درامدی به فلسفه ذهن

معنی کلمه درامدی به فلسفه ذهن در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] درآمدی به فلسفه ذهن (کتاب). آن چه در پی می آید معرفی اجمالی کتاب درآمدی به فلسفه ذهن اثر کیث مسلین است که به قلم آقای مهدی ذاکری در پژوهشکده فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به فارسی برگردانده شده است.
فلسفه ذهن شاخه ای از فلسفه تحلیلی است که با رویکردی تحلیلی به مطالعه فلسفی ذهن و حالات ذهنی می پردازد. این رشته در قرن بیستم رواج به سزایی در میان فیلسوفان تحلیلی یافته است و به تدریج همان اهمیت و جایگاهی را می یابد که قبلاً از آنِ معرفت شناسی و فلسفه زبان بوده است. کتاب An Introduction to the Philosophy of Mind که به فارسی ترجمه شده و اکنون معرفی می شود درآمدی است به فلسفه ذهن که آشنایی مقدماتی موثقی برای فارسی زبانان با این رشته فلسفی فراهم می آورد. نویسنده، کیث مسلین، در این کتاب عمدتاً دانشجویان را مخاطب خود قرار داده و به هدف نگارش یک متن مقدماتی، سعی کرده است واضح بنویسد و کمترین اطلاعات را در این حوزه برای مخاطبانش پیش فرض بگیرد.
فهرست مطالب
در حقیقت، هدف نویسنده، همان طور که خود او اشاره می کند، تدوین یک کتاب درسی درباره فلسفه ذهن بوده است. به همین منظور اجزای متعددی در این کتاب گنجانده شده است که از آن جمله اند: اول، در ابتدای هر فصل فهرست اهداف آن فصل در اختیار خواننده قرار گرفته است. این فهرست، مطالب اصلی ای را که در هر فصل از آنها بحث می شود و خواننده باید در پایان فهم درستی از آنها داشته باشد مشخص می کند. دوم، تمرین هایی در جای جای مطالب هر فصل طراحی شده تا خواننده در اثنای مباحث، خود نیز به موضوعات گوناگون بیندیشد و از این طریق قدرت تحلیل و نقد او تقویت شود.سوم، پرسش هایی که از امتحانات مربوط به این درس در سطح کارشناسی گزینش شده اند، در انتهای هر فصل به چشم می خورد. خواننده می تواند به کمک ماخذشناسی گزیده هر موضوع که همراه با توصیف اجمالی ماخذها در انتهای فصل قرار دارد، به این پرسش ها پاسخ دهد و بحث را بیش از آن چه در این کتاب آمده پیگیری کند. چهارم، فرهنگ اصطلاحات فلسفی ای که در کتاب از آنها استفاده شده و ممکن است معنای آنها روشن نباشد در پایان کتاب فراهم آمده، تا به رغم بیان واضح کتاب، اصطلاحات ناآشنا معرفی و توضیح داده شوند. نویسنده، در نهایت کتاب شناسی برگزیده مختصری را نیز در پایان کتاب گنجانده است.
محتوای کتاب
اما محتوای این کتاب از ده فصل تشکیل شده، که در مجموع می توان گفت اغلب مباحث رایج فلسفه ذهن را به صورت مقدماتی پوشش می دهد.
← فصل اول
...

