[ویکی فقه] در نظام خانواده و روابط مرد با همسرش دو مساله مهمّ وجود دارد: مساله اوّل، قوانین حاکم بین آن دو، یعنی: حقوق زن نسبت به شوی و حقوق مرد نسبت به زن. مساله دوم، که مهم تر و لطیف تر است، تفاهم و مهربانی و صفا و صمیمیّت است. حق مرد نسبت به زن تنها در مورد استمتاع است و وظایفی، همچون پختن و شستن و...، که عرفا متداول شده است، از وظایف اخلاقی زنان است نه حقوق مردان. از این رو نخستین روزی که پیامبر گرامی (صلی الله علیه و آله وسلّم) برای تبریک گفتن به منزل حضرت زهرا (سلام الله علیها) رفتند، کارها را بین آن دو بزرگوار تقسیم کردند و فرمودند: «زهرا جان، کارهای داخل خانه، مثل نان پختن، گندم یا جو آسیاب کردن، نظافت محیط خانه، بچّه داری و...، با شما است، و تهیه هیزم، آب آوردن، لوازم و ما یحتاج منزل را تهیّه کردن و.... بر عهده امیرالمؤمنین (علیه السّلام) است.»سپس، حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسّلام) این جمله را فرمودند: «لایعلم الا الله ما داخلنی من السرور فی هذا الامر؛ کسی جز خداوند نمی داند که چقدر از این امر خوشحال شدم». حقوق و عاطفه زن و شوی علاوه بر نسبت زوجیّت باید دو رفیق دلسوز برای یکدیگر باشند. اگر در امر زناشویی رفاقت نباشد زندگی زناشوئی سخت می شود. به طور کلّی، اگر در هر جایی، بویژه محیط خانواده، صرفا قانون حکمفرما باشد، آثار مطلوبی در پی نخواهد داشت. همین طور نباید عاطفه به تنهایی بر زندگی زناشویی حاکم باشد. زیرا، چنین حاکمیتی مفسده می آورد. قانون و عاطفه و محبت و صمیمیّت باید همراه یکدیگر باشند. «انّ الله یامر بالعدل و الاحسان؛ بدرستی که خداوند (مردم را) دستور به عدل و احسان می دهد». زن و مرد در حالی که موظف به رعایت قوانین اسلام هستند، باید رفیق و دلسوز یکدیگر، نیز، باشند. همکاری رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) روزی به منزل امیرالمؤمنین (علیه السّلام) تشریف بردند و ایشان را در حال پاک کردن عدس یافتند، ازاین کار خیلی شاد شدند و به او فرمودند: «یا علی، کسی که در کار منزل به زنش کمک کند، ثواب حج عمره دارد.» جهاد زنان ...
جملاتی از کاربرد کلمه روابط متقابل همسران
(دوره رشد انسان نسبت به جانوران ديگر بسيار دراز است . از اين رو، نوزاد انسانىدير زمانى به دگران تكيه مى كند و به مدد آنان زنده مى ماند و پرورده و پخته مىشود. انسان د رميان شبكه روابط متقابل جامعه خود به سر مى برد و در ضمن فعلهاىمتقابلى كه بين او و ديگران روى مى دهند، ميراث هاى جامعه را به خود مى كشد و در نتيجهجامعه پذير و فرهيخته مى شود. رابطه هاى متقابلى كه فرد را به افراد ديگر و بهفرهنگ جامعه پيوند مى دهند، از هر سو زندگى انسان را در ميان مى گيرند و به او هيئتىاجتماعى مى بخشند.) (648)
در الواح خبری از اشتغال، اقتصاد، روابط متقابل ساکنان دهکدهها با یکدیگر و مراودهٔ یکجانشینان با قبایل صحراگردان چیزی مشهود نیست، از غارت دامها معلوم میشود که اغلب سکنهٔ زاموآیی به دامداری و شبانی اشتغال داشته و در نگهداری حیوانات اهلی و مفید اهتمام داشتند و نتیجتاً از پشم دامها در کار ریسندگی و بافندگی استفاده میشده.
علوم زیستی (به انگلیسی: life sciences) به همه رشتههای علمی همچون: زیستشناسی، پزشکی، انسانشناسی و بومشناسی گفته میشود که با جانداران، فرایندهای زیستی و روابط متقابل آنها با یکدیگر و زیستبوم آنها سروکار دارد.
تعریف دیگری که از حکمرانی جهانی ارائه شدهاست در تقابل با مفهومِ سنتیِ حکمرانی است؛ که بر تنظیم روابط متقابل در غیاب یک قدرت سیاسیِ فراگیر دلالت دارد. مثال بارزِ این مفهوم، ارتباط میان دولتهای مستقل با یکدیگر است. این مفهوم همچنین میتواند زمانی بهکار رود که گروهی از نهادها و موجودیتهای هم قدرت، در صدد تشکیل یک ارتباط چارچوبمند باشد.
