رس تخته سنگی
جملاتی از کاربرد کلمه رس تخته سنگی
به این ترتیب، ویژگیهای مهم چلیپاسنگها را میتوان چنین برشمرد: چلیپاسنگ همانند آثار یادبود سنگی پیش از خود دارای یک پایهٔ سنگی است که روی آن تخته سنگی با تناسبهای ویژه مینشیند. نسبت بلندی تخته سنگ به پهنای آن دو برابر و بیشتر است. مرکز تخته سنگ جایگاه نقش چلیپاست که روی یک ترنج نقش دار یا آرایهٔ پلهای قرار میگیرد. همهٔ اینها در یک قاب مستطیلی مرکب از نقشهای درهم بافته بسیار متنوع جای گرفتهاند که جزئیات هنری اثر را در برمی گیرد. قسمت بالای تخته سنگ، با آرایهٔ متفاوتی از قاب مستطیلی جدا میشود و برای هدف دیگری اختصاص مییابد. در میان آرایههای به هم پیچیده و در هم بافته، نوشتار اصلی چلیپاسنگ حجاری میشود یا آرایههای دیگر در آن جای میگیرند. اغلب تمثالهای مسطح یا حتی برجسته حجاری میشوند که در بیشتر موارد معرف خداوند، عیسی مسیح، مریم مقدس، قدیسان اثر هستند. در آثار برتر رویهٔ پایهها نیز پرداخت و حجاری شده است و سطوح خالی آنها برای ثبت یادبودها به کار گرفته میشوند.
امجیام در یک معامله تخته سنگی ژوئن ۲۰۱۹، برون خلاق را به عنوان یک شرکت تأمین مالی و تهیهکننده به این فیلم اضافه کرد. فیلمبرداری در آتلانتا، جورجیا در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۹ آغاز شد و در ۱۵ فوریه سال ۲۰۲۰ به پایان رسید. جاناتان گلیکمن، رئیس گروه میشن پیکچر امجیام، در تاریخ ۱ فوریه سال ۲۰۲۰ با یک معامله نگاه اول از این شرکت، از این شرکت خارج شد.
هرینگتون در «لیتل آمبری»،[ار] «دینز یارد»،[از] وست مینستر درگذشت. او در کنار سر والتر رالی در سنت مارگارت، وست مینستر به خاک سپرده شد. در «کلیسای سنت مایکل، آپتون»،[اژ] یک بنای یادبود بر روی دیوار تخته سنگی برای او وجود دارد.
او در سال ۱۹۶۶م. پروژهای را آغاز کرد، که به کاوشهای تل دان مشهور شد، این محوطه در شمال اسرائیل قرار داشت، و او بیش از ۳۰ سال در این محوطه کاوش کرد. «تل» ۵۰۰۰ ساله تپهای است که لایه به لایهٔ آن حاوی بقایای تمدنهایی است که زمانی در این مکان ساکن بودند. بیران در تل دان، مکانی مذهبی مربوط به دوره بنیاسرائیل را کشف کرد، که بزرگترین مکان مذهبی کشف شده تا آن زمان و مربوط به آن دوره است. او همچنین شواهدی مربوط به استقرار مجدد قبیلهٔ بنیاسرائیل در دان، پس از سکونت کنعانیان در لایش به دست آورد، گرچه این موضوع در کتاب مقدس ذکر شده بود اما هیچ مدرکی باستانشناسی برای آن وجود نداشت. در این کاوشها دروازهای طاقدار و دیوار خاکی عظیمی که شهر را احاطه کرده بود، و قدمت آن به دوران پیشین ایلخانی میرسید، کشف کردند. بیران همچنین آثاری از دوره سلطنت یهود شناسایی کرد، دیوارها و دروازهها و همچنین تیرکشهایی در دیوارهای بلند که در کتاب مقدس به آنها اشاره شدهاست. مهمترین کشف بیران در تل دان، کتیبهای بر روی تخته سنگی بازالتی، معروف به سنگ یادبود دان است که ۱۳ سطر به خط کنعانی باستانی بر روی آن حکاکی شده و به سلسلهٔ داوود اشاره میکند. پروفسور آمنون بن تور باستانشناس دانشگاه عبری در مورد اهمیت این کتیبه گفت:
طرف شمال کوه مربع تخت سنگی است موسومبه لارک، که پشت این جلگهٔ لار است، و هیچ راه از امامه به دشت لارنیست مگر پیاده باصعوبت… در وسط دره یعنی از نقطهای که دره دو شعبه میشود، شعبهای به طرف مشرق شعبهٔ دیگر به طرف مغرب، در همین وسط بالای تخته سنگی بسیار سختآثار قلعه کهنهٔ مخروبهای پیداست که بسیار کهنه و قدیم است… از خیلی دور بهواسطهٔ تنبوشههای بزرگ آب به این قلعه میآوردند… رودخانهٔ امامه جریانش به خط مستقیم از شمال است به جنوب.
