دشوار بر ای

معنی کلمه دشوار بر ای در لغت نامه دهخدا

( دشواربرآی ) دشواربرآی. [ دُش ْ ب َ ] ( ن مف مرکب ) جایی که برآمدن بر آن دشوار باشد: صعود، عقبة؛ بالای دشواربرآی. ( دهار ). کؤود؛ عقبه دشواربرآی. ( دهار ).

معنی کلمه دشوار بر ای در فرهنگ فارسی

( دشوار بر آی ) جایی که بر آمدن بر آن دشوار باشد : صعود .

جملاتی از کاربرد کلمه دشوار بر ای

بدین صفت که مرا دیده در تو حیران است قدم ز پیش تو دشوار بر توانم داشت
دل از هوای تو دشوار بر توانم داشت چگونه خاطر ازین کار بر توانم داشت
نکته‌های اصلی کتیبه بیستون از این قرار است: معرفی داریوش از زبان خود او، دودمان هخامنشی، چگونگی اعاده پادشاهی به هخامنشیان، شیوه حکومت داریوش، مرگ کمبوجیه، طغیان گئوماتا و کشته شدن او در پاییز ۵۲۲ ق م، شورش و طغیان در بسیاری از سرزمینها و سرکوبی آن‌ها و اعاده نواحی بسیاری که از فرمانبرداری سر باز زده بودند، پیروزیهایی که در نوزده نبرد نصیب داریوش شده‌است و از جمله پیروزی مهم و دشوار بر سکاها، چگونگی استقرار آرامش و امنیت در امپراتوری پهناور، رد ادعاهای یاغیان ضدحکومت، هشدار نسبت به دروغگویی دفاع از راستی و راستگویی، دعای نیک در حق کشور و مردم، سپاسگزاری داریوش از یاریهای اهورامزدا در غلبه بر معارضان و بازگشتن صلح، اندرز به شاهان آینده و کسانی که کتیبه بیستون را می‌خوانند، نام کسانی که در غلبه بر گئوماتا از داریوش پشتیبانی کردند و اشاره به انتشار متن کتیبه در سراسر قلمرو هخامنشی به خط میخی و سه زبان پارسی باستان، بابلی ؤ عیلامی.
و در صورتى كه كلمه (يومئذ) را قيد بگيريم براى كلمه (فذلك )، معناى آيهچنين مى شود: (پس زمان نقر ناقور كه در روز رجوع خلائق به خدا واقع مى شود،زمانى بس دشوار بر كافران است ) و اگر كلمه مذكور را قيد بگيريم براى كلمه(يوم )، معنا چنين مى شود: (زمان نقر ناقور زمانى بس دشوار بر كافران است ، درروزى كه خلائق به سوى خدا بر مى گردند).
ای آفتاب فلک سایه خان فرخ رخ که از قضا همه دشوار بر تو آسان شد