[ویکی فقه] زندگانی حضرت محمد (صلی الله علیه وآله). زندگانی پیامبر تا قبل از هجرت، دارای مراحلی بود که از جمله آنها ازدواج آن حضرت و دعوت سری و علنی بوده است. رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در بیست و پنج سالگی با خدیجه که زنی بیوه بود با حضور عموها و در حالی که هزینه عروسی و مهریه را خدیجه، خود برعهده گرفت، ازدواج کرد. . بعد از هجرت، هم در سالهای مختلف دارای برنامه های خاصی بوده است. مانند عقد اخوت، بیعت برادری میان مهاجرین و انصار، تغییر قبله مسلمانان از «بیت المقدس» به سوی کعبه، فرستادن نامه به پادشاهان بزرگ جهان. زندگانی پیامبر تا قبل از هجرت، دارای مراحلی بود: ← تولد و نوجوانی زندگانی پیامبر بعد از هجرت، دارای مراحلی بود: ← هجرت به مدینه ۱. ↑ ابن اثیر، علی بن ابی الکرم، اسدالغابه فی معرفة الصحابه، بی جا، المکتبه اسلامیه، بی تا، ج۱، ص۴۳۴.۲. ↑ ابن هشام، محمد بن هشام، السیرة النبویه، تحقیق مصطفی السقا و دیگران بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۹۸۵، ج۱، ص۱۸۹. ...
جملاتی از کاربرد کلمه زندگانی حضرت محمد
اين همان سيب بهشتى است كه خداى تعالى در شب معراج به حضرت محمد(ص ) هديهفرمود، و از آن نطفه مطهر فاطمه (ع ) منعقد گرديد.
آدم ابوالبشر با احترام به حضرت محمد صلى الله عليه وآلهواهل بيتش نجات يافت
* خداوند حضرت محمد را به اين فرموده خود اختصاص داد كه انا اعطيناكالكوثر ، همچنين خداوند به حسين عليه السلام از فيض خودش كوثرى عطافرمود كه گريه كنندگان بر او، از آن بنوشند. كما اينكه اين مطلب در روايت مسمع بنعبدالملك آمده است .
سپس فرمود: قسم به آن كسى كه جانم به دست اوست خبر داد مرا صادق مصدقابوالقاسم (ص ) (يعنى حضرت محمد(ص ) ) به اينكه عبور مى كنم به اين زمين در وقترفتن به سوى اهل طغيان و اين كه اين زمين زمين كرب و بلا است .
با خود گفتم : خداوند، به من بفهمان كه چه بر سر پدرم آمد. شب بعد در خواب ، پدرمرا در كمال آسايش و خوشى ديدم . احوالش را پرسيدم ، گفت :اعمال و رفتار مرا ديده بودى ، من واقعا مستحق عذاب الهى بودم . اما موقعى كه فرشتهمرگ به سويم آمده بود با بدترين و سخت ترين حالت ، ناگهان ندايى از سوىپيامبر خدا، حضرت محمد صلى الله عليه و آله بلند شد و عذاب از من دور گشت و آسايشو خوشى به من روى آورد و اكنون نيز به بركت صلواتهايى كه مى فرستادم در امنيت وسعادت هستم . اينها همه ، هديه پيامبر صلى الله عليه و آله در برابر صلوات مىباشد. مرد جوان ادامه داد: از آن روز به بعد، من تصميم قطعى گرفتم كه دست ازصلوات بر ندارم ، تا شفاعت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله واهل بيت بزرگوارش نصيب من هم گردد.(48)
اى على من فاطمه دختر حضرت محمد هستم خدا مرا به ازدواج تو در آورد تا در دنيا و آخرتبراى تو باشم و تو از ديگران بر من سزاوارترى . على جان حنوط وغسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگذار و شب مرا دفن كن و هيچكس را اطلاع نده اينك با شما وداع ميكنم و بر فرزندانم تا روز قيامت سلام و درودميفرستم .
# عيد سعيد قربان ... از اعياد بزرگ اسلام و ميعادگاه پيامبران عظيم الشاءن ، از حضرتابراهيم تا حضرت محمد صلى الله عليه و آله ،بنيانگذاران توحيد و عدالت و رهبرانصراط مستقيم عبوديت است .
از حضرت محمد بن على الباقر عليه السلامنقل است كه وقتى پدر بزرگوارش را پس از رحلت ،غسل مى داد، مردم مى ديدند كه مواضع سجده آن حضرت از پيشانى و زانوها و دستها چونزانوى شتر پينه بسته بود، تعجب آنجا بود كه گردن مبارك حضرت را هم چون زانوهاپينه بسته ديدند، لذا از امام باقر عليه السلام پرسيدند: يابنرسول الله مواضع سجده پدر بزرگوارتان را ديده و فهميديم كه از كثرت سجده پينهبسته است اما آنچه در گردن مباركشان مى بينيم از چيست ؟ حضرت فرمود:
و نبى كسى است كه در رؤ يا مى بيند مانند رؤ ياى ابراهيم عليه السلام (848) و مانندآنچه رسول خدا صلى الله عليه و آله از باب نبوت پيش از وحى مى ديد، تا آنكهجبرئيل عليه السلام از سوى خدا رسالت را براى او آورد، و حضرت محمد صلى اللهعليه و آله ، آنگاه كه نبوت برايش فراهم شد و رسالت از سوى خدا براى وى آمد،جبرئيل آن پيامها را برايش مى آورد و آنها را به طور مستقيم و روبرو با پيامبر در ميانمى گذاشت . و برخى از پيامبران ، نبوت براى او فراهم است و در خواب هم مى بيند وروح (فرشته وحى ) هم نزد او آمده با وى سخن مى گويد و حديث مى كند بدون آنكه دربيدارى مشاهده نمايد.
اما از جهت عنوان گاهى با عنوان هاى (يا اءيها الناس ) ، (يااهل الكتاب )، (يا بنى اسرائيل )، (يا اءيها الذين امنوا) است و زمانى با عنوان (اءولىالابصار)، (اءولى الالباب ) و... و گاهى با عنوان (يا اءيهاالرسل ) و بالاخره بالاتر از خطاب و ندا به عنوان (اءولوالعزم ) ، نداى شخصى بهبالاترين پيامبر اولوالعزم ، حضرت محمد بن عبداللّه صلى الله عليه و آله است ؛ ماننديا ايها النبى )، (يا اءيها الرسول )، (يا اءيهاالمزمل ) و (يا اءيها المدثر) كه برتر از آن ندا و خطاب و لوازم آن صادراول يا ظاهر اول است خطابى نيست . از حيث مستقيم و غيرمستقيم بودن نيز مانند (يا بنىاسرائيل ) كه مستقيم است و (قل يا اءيها...) كه غيرمستقيم است .