جملاتی از کاربرد کلمه درامدی به فلسفه ذهن

بیلی پیلگریم، قهرمان داستان، در زمان خدمت خود در ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم، قابلیت حرکت در زمان را پیدا می‌کند و از آن لحظه به‌طور همزمان در زمین و یک سیاره دور به نام ترالفامادور زندگیش را پی می‌گیرد. او به فلسفه سرنوشت ترالفامادوری‌ها باور پیدا می‌کند. آن‌ها قادر به دیدن محیط خود در چهار بعد هستند؛ بنابراین از تمام اتفاقات گذشته و آینده باخبرند. پس واکنش او به تمام اتفاقات ناخوشایندی که واقع می‌شود، گفتن این جمله است: بله! رسم روزگار چنین است.
دهد آن یک به فلسفه خود را تا شود در هنر چو بوسینا
تمایلات جنسی زنان، طیف گسترده‌ای از رفتارها و فرایندها، از جمله هویت جنسی زن و رفتارهای جنسی، جنبه‌های فیزیولوژیکی، روانشناختی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، و معنوی یا مذهبی فعالیت جنسی را در بر می‌گیرد. جنبه‌ها و ابعاد مختلف جنسیت زنانه، به عنوان بخشی از تمایلات جنسی انسان، به فلسفه اخلاق، اخلاق و کلام نیز پرداخته شده‌است. تقریباً در هر دوره و فرهنگ تاریخی، هنرها، اعم از هنرهای ادبی و تجسمی و همچنین فرهنگ عامه، بخش قابل توجهی از دیدگاه‌های جامعه مشخصی راجع به تمایلات جنسی انسان ارائه می‌دهند که هم جنبه‌های ضمنی (پنهانی) و هم صریح (آشکار) جلوه‌های جنسی و رفتار زنانه را شامل می‌شود.
سعید، بیژن و علی، پس از جستجوی بسیار در کندلوس و کمک گرفتن آن‌ها از یک رانندهٔ نعش‌کش علاقه‌مند به فلسفه (رضا ناجی)، مردی که متولی گورستان محلی است (سید ابراهیم عمادی) و زوجی که پس از ترک تهران به طبیعت کندلوس پناه آورده‌اند (شاهرخ فروتنیان و فریبا کامران) گور این زوج را می‌یابند. آن‌ها در پایان داستان به درک تازه‌ای از مفاهیمی مانند عشق، مرگ و زیستن رسیده‌اند. در پایان داستان مشخص می‌شود که دو نفر از این سه دوست در همان ابتدای داستان در تصادفی سخت در راه درگذشته‌اند؛ تنها سعید زنده مانده‌است که حالا سخت مجروح است و دارد داستان سفری را روایت می‌کند که رخ دادن یا ندادنش در ابهام است…
او که در خانواده‌ای روشنفکر به دنیا آمده بود، پس از مرگ پدرش به وسیلهٔ عمویش که یک کشیش بود تربیت شد. پس از پایان تحصیلات متوسطه اش علاقه زیادی به فلسفه باستان از خود نشان داد. او همچنین اشعاری سروده و تألیفات «پلوتارک»، «ویرژیل» و ارسطو را از لاتین به فرانسوی ترجمه نمود.
فلسفه مکانیکی (به انگلیسی: Mechanical Philosophy) مکتبی است فلسفی که در آن گیتی به مثابه دستگاه مکانیکی عظیم تصویر می‌شود که در آن طبیعت باید بر پایه قانون‌های علت و معلولی تفسیر شود. این مکتب بیشترین رشد خود را میان ۱۶۲۰ تا ۱۶۵۰ در دوران انقلاب علمی اروپا دید؛ هنگامی که به عنوان شاخه نوینی به فلسفه طبیعی افزوده شد. فیلسوفان این مکتب باور داشتند که همه نمودهای طبیعی را می‌توان به دیده حرکت‌های فیزیکی اجسام و سامانه‌های پیچیده (شامل جانوران) نگاه کرد که هر یک با قانون مشخص فیزیکی به حرکت در می‌آیند؛ ایده‌ای که به نوعی جبرگرایی تعبیر می‌شد.
«دونادون»، «دون به دون» یا «جامه به جامه» مفهومی در آیین یارسان یا اهل حق است که ارتباط نزدیکی با مفهوم تناسخ و حلول روح دارد. در دین یارسان، تناسخ به این مفهوم که روح بی هدف از یک کالبد به کالبد دیگر منتقل شود کاملاً نفی شده و از اساس رد می‌شود. اما مفهوم دیگری به نام دون‌به‌دون شدن (که در ظاهر به فلسفه تناسخ شباهت دارد) حقیقتی جدا نشدنی از جهانبینی یارسانی است. یارسان می‌گوید که هر روحی باید در زمانی محدود (۵۰ هزار سال) سیری را برای تکامل خود طی کند و آن را با دونادون می‌شناسند.
ما در اينجا به ترتيب ، مناسك حج را ذكر كرده و به فلسفه تشريع و اسرار نهفته آنهااشاره خواهيم كرد، اگرچه اسرار، منحصر به آنچه ما ذكر مى كنيم نيست ، ولى در حدّ مكاناسرار اعمال حج را ذكر مى كنيم :
بخش زیادی از فلسفه تحلیلی قابل ردیابی به فلسفه زبان فرگه است. دیدگاه فرگه درباب منطق (یعنی این ایده که بخشهایی از زبان به خودی خود کامل اند، و مشابه آرگومان‌های یک تابع ریاضیاتی عمل می‌کنند) منجر به نظرات او دربارهٔ آنچه که ما امروزه نظریه مرجع می‌نامیم شد.
مکتب تفکیک از جریان‌های فکری دینی است که در چند دهه اخیر از منطقه خراسان برخاسته است. این جریان از جانب مخالفینش نوعی اخباری‌گری نوین و رویکردی ضد عقلی یا ضد فلسفی به‌شمار می‌آید. در مقابل هواداران این عقیده، این اتهامات را رد کرده و معتقدند که با این عقیده، هم به فلسفه و هم به دین خدمت می‌کنند.
برای دیدن لیست جنبش‌های فلسفی آسیایی به فلسفه شرقی مراجعه نمایید.