[ویکی فقه] دشمنی در جاهلیت (قرآن). جامعه جزیرة العرب در عصر جاهلی با هم خصومت و دشمنی داشتند. واعتصموا بحبل الله جمیعـا ولا تفرقوا واذکروا نعمت الله علیکم اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم فاصبحتم بنعمته اخونـا وکنتم علی شفا حفرة من النار فانقذکم منها کذلک یبین الله لکم ءایـته لعلکم تهتدون. «و همگی به ریسمان خدا (قرآن و اسلام، و هر گونه وسیله وحدت)، چنگ زنید، و پراکنده نشوید! و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به یاد آرید که چگونه دشمن یکدیگر بودید، و او میان دلهای شما، الفت ایجاد کرد، و به برکت نعمت او، برادر شدید! و شما بر لب حفره ای از آتش بودید، خدا شما را از آن نجات داد این چنین، خداوند آیات خود را برای شما آشکار می سازد شاید پذیرای هدایت شوید.» ← تلخی دشمنی ۱. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۰۳. مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۹، ص۴۵۳، برگرفته از مقاله «دشمنی در جاهلیت». ...
جملاتی از کاربرد کلمه دشمنی در جاهلیت
قیام سال ۱۸۶۴ اویغورها علیه دودمان چینگ، آنها را از اویغورستان که حال نامش را کاشغریه گذاشه بودند بیرون راند. پادشاهی مستقل کاشغریه یا «یِدی شهر» (هفت شهر) به رهبری یعقوب بیگ، از سوی امپراتوری عثمانی، روسیه، و بریتانیا به رسمیت شناخته شد. اما دشمنی در اینجا پایان نیافت.
ز نسبت بود دشمنی در جهان چو دست شهنشاه، با بحر و کان
ور به چشم دشمنی در جرم کیوان بنگری آنچه کیوان کرد با مردم تو با کیوان کنی
بوی پیراهن اگر تند رود معذورست دشمنی در پی چون چشم زلیخا دارد
با این حال، حتی با وجود دشمنی در دربار، دومنا همچنان بهعنوان آگوستا سپتیمیوس عمل میکرد و بر مراسمهای دربار، آیینهای مذهبی و مسابقات ورزشی نظارت داشته و آن را رهبری میکرد. با این حال، برتری پلوتیانوس در سال ۲۰۵ در میان مشکوک بودن صلاحیت وی باعث شک سپتیمیوس شد و به پایان رسید. پس از آن، سپتیمیوس دومنا را بهعنوان محرم صمیمی خود بازگرداند. این زمانی اتفاق افتاد که در سال ۲۰۴، هنگامی که برادر سوروس، گتا، با نفسهای در حال مرگ خود، در مورد پلوتیانوس به امپراتور گفت، بیاعتمادی امپراتور نیز افزایش یافت. برخی دیگر به سوروس هشدار دادند که فرماندارش قصد دارد تاج و تخت را به دست آورد.
هنگامی که راب استارک برای ترمیم اتحاد خود با خاندان فری به دوقلوها میرود، فریها او، مادرش و ارتشش (و در اقتباس تلویزیونی همسرش) را قتلعام میکنند: رویدادی که به «عروسی سرخ» معروف است، که رسم محلی حق مهمان را نقض میکند و باعث ایجاد دشمنی در سراسر هفت پادشاهی، به ویژه در سرزمینهای رودخانه و شمال، میشود.
گر مجرد سیرتی سر در سر زینت مکن دشمنی در پی ترا چون طره دستار نیست
گر او را دشمنی در کون باشد که باشد، نایب فرعون باشد
ز پیراهن خود نیم بیهراس بلایی بود دشمنی در لباس
بهر حلقه یی کز کمندی گشاد سر دشمنی در فلاخن نهاد
برق عالمسوز ما را شهپر پرواز داد آن که خار از دشمنی در رهگذار ما فشاند
چه حاجت که با او کنی دشمنی که او را چنین دشمنی در قفاست