درامدی بر تاریخ قران

معنی کلمه درامدی بر تاریخ قران در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] درآمدی بر تاریخ قرآن. درآمدی بر تاریخ قرآن تألیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی کتابی است که پیرامون تاریخ قرآن نوشته شده است.مؤلف که از مستشرقان می باشد در این کتاب دیدگاههای خود را دربارۀ تاریخ قرآن بیان کرده است.وی مطالب را در یازده فصل آورده که خلاصۀ آنها به قرار زیر می باشد.
در زمینۀ تاریخی نزول قرآن بحث شده است وی در این رابطه اوضاع و احوال جهان را از یک طرف و اوضاع عربستان را از طرف دیگر مورد بررسی قرار داده،زندگی بیابان نشینی عربهای عربستان و فعالیت های تجاری و اقتصادی آنها را توضیح می دهد.در ادامه شرح مختصری از زندگی پیامبر(ص) بیان می نماید.
عنوان این فصل«تجربۀ پیامبری حضرت محمد(ص)» نام دارد در ابتدای فصل اشاره به کسانی دارد که نبوت آن حضرت را انکار و قرآن را اساطیر الاولین می دانستند.
در ادامه وحی و نبوت را از دیدگاه قرآن بررسی و واژۀ وحی را معنا نموده است.آنگاه مفاهیمی که در رسالت پیامبر(ص)نقش دارند همچون:رسول، نبی، مذکّر، بشیر، نذیر، را توضیح داده است.
در پایان این فصل،ثبت و کتابت قرآن مجید در زمان پیامبر(ص) بررسی شده است.وی در این زمینه با بررسی نوشت افزارهای زمان پیامبر(ص) و گفت وگوی ایشان با جبرئیل در غار حرا که پس از نزول آیه اوّل سورۀ علق صورت گرفته، و با توجه به معنای واژۀ «امّی» نتیجه می گیرد که حضرت محمد(ص) هرگز کتاب مقدس را نخوانده است.از طرف دیگر در زمان آن حضرت قرآن در اذهان مسلمانان حفظ و نگهداری می شد و کتابت آن مربوط به بعد از وفات ایشان است.
اختصاص دارد به جمع و تدوین قرآن کریم.
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (ابهام زدایی). درآمدی بر تاریخ قرآن ممکن است اسم برای کتاب های ذیل باشد: • درآمدی بر تاریخ قرآن (مجبد معارف)، تالیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی• درآمدی بر تاریخ قرآن (ریچارد بل)، تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی
...
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (ریچارد بل). «درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی است.
«درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی کتابی است که پیرامون تاریخ قرآن نوشته شده است. مؤلف که از مستشرقان می باشد در این کتاب دیدگاههای خود را درباره تاریخ قرآن بیان کرده است. وی مطالب را در یازده فصل آورده که خلاصه آنها به قرار زیر می باشد.
← فصل اول
۱- در مباحثی که مطرح نموده دیدگاههای مختلف را نقل و مورد نقد و بررسی قرار داده است ۲- در فصل اول برای توضیح و جایگاه وحی و نقش آن در زندگی مسلمانان، اوضاع و احوال مردم عربستان و نحوه زندگی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ۳- در فصل پنجم برخی از ویژگیهای مربوط به سبک قرآن در بیان مطالب همچون استعاره، تشبیه و تمثیلات، به خوبی مورد بررسی و توضیح داده شده است ۴- مطالب کتاب ساده و روان است بطوری که برای عموم قرآن پژوهان قابل استفاده می باشد و این به علت ترجمه متن کتاب است که از طرف مترجم صورت گرفته است ۵- اشکال عمده این کتاب فصل نهم (آموزه های قرآن) است که مباحث آن هیچ ربطی به تاریخ قرآن ندارد و بیشتر جنبه درون قرآن دارد تا مباحث مربوط به علوم قرآن که مباحث بیرون قرآنی است
نسخه شناسی
کتاب یک جلد، به زبان فارسی و دارای ۲۷۳ صفحه با مشخصات زیر می باشد: ۱- کاغذ: اعلاء ۲- جلد: گالینگور ۳- نوبت چاپ: اول ۴- تاریخ انتشار: ۱۳۸۲ ه ش ۵- ناشر: مرکز نشر ترجمه قرآن مجید به زبان های خارجی ۶- تیراژ: سه هزار نسخه نام کتاب: ریچارد بل مؤلف: ریچارد بل مترجم: بهاء الدین خرمشاهی تصحیح و بازنگری: مونتگمری وات
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (مجبد معارف). «در آمدی بر تاریخ قرآن» تالیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی می باشد.
