ صفر، برابر با چهلمین روز پس از عاشورا، خوانده شود. حسن عسکری در حدیثی، خواندنِ «زیارت اربعین» را یکی از پنج نشانهٔ مؤمن میداند. «زیارت اربعینِ» در کتابهای دعا بهروایتِ صَفْوانِ جَمّال از جعفر صادق روایت شده است و با عبارتِ «اَلسّلامُ عَلیٰ وَلیِّ اللهِ و حَبیبِه» آغاز میشود. متنِ دیگرِ «زیارت اربعین» با عبارتِ «اَلسّلامُ عَلَیْکُم یا آلَ الله» آغاز میشود و روایت شده جابر بن عبدالله انصاری در اربعین خوانده است. متن این زیارت در کتابهای دعا، بهعنوانِ زیارتِ حسین بن علی در نیمهٔ رجب آمده است.
با تصویب هیئت وزیران، روستای زیارت در تاریخ ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ به شهر ارتقاء یافت.
بسیاری از خاخامها ادعا میکنند که حتی امروزه پس از تخریب معبد، فریضه ای برای زیارت در روزهای تعطیل وجود دارد.
در حال حاضر همین نقطه به عنوان زیارتگاهی باقی مانده است. این زیارتگاه میزبان اصلی مهمانان روستای دهسرخ به شمار میرود چون غیرممکن است گردشگران وارد این روستا بشوند و به سمت زیارتگاه رهسپار نشوند و به زیارت در آن نپردازند. قریةالحمراء که در نقل قول ذکر شده است به زبان فارسی به معنای دهسرخ است. این چشمه در آثار دیگری از سفرنامهها نیز مورد توجه قرار گرفته است. از آن جمله میتوانیم به سفرنامۀ ناصرالدین قاجار اشاره کنیم که در آن آمده است: این چشمه، با نام چشمه رضا شناخته میشود و هشت زوج ملک را مشروب مینماید. آبچشمهاش زمستان و تابستان گرم است. مردم هر سال در آنجا قربانیها میکنند و هر کس مرضی داشته باشد از برکت امام رضا (ع) شفا مییابد. رعیتش ۲۰ خانوار و املاکش هشت زوجست.