روش برداشت از نهج البلاغه

معنی کلمه روش برداشت از نهج البلاغه در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] روش برداشت از نهج البلاغه، بررسی دیدگاه های علی صفایی حائری (عین - صاد) که به زبان فارسی توسط مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر تدوین، تنظیم و نگارش شده است.
کتاب، مشتمل بر چهار بخش روش برداشت از نهج البلاغه، نمونه ها، مروری بر خطبه قاصعه و ضمیمه هاست. برخی از مطالب از منابع مکتوب و برخی از نوار سخنرانی های او پیاده شده است.
کتاب با این عبارت آغاز شده است: «هر دانشجویی که کتاب روش برداشت از قرآن را خوانده باشد، علاوه بر اینکه افق های جدیدی بر او گشوده می شود، برای خود مصباح هدایتی را می یابد که اگر در پی آن به قرآن روی بیاورد، به نور قرآن می رسد و از هدایت های آن بهره مند شده و به رشد می رسد؛ علاوه بر این در این کتاب نویسنده در او امیدهایی را زنده می کند و به او وعده طرح‏های نوی را می‏دهد که گویا همان طرح‏هایی است که خواجه شیراز در طلب آنها سقف فلک را می‏شکافد»
پس از آن «طرح روش برداشت از سنت» به عنوان یکی از طرح های ناتمام نویسنده یاد شده است. البته این روش ناتمام مانده است؛ اما گفتگویی یک ساعته از ایشان در زمینه روش برداشت از نهج‏ البلاغه که بخشی از سنت و جزو شاخص آن است در دست است که حاصل کار گروهی است که با راهنمایی نویسنده به چنین موضوعی پرداخته اند. صفایی با استماع گزارش کار این گروه، به اختصار از کلیدها و ابزار روش برداشت از نهج ‏البلاغه پرده برداشته و آنچه را در آن فرصت کوتاه لازم دیده، بیان کرده‏ است
استاد بر اساس این روش، برداشت‏های دقیق و عمیق از نهج‏ البلاغه دارند که در نوشته ‏های ایشان موج می‏زند و به طور مستقل نیز از خطبه‏ها و نامه‏ ها و حکمت‏های نهج ‏البلاغه چنین برداشت‏هایی را ارائه نموده‏اند که تحت عنوان‏های، «اهداف حکومت دینی‏»، «مشکلات حکومت دینی»، «روزگار ستمگر و زمانه ناسپاس‏» و «خط انتقال معارف‏» به همراه مطالب دیگری از ایشان در شرح نهج البلاغه موجود است که در دست تحقیق می‏باشد
نویسنده، معتقد است که اولین مسئله‏ای که باید به آن پرداخته شود، شناسایی خود نهج ‏البلاغه است که در این زمینه کتاب های زیادی نوشته شده و قابل مراجعه است. برای این شناسایی به دو مهم باید توجه شود:

جملاتی از کاربرد کلمه روش برداشت از نهج البلاغه

در خطبه معروف قاصعه از نهج البلاغه نيز مى خوانيم : الا ترون ان الله سبحانه اختبرالاولين من لدن آدم صلوات الله عليه الى الاخرين من هذا العالم باحجار ...فجعلها بيتهالحرام ...، ثم امر آدم و ولده يثنوا اعطافهم نحوه ...
257- بحارالا نوار، ج 81، ص 204. مستدركالوسائل ، ج 1، ص 82 به نقل از نهج البلاغه .
پس فاطمه زهرا سلام الله عليها بايست ميزان خداشناسى براى عموم بانوان جهان باشدچه شناختن خدا بر هر چيز مقدم است اول الدين معرفته از نهج البلاغه فاطمهزهرا عليهاالسلام ميزان است از حيث ايمان و ايقان چه آنحضرت اعلى مرتبه ايمان و ايقانرا از علم اليقين و حق اليقين و برد اليقين و اجد است پس شايسته است كه ميزان ايمانبراى قاطبه نسوان در جهان باشد و بر عموم بانوان لازم و واجب است كه درس ‍ ايمان رااز آنحضرت بياموزند.
584- شرح خطبه 57 از نهج البلاغه ابن ابى الحديد، تاريخ يعقوبى ، ج 2،ص262 كه بيشتر از اين نوشته است . ابن زهير همان عبدالله زبير اسدى است كه پس اززيد بن معاويه در سال 64 با وى به خلافت بيعت كرد و بر حجاز عراق حكومت كرد وسرانجام به دست حجاج در سال 67 كشته شد.
داستانى از نهج البلاغه - خطبه قاصعه  و من با پيغمبر صلى الله عليه و آله و سلم بودم زمانى كه گروهى از بزرگان قريشنزد او آمدند و گفتند: تو امر بزرگى (نبوت و پيغمبرى ) ادعا مى كنى كه پدران تو ونه كسى از خاندان تو آن را ادعا نكرده است و ما از تو كارى درخواست مى نماييم كه اگرآن را براى ما به جا آورى و به ما بنمايى مى دانيم پيامبر و فرستاده از جانب خدا هستى واگر به جا نياورى مى دانيم جادوگر و دروغگو هستى .
بعد تر شماری از دانش آموزان و دانشجویان در درس‌هایی در دو کتاب «فلسفتنا» و «اقتصادنا» اثر سید محمد باقر صدر، درس‌هایی دربارهٔ فلسفه و اقتصاد مارکسی و درس‌های از نهج البلاغه گرد او حلقه زدند.
1. اين كتاب اكثر آن در بعد از خلافت امام على (ع ) تدوين شده است و اين كتاب بعد ازكشته شدن دو خليفه توسط مسلمين به وجود آمده است يعنى يك نوع تاامنى شديد سياسىدر جامعه ، پس هدف از نهج البلاغه ايجاد ثبات در جامعه بوده است . پس با نسبيت معرفتدينى كه سبب بحران ساختارى در سطح جامعه بوده است برخورد بسيار محكم شده است .
از نهج البلاغه : بردبارى پرده ايست پوشنده . و خرد شمشيريست برنده .
على عليه السّلام در جاى ديگرى از نهج البلاغه در بارهاهل بيت عليهم السّلام مى فرمايد: ((نحن الشعار و الاصحاب و الخزنة و الابواب و لا تؤتى البيوت الا من ابوابها فمن اتا ها من غير ابوابها سمّى سارقاً(280) ؛ مااهل بيت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله (از جهت نزديكى و قرب به آن حضرت چون )پيراهن (تن او) هستيم و اصحاب و خزانه داران و درهاى علوم آن حضرت مى باشيم (هر چهآن حضرت مى دانسته ، در نزد ما موجود است و اگر كسى بخواهد به آن علوم برسد،بايد از طريق ما راه بيفتد زيرا) داخل خانه ها نمى شود رفت ، مگر از دروازه ها و اگركسى وارد منازل شود اما از درب وارد نشود، به او سارق و دزد گفته مى شود (هر كهبخواهد از غير راه ما به خدا ورسول او آشنايى پيدا نمايد، از دين بهره نبرده ودر آخرتهم گرفتار عذاب است )).
ثانيا: اين احاديث از نهج البلاغه و... كه نقل شده در جاى خود به اثبات رسيده ، كتابمعتبر و قابل اعتمادى است .