رو گشایی
معنی کلمه رو گشایی در فرهنگ فارسی
جملاتی از کاربرد کلمه رو گشایی
از هر چه نقاب می گشایی عشق است عرفی همه هیج و هیچ گفتن هم هیچ
بسازم چون ارم دلکش بنایی بگویم تا در او صورت گشایی
به شکنجه و گزندت نکشم سر از کمندت که گرم کشی به بندت به از آن که پر گشایی
ای گل روی تو را حسن و بهایی دگر زلف تو از هر گره نافه گشایی دگر
بعد از انقلاب فرهنگی در اردیبهشت ۱۳۵۹ آموزشکده نو گشایی شده تا اینکه در سال ۱۳۶۴ با تأسیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آموزشکده مامایی تحت پوشش آن قرار گرفت، در سال ۱۳۶۷ با ارتقاء مقطع پذیرش دانشجو به کارشناسی، آموزشکده مامایی تحت عنوان دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه و با پذیرش ۸۰ دانشجو در دو نیم سال به فعالیت خود ادامه دادند.
بهطور کلی اسبدارها که در ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با اسبها هستند و به ویژه دامپزشکانی که بدون دقت عمل لازم اقدام به کالبد گشایی حیوانات آلوده میکنند، در برابر خطر قرار دارند.
در غمت ناله ز مرغ چمن آید بیرون گر لب غنچه گشایی، سخن آید بیرون
در اروپا بسیاری از این قرابتها با تشابهات گزینشیِ پست مدرن، صراحتاَ چارچوب پسا ساختارگرایی مطرح شدند؛ گرچه در حملات هایدگر علیه بقایا و رسوبات اندیشههای دکارتی هوسرل آثار و نشانههایی به چشم میخورد ولی در موارد و نمونههای زیر نیز میتوان به برخی از این قرابتهای پست مدرنی برخورد کرد. از جمله در نفی توصیفات زیربنایی در مفهوم هوسرلی آن؛ حمله سوسور و ساخت گرایی علیه پیوستگی موضع استعلایی در برابر سوژهٔ خود شفاف (سوژهای که معنی آن روشن است)، ساخت گشایی یا شالوده شکنی متافیزیک حضور دریدا، توصیف مجدد فوکو از معرفت یا دانش، تقارب و همگرایی بین ساخت گرایان اجتماعی فرانسوی و انگلیسی، حملات علیه زبان شرایط کمکی، و بالاخره مداخلات متعدد لیوتار علیه روایتهای کلان، بسیاری از قرابتهای پست مدرن در چالشهای جهانی علیه فلسفه اخلاقی آنگونه که در غرب چه در فلسفه آلمان و فرانسه و چه در آثار السدیرمک اینتایر، برنارد ویلیامز، مارتا نوسبام و دیگران فهم شدهاست، به چشم میخورد.
صفحه نظر کن، که کرده مانی کلکم چهره گشایی نگار خانهٔ چین را
ای مرغ بوستان چه گشایی بعیش بال باید که یاد تنگ دلان قفس کنی
حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ خانه زیر زمینی در این شهر و در زیر خانههای فعلی وجود دارد که تاکنون ۲۵ مورد از این خانههای زیر زمینی کشف شده و یک نمونه بعد از آمادهسازی جهت بازدید عمومی باز گشایی شدهاست و در نوروز ۱۳۹۴ بیش از ۵۰۰۰ بازدیدکننده داشتهاست. تعدادی از این خانههای زیر زمینی از زیر زمین به هم راه داشته و تعدادی نیز به صورت دو طبقه حفر شدهاند.
گر از من زشتیی بینی به زیبایی خود بگذر تو زلف از هم گشایی به که ابرو در هم اندازی
موزه سلطنتی هنرهای زیبای آنتورپ (هلندی: Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen) موزهای در آنتورپ، بلژیک است که در سال ۱۸۱۰ میلادی تأسیس شد. این موزه مجموعهای از نقاشیها، مجسمهها و طرحهایی از سده چهاردهم تا بیستم میلادی را در خود جای دادهاست. این مجموعه نماینده آثار هنری و سلیقه علاقهمندان به هنر در آنتورپ و هلند شمالی و جنوبی از سده پانزدهم میلادی به بعد است. این موزه بعد از ۱۰ سال بازسازی گسترده، از سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی مجددآ باز گشایی خواهد شد.
لب گشایی اگر به تحسینم دل سوزان به کوثر اندازی
یکی از تاسفبارترین سمتگیریهای رسانهٔ ملی در هر یک از شبکههای سراسری، موضعگیری قومی و ناسیونالیسم کور از جمله تعصبات دگماتیسمی شهری و تزریق شبهه برتری نژادی یا همان آپارتاید شهری به نفع خود و علیه اقوام موجود در یک ملیت یا شهرهای موجود در یک مملکت است. عقده گشاییهای اخیر در سریال پایتخت که متأسفانه عزت اجتماعی و فرهنگ قومی مازندرانیها را به شدت هدف قرار داده و به غیرواقعیترین شکل ممکن به زبان، لهجه، رفتار، افکار، بافت خانوادگی، ارتباطات اجتماعی و اتفاقات محتمله در یک زندگی شمالی پرداخته، تنها و تنها یادآور تفکری تبعیضآمیز علیه هر قومیتی به جز قومیت تهرانی یا قومیت منسوب به رسانهایهای پایتختنشین است.
کِرَک کردن نرمافزار یا قفل گشایی نرمافزار، یعنی تغییر دادن نرمافزار به منظور حذف کردن روشهای حفاظتی آن نرمافزار.
بر فقیران چون گشایی گوشه چشم از کرم گر گره بر روزنی از چین پیشانی چه سود
استثناها و پرشهای غیرقابل پیشبینی در مرحله نهایی شناخته شده و منجر به کپی شدن فایل معماری در فایل آینده میشود و تمام ثباتها به عنوان آماده در فایل تغییر نام علامتگذاری میشوند. معمولاً راهی برای بازسازی فایل آینده برای بعضی از دستورها میانی بین رمز گشایی و مرحله نهایی وجود ندارد، بنابراین معمولاً راهی برای بازیابی زود در پرش غیرقابل پیشبینی وجود ندارد.
از آثار و نقدهای معتبری که دربارهٔ سووشون منتشر شده، میتوان به کتاب جدال نقش با نقاش در آثار سیمین دانشور نوشتهٔ هوشنگ گلشیری اشاره کرد. گلشیری در فصل سوم این کتاب، در مقدمهای کوتاه در تلاش برای یافتن نام درست رمان کارش را شروع کردهاست. او سپس به زمینهٔ نگارش کتاب، جایگاه آن در بین آثار دانشور و زمینههای تاریخی خلق اثر با استفاده از مستندات تاریخی پرداختهاست. رمان سووشون در این کتاب از نظر تقابل بین زن و مرد، درون و برون و واقعیت و آرزو کاویده شدهاست. نویسنده در این کتاب، تحلیلی از نقش زری که در ابتدا شخصیتی منفعل داشته و در پایان به کلی دگرگون شدهاست، ارائه میکند. بخش دیگری از این کتاب به رمز گشایی از اشارات نمادین داستان پرداختهاست.