دیگ شب

معنی کلمه دیگ شب در لغت نامه دهخدا

دیگ شب. [ ش َ ] ( اِ مرکب ) دیگرشب. دیشب. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). اما ظاهراً دگرگون شده دیگر شب باشد. ( یادداشت لغتنامه ).

معنی کلمه دیگ شب در فرهنگ فارسی

دیگر شب .

جملاتی از کاربرد کلمه دیگ شب

آخرین دیگ‌های دودکش برگشتی ساخته شده (به غیر از برخی دیگر از دیگ‌های ثابت) اغلب آنهایی هستند که توسط شرکت هوبر در ماریون، اوهایو برای موتورهای کششی «هوبر جدید» خود از سال ۱۸۸۵ تا ۱۹۰۳ ساخته شده‌اند.
مانند: تاوَن (واژه نوساخته فرهنگستان برای Oven)، نهنبن (به معنی درپوش دیگ و تنور)، پرویزن، سوزن، روزن، میهن، انجمن، پوشن (واژه نوساخته فرهنگستان برای Cover).
جهان از تف و نم جوشد مرا بی‌تف و نم بنگر که چون از هیزم و سودام دیگ عشق می‌جوشد
خبر بشنید راون گشت در جوش ز دیگ کین دل برداشت سرپوش
وه! که ناگه بسر برآید باز دیگ سودای ما بر آذر عشق
چو دیگ سیه بد سر آن لعین تنش چو مناری به روی زمین
درین نشیب که هست از صفت چو دیگ تهی بسان کاسه دون همتان نشین تنها
عشق بی درد ناتمام بود کز نمک دیگ را طعام بود
به هم هر چند در یاری بکوشیم عجب گر هر دو در یک دیگ جوشیم
بس که بجوشید زمین همچو دیگ آب روان تشنهٔ گل شد به ریگ
ناامیدی می دواند موسی ما را به طور دیگ شوق ما بسر از لن ترانی می رود
در آتش و آب حرص و آزی تا طالب نان و دیگ باشی
هنگامیکه در صبح روز ۸ دسامبر ۱۹۴۱ از خواب بیدار شدیم، متوجه شدیم که درگیر جنگ شده‌ایم - بدون هیچ پیش‌دانشی... از آن زمان، اکثر ما که واقعاً قدرت صنعتی شگفت‌انگیز ایالات متحده را درک کرده بودیم، هرگز واقعاً باور نکردیم که ژاپن در این جنگ پیروز خواهد شد. ما متقاعد شده بودیم که دولت ما مطمئناً اقدامات دیپلماتیکی را در نظر دارد که قبل از اینکه وضعیت برای ژاپن فاجعه بار شود، درگیری را متوقف کند اما اکنون، بدون انجام هیچگونه حرکت موثری از طرف دولت برای جستجوی راه حل دیپلماتیک، آنها ما را به سوی نابودی سوق میدهند. ژاپن در حال نابودی است و من نمیتوانم [هیچ کاری] بکنم جز اینکه سلسله مراتب نظامی و سیاستمداران کور نشسته در قدرت را برای کشاندن ژاپن به این دیگ جهنمی شکست ، مقصر بدانم.»
تولیدکنندگان دیگ‌های چگالشی ادعا می‌کنند که به بازده حرارتی ۹۸ درصدی می‌توان دست یافت که این درمقابل بازده ۷۰ تا ۸۰ درصدی دیگ‌ها با طراحی متداول می‌باشد. (البته بازدهی به ارزش حرارتی سوخت نیز بستگی دارد) مدل‌های معمولی از دیگ‌های چگالشی راندمانی حدود ۹۰٪ دارند که این موضوع بالاترین رتبه‌های درجه‌بندی را برای این گونه دیگ‌ها به همراه دارد.