زشتی کردن. [ زِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) جور کردن. ستم کردن. بدی کردن. بدرفتاری کردن. سوء معامله : قتیبه با آل مهلب بسیار زشتی ها کرده بود و ایشان را مطالبت کرده و مالهای بسیار گرفته. ( ترجمه طبری بلعمی ). مکن ای روی نکو، زشتی با عاشق خویش کز نکورویان زشتی نبود فرزاما.دقیقی.تو هرچند زشتی کنی بیش بر ما شود بیشتر با تو مان مهربانی.منوچهری.رجوع به زشت ، زشتی و دیگر ترکیبهای این کلمه شود.
معنی کلمه زشتی کردن در فرهنگ فارسی
بد رفتاری کردن ستم کردن
جملاتی از کاربرد کلمه زشتی کردن
جز این نیست که جابجا کردن [ماههای حرام] افزودن بر کفر است که کافران به وسیله آن گمراه میشوند آن را یکسال حلال و یکسال [دیگر] آن را حرام میدانند تا زمانهایی که خدا حرام کردهاست را زیرپاگذارند و در نتیجه آنچه را خدا حرام کرده [بر خود] حلال گردانند زشتی اعمالشان برایشان آراسته شدهاست و خدا گروه کافران را هدایت نمیکند. - سوره توبه آیه ۳۶ و ۳۷.
حکمت خسروانی بنیانهایی دارد. اول این بنیانها این است که خداوند یگانه است که فزاینده است و ایستا نیست و رهرو راه خردمندی سروش خدایی را خواهد رسید. دوم خردورزی است. بنیان حکمت خسروانی راستی بیپایان است و نیکی با هستی همسان است. سوم هنجار و داد و قوانین پیشرفت در هستی است، حکمت خسروانی ایستایی را مینکوهد و نوگرایی را میپسندد. چهارمین بنیان نفی کردن نیرو است و حکیم با هستی کنشگر است. بنیان پنجم «فر» است و فر از کلیدیترین معروفات حکمت خسروانیست؛ یعنی آدمی میرسد به جایی که هستی او را یاری میکند تا در هستی بیفزاید و افزوده شود؛ و فر را چندین اصل است. اول آنکه به ارث نیست، دو آنکه همیشگی نیست و سومی این که فر از کل هستی جدا نیست. بنیان ششم حکمت خسروانی وحدت آفرینش است. بنیان هفتم گشوده راهی است، یعنی این که فزایندگی هستی را پایان نیست. بنیان هشتم بهرهجویی است از هستی و بنیان نهم نو شدن است. بنیان دهم نوروز است، به این معنا که آدمی و هستی باید نو شوند. بنیان یازدهم چنین است که پوچی ناپایدار است و چون ناپایداریش پدیدار شد، گمراهان و بداندیشان از زشتی کردار خود بازخواهند گشت. در سرانجام بنیان دوازدهم و آخرین حکمت خسروانی، رهانندگی از ایستایی است.