در مدل (ISM) روابط متقابل و تأثیرگذاری بین معیارها و ارتباط معیارهای سطوح مختلف به خوبی نشان داده شده است که موجب درک بهتر فضای تصمیمگیری به وسیله مدیران میشود. برای تعیین معیارهای کلیدی قدرت نفوذ و وابستگی معیارها در ماتریس دسترسی نهایی تشکیل میشود. از این ویژگی در تحلیل میک مک استفاده میشود.
همانطور که روابط متقابل فضایی کلیدهای این علوم مختصر هستند، نقشهها نیز ابزاری کلیدی اند. نقشهنگاری سنتی با رویکردی تازهتر به واکاوی جغرافیایی، سامانههای اطلاعات جغرافیایی (ساج) مبتنی بر رایانه پیوستهاست. در مطالعهٔ ایشان، جغرافیدانان از چهار روش وابسته استفاده مینمایند.
همانطور که اشاره شد اولین روانشناسی که رویکرد روان تحلیلی را مطرح کرد زیگموند فروید بود. از دیدگاه فروید ساختار روان هر فرد متشکل از سه بخش نهاد، ایگو و سوپرایگو میباشد. این تعابیر در رویکردهای گوناگون با عناوینی شبیه و گاه جایگزین بکار میرود ازجمله در رویکرد تحلیل روابط متقابل (TA) که خود ریشه در روان تحلیلی دارد و توسط اریک برن پایهریزی شده با نام کودک، بالغ و والد کاربرد دارد که برای عموم قابل درک تر میباشد. در سال ۱۹۰۵ فروید منتشر شده سه مقاله در نظریه تمایلات جنسی است که در آن او گذاشته کشف خود را از به اصطلاح دانستن مراحل: دهان و دندان (سنین ۰–۲), (۲–۴), آلت مردانه-oedipal (امروز به نام 1st تناسلی [توسط چه کسی؟]) (۳–۶) با زمان تأخیر (۶-بلوغ و، تناسلی (بلوغ-به بعد). او در اوایل فرمول شامل این ایده است که به دلیل محدودیتهای اجتماعی و جنسی خواستههای سرکوب را به یک حالت ناخودآگاه و انرژی از این ناخودآگاه بخواهد میتواند تبدیل به اضطراب یا علائم فیزیکی است. در مراحل اولیه درمان تکنیک از جمله هیپنوتیزم و abreactionهای طراحی شده بودند را به ناخودآگاه و خودآگاه به منظور کاهش فشار و ظاهراً منجر به علائم. این روش بعدها در بود و سمت چپ کنار توسط فروید به رایگان ارتباط یک نقش بزرگتر است.
بالاترین موقعیتها در سلسله مراتب دربار را میتوان فهرستبندی کرد. یک فهرست سطحی از پیچیدگی و روابط متقابل ساختار دربار امپراتوری.
خود بینی و پر مدعاییها، هسته اصلی روابط متقابل انسانها است.
بر اساس مقررات مواد ۱ تا ۱۱ این کنوانسیون دول متعاهد کنوانسیون تقبل نمودهاند که قرارداد را در هر مورد رعایت نمایند و اتباع خود را به رعایت آن نیز وادار، نمایند همچنین دولتها در مواد ۴۵ و ۴۶ کنوانسیون مکلف شدهاند که چنانچه قوانین داخلی آنها نارسا باشد برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از مقررات کنوانسیون قوانین لازم را تصویب نموده و در حالت جنگ موجبات اجرای این قرارداد بینالمللی را توسط فرماندهان خود فراهم سازند: نیز موجب ماده ۴۸ کنوانسیون دول متعاهد تعهد کردهاند مقررات این کنوانسیون در زمان جنگ و صلح تدریس و اشاعه نمایند، و نیز ترجمه قرارداد را به شورای متحد سویس و در زمان جنگ به وسیلهٔ دول حامی به یکدیگر ابلاغ نمایند. بر اساس ماده۲ کنوانسیون علاوه بر مقرراتی که در زمان صلح باید اجرا شود این کنوانسیون در صورت جنگ رسمی یا هر گونه مخاصمه مسلحانه که بین دو یا چند دولت از دول متعاهد باشد اجرا میشود و در خاک ممالک اشغالی هم قابل اجرا است، هرگاه یکی از دول متخاصم عضو این قرارداد نباشد دول متخاصم دیگر که در این قرارداد شرکت دارند، در روابط متقابل خود تابع این قرارداد خواهندبود، چنانچه آن دولت مقررات این قرارداد را قبول و اجرا کند، در مقابل او نیز ملزم به اجرای این قرارداد خواهند بود.