ذو مطالع
معنی کلمه ذو مطالع در فرهنگ فارسی
قصیده که بیش از دو مطلع دارد .
جملاتی از کاربرد کلمه ذو مطالع
ظرفیت حافظه کاری با نتایج یادگیری سواد و محاسبه مرتبط است. شواهد اولیه برای این رابطه از ارتباط بین ظرفیت حافظه کاری و درک مطلب نتیجه شدهاست، همانطور که ابتدا توسط دانمن و کارپنتر (1980) و در بررسی بعدی متاآنالیز چندین مطالعه تأیید شد. مطالعات بعدی نشان داد که عملکرد حافظه کاری در دانش آموزان ابتدایی بهطور دقیق عملکرد در حل مسائل ریاضی را پیشبینی میکند. یک مطالعه طولی نشان داد که حافظه کاری کودک در ۵ سالگی پیشبینیکننده خوبی از موفقیت دانشگاهی نسبت به IQ است.
تو آن مطالع نفس داوری که در گیتی به امر و نهی تو مقصور شد حلال و حرام
اطلع الله نوره عنهم فتراهم مطالع الانوار
صانعی، کز مطالع ابداع او برآرد حقایق انواع
نه مجلس است سپهری ست کز مطالع او بتابد اختر عصمت به ساعتی صد بار
در مطالعات مهندسان مشاور مشانیر-لامایر در سال ۱۳۶۸ به بحث انحلال نمک پرداخته نشده است. صرفا در یکی از گزارشها و در حد یک پاراگراف آمده است که با توجه به وجود دو معدن نمک که پس از احداث سد داخل مخزن قرار می گیرند، باید اثرات منفی احتمالی آن بررسی شود.
لودن از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۰ در دانشگاه ییل حضور داشت. سپس به دانشگاه پنسیلوانیا منتقل شد و در آنجا لیسانس هنر و کارشناسی ارشد هنر در مطالعات منطقهای جنوب آسیا را دریافت کرد. در سال ۱۹۷۸ دکترای تاریخ خود را از دانشگاه پنسیلوانیا دریافت کرد.
هرگز نشود تا نکنی کشف حجب انوار حقیقت از مطالع طالع
این کتاب را نویسنده در زمستانِ سالِ ۱۳۴۲ منتشر کرد. بهارِ ۱۳۵۷ کتاب دوباره به وسیلهٔ انتشارات نگاه چاپ و منتشر شد. سالِ ۱۳۸۲ سه نمایشنامهٔ این کتاب با بازنگری نویسنده در جلد یکُمِ دیوان نمایش چاپ شد. همین متنِ بازنگری شده سالِ ۱۳۹۴ باز به صورت کتابِ سه نمایشنامهی عروسکی به وسیلهٔ انتشارات روشنگران و مطالعات زنان به چاپ رسید.
طراحی و تصمیمگیری در مورد این مسئله در سال ۱۹۴۲ در کنفرانس وانزی در عمارتی در نزدیکی برلین اتفاق افتاد و در نهایت منجر به هولوکاست و کشته شدن دو سوم یهودیان اروپا و نود درصد یهودیان لهستان شد. به گفتهٔ تاریخ نویسان تصمیمگیری در مورد مسئلهٔ راه حل نهایی به یکباره اتفاق نیفتاد و نتیجهٔ پیشرفت تدریجی و مداوم بحثها و مطالعات پیرامون «کشتن تمام یهودیان باقیمانده در دست آلمان نازی» در ۲۵ ماه اول شروع جنگ جهانی دوم بودهاست. در سال ۱۹۴۰ پس از سقوط فرانسه آدولف آیشمان پیشنهاد نقل مکان و تبعید یهودیان را به فرانسه به عنوان مستعمره آلمان عنوان کرد. اما این پیشنهاد به دلیل هزینه بالای تدارکات لغو شد. به گفتهٔ رائول هیلبرگ، یک سال بعد واحدهای کشتار سیار و پس از آن قطارهای مرگ که یهودیان را به کمپهای مجهز به سیستم اجرای راه حل نهایی انتقال میداد شروع به کار کردند.
ایستگاه فضایی میر (به روسی: Орбитальная станция Мир) یک ایستگاه مدارگرد شوروی و بعد از آن روسیه بود. میر نخستین ایستگاه پژوهشی بشری در فضا بود که انسان بهطور درازمدت در آن سکونت داشت. ساخت این ایستگاه مداری در سال ۱۹۸۶ م. آغاز شد و پس از تکمیل تدریجی در طی مدت ده سال، تبدیل به بزرگترین سازهٔ فضایی ساخت بشر شد و این رکورد را تا سال ۲۰۰۱ حفظ کرد. ایستگاه میر جایگاهی برای انجام مطالعات علمی در زمینههای گوناگون بود که از میان آنها میتوان به زیستشناسی، فیزیک، اخترشناسی و هواشناسی اشاره کرد. فناوریهایی که با کمک ایستگاه میر توسعه یافتند، امکان زندگی دائم انسان در فضا را فراهم کردند.
و کتابهای علمی زیادی در حوزه مطالعات زنان منتشر کرده است. همچنین بسیاری از نمایشنامهها و فیلمنامههای بهرام بیضایی نیز توسط این انتشارات چاپ شده است. روشنگران و مطالعات زنان، علیرغم فشارها، به چاپ و انتشار آثار جوانان متعهد مانده است.
هزار اختر فرخندهتر ز کوکب جود هم از مطالع این سرزمین عیان سازد
تحریک جنسی اندام جنسی خود توسط مذهبهای مختلف تفسیر شده است و همواره از منظر قانونی، مناقشات اجتماعی، کنشگری و نیز مطالعات هوشی در زمینه سکسشناسی بحثبرانگیز و مورد بررسی بودهاست. در طول تاریخ، دیدگاههای اجتماعی درباره خودارضایی و تابوهای مرتبط با آن، از جامعهای به جامعه دیگر متفاوت و متغیر بوده است.
در سپتامبر ۲۰۱۴ جیم تاکر سمت ریاست بخش مطالعات ادراکی را بر عهده گرفت، موضوع مورد تحقیق جیم تاکر، کودکانی هستند که زندگی قبل خود را به یاد میآورند؛ در واقع ایشان ادامه دهندهٔ تحقیقات استیونسن هستند. هماکنون جیم تاکر ریاست بخش مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا را بر عهده دارند.
بومشناسی کارکردی در پیوند چندین رشته متفاوت قرار دارد و به عنوان اصل وحدتآفرین بین بومشناسی فرگشتی، زیستشناسی فرگشتی، ژنتیک و ژنومیک ، و مطالعات بومشناختی سنتی عمل میکند. این حوزههایی مانند «تواناییهای رقابتی [گونهها]، الگوهای همزمانی گونهها، همباشی جامعه، و نقش صفات مختلف بر عملکرد اکوسیستم» را بررسی میکند.