ذات طس

معنی کلمه ذات طس در لغت نامه دهخدا

ذات طس. [ ت ُ طَ ] ( ع ص مرکب ، اِمرکب ) سورتی از قرآن که به طس آغازد.

معنی کلمه ذات طس در فرهنگ فارسی

سورتی از قر آن که به طس آغازد .

جملاتی از کاربرد کلمه ذات طس

ذات او در اسم پیدا آمده اسم در اعیان هویدا آمده
شاه ملایک پاسبان بر فرش عرشی از وی عیان تخت شهنشه عرش دان ذات شهنشه داورش
زانکه حق را در دنو آمد علو ذات شه را در علو باشد دنوّ
معتبر در ذات تو دولت چو هستی در قدم تعبیه در طبع تو همت چو مستی در شراب
نیست فلک با علو قدر تو عالی نیست جهان با کمال ذات تو کامل
بالجمله ، پس از آنكه معلوم شد ميزان صفات ثبوتيه و سلبيه ، مى توان فهميد كه ...((تكلم )) به اين معنى عرفى و مفهوم متعارف كه مورد سؤال راوى است ، صفت محدثه متجدده اى است كه ذات حق تعالى منزه و مبرا از آن است ؛ و اينمنافات ندارد با اثبات كلام و تكلم ذاتى از براى حق تعالى در مقام ذات ، به يك معناىمقدس از تجدد و مبراى از حدوث .
با این حال، سید حیدر آملی، عارف و فیلسوف برجسته شیعه، خدا را در کنار عصمت، صفات، افعال و افعالش تنها در وجودش تعریف می‌کند. پس کلیت هستی این است که او به واسطه او از او می‌آید و به او بازمی‌گردد. خدا موجودی در کنار یا بالاتر از دیگر موجودات، مخلوقات او نیست. او هستی است، فعل مطلق هستی (وجود مطلق). وحدت الهی به معنای وحدت حسابی، در میان، در کنار یا بالاتر از سایر واحدها نیست؛ زیرا، اگر غیر او (یعنی موجود مخلوق) وجود داشت، خدا دیگر یگانه، یعنی یگانه موجود نبود. چون این ذات الهی بی‌نهایت است، صفات او با ذات او یکی است. اساساً یک واقعیت وجود دارد که یکی و غیرقابل تقسیم است.
O كلمه ((عَنَت )) از ((عَنوة )) به معناى ذلّت در برابر قهر و سلطه است ، و ((قيّوم )) به كسى گفته مى شود كه قائم به ذات خود و حافظ همه چيز است و مايه ى قوام هر چيز را به آن عطا كرده باشد، و كلمه ى ((خاب )) از ((خيبة )) به معناى از دست دادن مطلوب است .
O خداوند، حضرت موسى عليه السلام را براى آموزش در اختيار حضرت خضر گذاشت ، لذا موسى عليه السلام از او كسب اجازه كرد كه (هل اتّبعك على ان تعلّمن ممّا علّمت رشدا) (632) آيا اجازه مى دهى كه من همراه و پيرو تو باشم تا از آنچه آموخته اى به من نيز بياموزى ؟ امّا تعليم و آموزش پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله را ذات مقدّس ‍ الهى بر عهده گرفت و به او فرمود: (قل ربّ زدنى علما ) بگو: پروردگارا! علم مرا زياد كن .
6 - دليل ديگر: اگر واجب الوجود متعدد باشد، يا اين است كه هر كدام از آن دو يا يكى ازآنها به ديگرى نيازمند است ، كه بنابراين بى نياز مطلق و وجود تام وكامل نمى باشد؛ و يا اين است كه يكى از ديگرى بى نياز است ، بنابراين آن يكى كهبه او نيازى نيست فاقد كمال ذاتى است كه نياز هر چيزى به اوست ، و خود درتحصيل آن كمال نيازمند به غير است ، و در اينجا همان محذور (نيازمندى يكى از دو ذات )لازم مى آيد. پس دو خدا براى خود نگيريد، كه تنها او خداى يگانه است .(104)
و فـى روايـة اءخـرى عـن حـريـز: تـكـلمـوا فـىكل شى ء، و لا تتكلموا فى ذات الله (343) و به اين مضمون و قريب به آن بعضروايات ديگر وارد است كه ذكر همه ضرور نيست .
در اینجا در حقیقت ذات باشد تمامت او عیان آیات باشد
یک متغیر آماری در صورتی متمایل است که به صورت ذاتی (سیتماتیک) از پارامتر موردعلاقهٔ جمعیت آماری متفاوت باشد. لیست زیر برخی از تمایلات آماری است که می‌تواند با هم همپوشانی داشته باشند.