دفتر سال

معنی کلمه دفتر سال در لغت نامه دهخدا

دفتر سال. [ دَ ت َ رِ] ( ترکیب اضافی ، اِ مرکب ) تقویم. ( التفهیم ص 273 ).

معنی کلمه دفتر سال در فرهنگ فارسی

تقویم .

جملاتی از کاربرد کلمه دفتر سال

در سال ۱۳۶۴ وارد جبهه جنگ دربرابر نظامیان شوروی گردید و در نخست فعالیت خود را با فعال کردن یک کلینیک پزشکی به منظور رسیدگی و درمان زخمی‌های جهاد آغاز نمود و به عنوان سرپرست بهداشت جبهه پنجشیر و سپس به عنوان مشاور و همکار احمد شاه مسعود تا آزادی کابل مشغول خدمت بود. او از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۵ در کابل به عنوان رئیس دفتر و سخنگوی وزارت دفاع ملی و در سال ۱۳۷۶ به عنوان معاون/دستیار وزارت خارجه فعالیت نمود. همچنین او در سال ۱۳۷۸ سرپرستی وزارت امور خارجه دولت اسلامی افغانستان را به عهده داشت.
او در ۱۱ اکتبر ۱۹۰۷ در جربه میدون در میان ثروت قابل توجهی متولد شد.اصول خواندن و نوشتن در کتاب روستا را یادگرفت. وقتی به سن ۸ سالگی رسید پدر بزرگش او را به پایتخت فرستاد تا در مدارس مدرن آموزش بگیرد سپس به مؤسسه کارنو در فرانسه پیوست و تحصیلات خود را در دانشگاه سوربن ادامه داد، و در سال ۱۹۳۳ موفق به اخذ دیپلم در رشته حقوق و علوم سیاسی نائل آمد و در تابستان سال ۱۹۳۴ به تونس بازگشت و اقدام به بازکردن یک دفتر وکالت کرد تاجایی که این دفتر مقری برای فعالیت ملی وی شد و توانست مستقیماً به صفوف حزب مشروطه آزاد جدید ملحق شود و مدارج اولیه حزب را طی کند و در جلسات دفتر سیاسی و هیئت سیاسی شرکت کند بدون اینکه عضو آن باشد.
مزروعی در تمام سال‌های پس از انقلاب، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی خود را پی گرفته‌است. از سال ۱۳۷۰ با سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی همکاری داشته و عضو تحریریه نشریه عصرما بوده است. در ادامه این مسیر در آذر ماه سال ۱۳۷۷ به عنوان عضو مؤسس حزب جبهه مشارکت ایران اسلامی در تشکیل این نهاد سیاسی نقش فعال داشته و پس از آن نیز به عنوان عضو شورای مرکزی و دفتر سیاسی جبهه مشارکت به فعالیت پرداخت. وی در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۰ به عنوان سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب انتخاب شد که تا زمان فعالیت ایندو تشکل ادامه داشت.
کاخ شهرداری تبریز یا برج ساعت تبریز از بناهای تاریخی شهر تبریز است که ساخت آن از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ هجری خورشیدی در محل گورستان متروک و مخروبهٔ کوی نوبر، با نظارت مهندسان آلمانی و در زمان ریاست شهرداری ارفع‌الملک جلیلی و با بودجهٔ ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال انجام شد. از این بنا، به عنوان تالار شهر و دفتر اصلی شهرداری تبریز، بهره‌برداری شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
این دانشکده در سال 1362 توسط مجوز شورای بازگشایی و نوگشایی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در جلسه مورخ 1362/02/24 رای کمیته تخصصی کشاورزی دفتر گسترش دانشگاهها و موسسات آموزش عالی آن وزارت و طی ابلاغ به شماره 34/885/5166 مورخ 1362/03/09، مجوز فعالیت گرفت و زیر نظر دانشگاه فردوسی مشهد با نام دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی شیروان تا سال 1391 به فعالیت خود را ادامه داد.
خادم بیگ در بسیاری از مبارزات شاه اسماعیل به‌ویژه در جنگ علیه عراق عرب شرکت داشت. در سال ۱۵۰۸ میلادی، شاه اسماعیل بغداد را فتح کرد و او را به‌عنوان نخستین فرماندار بغداد و کل استان منصوب کرد. او همچنین رئیس دفتری بود که وظیفه نظارت بر حرم مطهر کربلا را دارا بود. وی پیش از تصدی فرمانداری بغداد، امیر دیوان (بعداها دیوان‌بیگی نامیده می‌شد) امپراتوری صفوی بود.
اونگر در سال ۱۹۴۷ وارد دانشگاه کارلسروهه شد و در سال ۱۹۵۰ در رشته معماری از آنجا فارغ‌التحصیل شد. در سال ۱۹۵۰ دفتر معماری خودش را در کلن راه اندازی کرد و سپس در سالهای ۱۹۶۴، ۱۹۷۴ و ۱۹۸۳، شعب دیگری در برلین، فرانکفورت و کارلسروهه افتتاح می‌کند.
برنِیز نخستین دفتر مشاوره روابط عمومی خود را در سال ۱۹۱۹ در نیویورک باز کرد.
موسوی بجنوردی پس از انقلاب ۱۳۵۷ به ایران رفت و در دفتر استفتائات خمینی مشغول به کار شد. در سال ۱۳۵۹ دادگاه عالی قضات را به دستور روح‌الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی کرد. او از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۶۸ به عضویت شورای عالی قضایی درآمد و تا زمان انحلال این شورای پنج نفره که عالی‌ترین نهاد قضایی کشور بود در آن عضویت داشت. موسوی بجنوردی یکی از چهار نفر عضو هیئت عفو زندانیان به انتصاب خمینی بود. در بازنگری قانون اساسی سال ۱۳۶۸ شورای عالی قضایی حذف و مقرر شد به جای آن یک نفر توسط رهبر به عنوان رئیس قوه قضائیه منصوب شود.
تورس در زمان حیاتش اجازه نداد که پادگان زنان در فرانسه منتشر شود، زیرا احساس می‌کرد که خوانندگان ممکن است به این فکر کنند که نیروهای فرانسوی آزاد در لندن بیهوده عمل کرده‌اند. نسخه اصلاح شده سرانجام در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. در عوض دفتر خاطرات دوران جنگ او با عنوان (یک زن فرانسوی آزاد) نیز منتشر شد.