هنگامی که ملکه کلبه را ترک میکند، کوتولهها با حیوانات برمیگردند و او را در صخرهای به دام میاندازند. او سعی میکند تخته سنگی را روی آنها بیندازد، اما پیش از اینکه بتواند این کار را انجام دهد صاعقهای به صخره برخورد میکند و باعث میشود او سقوط کرده و توسط تختهسنگ له شود. کوتولهها در کلبهشان متوجه میشوند که سفیدبرفی توسط سم به خواب فرورفته است. آنها که تمایلی به دفن در زمین ندارند، در عوض او را در یک تابوت شیشهای که با طلا تزئینشده در محوطهای در جنگل قرار میدهند. آنها همراه با موجودات جنگلی مراقب او میشوند.
در روستا حوضی قدیمی وجود دارد که دیوارهایی با سنگهای ریز و درشت و تخته سنگی مسطح در سقف، آن را در بر گرفته اند. برای دیدن این حوض باید به جایی پایینتر از سطح روستا و در میان زمین رفت. قبل از اینکه در سال ۱۳۵۴، لوله کشی برای روستا انجام شود. از آب این حوض استفاده می کردند.
این دژ شامل سه دیوار یا سه حصار متداخل است و از حصار چهارم به عنوان زندان استفاده میشدهاست. تنها مسیر صعود به قلعه از مسیر شمال شرقی است که پس از حدود یک ساعت پیمایش مسیر میتوان به ورودی قلعه رسید. این ورودی، راهرویی با طاق جناقی است که از سنگ و آجر ساخته شده و از آن به محوطهٔ قلعه راه وجود دارد. زندان دژ در منتهیالیه قسمت شرقی قلعه واقع شده و راه ورودی آن حفرهای طبیعی است که در دل تخته سنگی عظیم و قطور وجود دارد و با قرار دادن سنگی دیگر در مقابل آن، همچون درب، زندان را محصور میکردند. ۳ قسمت فضای زندان به پرتگاه و بهسوی درهای ۸۰ متری است.
آگاهی ما دربارهٔ دین مادها بسیار اندک است. بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۷ میلادی، دیوید استروناخ بنایی که در حدود سال ۷۵۰ پیش از میلاد بنا شدهبود را کاوش کرد و چنین به نظر میرسد که کاربری آن عمدتاً مذهبی بودهاست. این سازه که در تپه نوشیجان، در حدود ۶۰ کیلومتری جنوب همدان قرار دارد، بر روی تخته سنگی به ارتفاع ۳۰ متر بنا شدهاست و شامل «نیایشگاه مرکزی»، «نیایشگاه غربی»، «دژ» و «تالار ستوندار» است که توسط دیواری آجری محصور شدهاست. نیایشگاه مرکزی بهشکل بُرجی با محراب داخلی سهگوش بود. مساحت زمین آن ۱۱×۷ متر و دیوارهایش ۸ متر ارتفاع دارند. در نزدیکی گوشهٔ غربی محراب، آتشگاه پلهداری کشف شد که از خشت و گل ساخته شدهبود. چنانکه میدانیم، آیین مذهبی آتش، میراث مشترک و رایج در بین اقوام هندوایرانی بود و نیایشگاه تپه نوشیجان، کهنترین ساختمان از این نوع در ایران است که میشناسیم.
در دامنه کوه بیستون نقش برجسته بلاش بر روی تخته سنگی نقش بستهاست. در دامنه کوه بیستون و در ۴۰۰ متری شمال شرقی نقش برجسته گودرز، تخته سنگ چهار ضلعی نامنظمی به بلندی ۲٫۵ متر دیده میشود که در سه روی آن سه نقش برجسته با برجستگی کم قرار دارد. نقش میانی، بلاش شاه اشکانی را به حالت تمام رخ به طول ۱۸۰ سانتیمتر نشان میدهد. او گردنبندی بر گردن و کمربندی به کمر داشته، و نیم تنه سادهای که از کمر به پایین چسبان است و همچنین دامنی گشاد بر تن دارد. بلاش ریشی توپی و سبیل تاب داده و گیسوانی بلند دارد که سربندی این موهای بلند را تزیین کردهاست.