رفت و ای
جملاتی از کاربرد کلمه رفت و ای
برات در حقیقت جشنی است برای گرامیداشت مردگان و ارواح چنین اعتقادی وجود داشتهاست که سالی سه روز ارواح بر میگردند و به اقوام و دوستان سرمی کشند و از آنها جویای احوالات میشوند. این مراسم قبلاً در ایران رایج بودهاست و بنظر میرسد بسیار کهن تر از دوران زرتشتی است و ارتباط با مزداییها و میتراییها و خورشیدپرستی دارد و زیرا در ایران قدیم این جشن را در غروب ۱۳ ماه تا غروب ۱۵ ماه با برافروختن آتش در کنار آرامگاهها برگزار میکردند ولی زرتشتیها مقبره نداشتند پس باید آن را در ادیان دیگر ایرانی جستجو کرد در دوران ساسانی که زرتشتی دین درباری بود همه ادیان دیگر سرکوب شدند و بسیاری از آنها به جاهای دیگر مهاجرت کردند از جمله این سرکوب شدگان گبرهاو بعدها بودایی هابودند بودایی خود از زرتشتی انشعاب یافتهاست. این آیینها در شرق ایران بسیار دیرتر از بین رفت بطوریکه بسیاری از آیینهای کهن را هنوز در خراسان بزرگ میتوان دید. مراسم جشن ارواح اما در زمانی نامشخص در دوره اسلامی به ماه شعبان منتقل شدهاست. بسیاری از آیینهای گمشده و مفقود ایرانی را باید در آیینهای امروزی هندویی و بودایی جستجو کرد زیرا آیین هندویی توسط برهمنها از ایران به هند رفت و آیین بودایی نیز متعاقباً از ایران به هند رفتهاست بطوریکه اولین تمدن بزرگ بودایی در بامیان افغانستان و حدود بیشتر از ۱۸۰۰ سال قبل شکل گرفتهاست. مراسم پیتری پاکش Pitri Paksha هندویی نیز برای گرامیداشت ارواح نیاکان انجام میشود. آیینهای برات و اوبن و پاکشا بسیار بهم شبیه هستند.
وی در مجالس ترحیم علما و مراجع تقلیدی چون علامه سید محسن امینی منبر رفت و آیات قرآن را به مناسبت مجالس گزینش میکرد.