وی در انگیزه تالیف می نویسد: کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تالیف علامه سید مرتضی عسگری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر - وصلی الله علیه وآله-، مساله ای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم.
ساختار کتاب
سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است. مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار می دهد.
گزارش محتوا
نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی می نویسد: «تاریخ قرآن از روز نزول تا امروز کاملا روشن است. پیوسته سوره ها و آیات قرآنی ورد زبان مسلمانان بوده و دست به دست می گشته است و... با این وصف نباید قرآن مجید در اعتبار و ثبوت واقعیت خود نیازمند تاریخ باشد، اگر چه تاریخش هم روشن هست،... آری روشن ترین برهان براینکه قرآنی که امروزه در دست ماست همان قرآن است که بر پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلّم- نازل شده و هیچگونه تغییر و تحریفی بر نداشته همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده هنوز هم باقی است و چنانکه بوده، هست.»
← نخستین نزول وحی
...
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (کتاب). «درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی است.
«درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی کتابی است که پیرامون تاریخ قرآن نوشته شده است. مؤلف که از مستشرقان می باشد در این کتاب دیدگاههای خود را درباره تاریخ قرآن بیان کرده است. وی مطالب را در یازده فصل آورده که خلاصه آنها به قرار زیر می باشد.
[ویکی نور] در آمدی بر تاریخ قرآن. در آمدی بر تاریخ قرآن تألیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی می باشد.
وی در انگیزه تألیف می نویسد:
کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تألیف علامه سید مرتضی عسکری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر(ص)، مسأله ای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریّت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم.
سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است.
مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه ی اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار می دهد.
نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی می نویسد:
[ویکی فقه] در آمدی بر تاریخ قرآن (معارف). «در آمدی بر تاریخ قرآن» تالیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی می باشد.
وی در انگیزه تالیف می نویسد: کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تالیف علامه سید مرتضی عسگری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر - وصلی الله علیه وآله-، مساله ای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم. ساختار کتاب سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است. مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار می دهد. گزارش محتوا نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی می نویسد: «تاریخ قرآن از روز نزول تا امروز کاملا روشن است. پیوسته سوره ها و آیات قرآنی ورد زبان مسلمانان بوده و دست به دست می گشته است و... با این وصف نباید قرآن مجید در اعتبار و ثبوت واقعیت خود نیازمند تاریخ باشد، اگر چه تاریخش هم روشن هست،... آری روشن ترین برهان براینکه قرآنی که امروزه در دست ماست همان قرآن است که بر پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلّم- نازل شده و هیچگونه تغییر و تحریفی بر نداشته همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده هنوز هم باقی است و چنانکه بوده، هست.» ← نخستین نزول وحیایشان پس از طبقه بندی منابع مطالعه علمی قرآن و کلیاتی درباره وحی از منظر قرآن، و بررسی نخستین نزول وحی در روایات شیعه و سنی به ذکر روایات اهل سنت و بررسی سند، متن، محتوا و نقد آنها با استناد به آیات پرداخته و به روایاتی از اهل بیت -علیه السّلام- در این زمینه اشاره می کند. ← نزول قرآن در جامعه عربایشان با اشاره به اینکه قرآن در جامعه عرب نازل گردیده، عربستان را به هنگام بعثت و دوره نزول قرآن دارای مشخصاتی منحصر به فرد میداند و در ادامه مباحثی را مطرح میکنند که شناخت آنها برای درک تاریخ نزول قرآن ضروری می باشد و پس از گزارشی از اهم این ویژگیها یعنی نظام اجتماعی و سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، و خصوصیات ادبی و بلاغی سوره های مکی ، اسماع قرآن در مکه و تاثیر آن بر قریش به خصوصیات فکری سوره های مکی اشاره و متذکر این نکته می شوند که مراد از ذکر برخی آیات و سوره ها جهت شناساندن خصوصیات سوره های مکی و برخی آیات و سوره ها جهت خصوصیات فکری آن، هرگز تفکیک بین این دو ویژگی نیست. بلکه قرآن برای معالجه انحرافات فکری و اعتقادی قریش، هر دو جانب را دارا می باشد. ← تلاشهای قریش برای مقابله با اثر فکری قرآنمؤلف پس از بیان تلاشهای قریش برای مقابله با اثر فکری قرآن و ادعاهای آنها در تحلیل قرآن مبنی بر اینکه قرآن بیاناتی ساحرانه، افسانه ای، قدیمی، کاهنانه، امکان نظیر آوری از سوی مردم و پیامبر، سخنان پریشان یک مجنون ، القائات شیطانی و کلام ساختگی بودن آن به دلیل وقوع نسخ ، به نقد قرآن نسبت به ادعاهای مشرکان می پردازد.

جملاتی از کاربرد کلمه درامدی بر تاریخ قران

بالاخره پژوهشگران باید بر اساس اسناد تاریخی، مجدداً مروری بر تاریخ معلولان داشته باشند و ذهنیت‌ها و داوری‌های عمومی را تصحیح نمایند.
محمدتقی سپهر علاوه بر تاریخ و ادبیات در بسیاری علوم از جمله ریاضیات، حکمت و فلسفه و جفر و علوم دیگر حظی وافر داشت. وی در تهران درگذشت و پیکرش به نجف اشرف منتقل شد. از دیگر آثار و تالیفات او: «آینهٔ جهان‌نما»؛ «اسرارالانوار» فی مناقب الائمهٔ اطهار (ع)؛ «براهین العجم فی قوانین المعجم»؛ «جنگ فی التواریخ» و «دیوان» اشعار.
در سال ۱۰۳۵ برتیسلاو به کنراد دوم امپراتور مقدس روم در جنگ علیه ووژیتسا کمک کرد. در سال ۱۰۳۹ به لهستان کوچک‌تر و لهستان بزرگ حمله کرد، پوزنان را تصرف کرد، گینیزنا را غارت کرد و یادگارهای قدیس وویتک، قدیس رادیم و پنج برادر را با خود بازگرداند. در زمان بازگشت خود، بخشی از سیلزی از جمله وروتسواف را نیز دوباره تصرف کرد. هدف اصلی او ایجاد یک اسقف‌نشین اعظم در پراگ و ایجاد دولتی که تنها وابسته به امپراتوری مقدس روم باشد، بود. حملهٔ او تأثیر ناخواسته‌ای بر تاریخ لهستان داشت؛ زیرا غارت و تخریب گینیزنا حاکمان بعدی لهستان را وادار کرد که پایتخت خود را به کراکوف منتقل کنند.
روستای کره مانند تمام سرزمین‌ها افسانه‌های منحصر به فرد خود را دارد، افسانه‌هایی که ردپای واقعیت در آن به چشم می‌خورد. قلعهٔ باشکوه کره یا کک کهزاد که رستم از آن جا بر دیو کک کهزاد شورش می‌برد، گورستان‌های تاریخی و ماقبل تاریخ تنگ کره، گورستان ما قبل تاریخ پی چل و کشف گاه‌وبیگاه آثار تاریخی همه گواه بر تاریخ عمیق و رمزآلود این دیار است.
اگرچه هیچ سند مستندی مبنی بر تاریخ تولد گلوک در زمان تولد وجود ندارد، اما خود او آن را به عنوان 2 ژوئیه 1714 بر اساس سند رسمی درخواست شده توسط پاریس که در سال 1785 در وین در حضور سفیر فرانسه امانوئل ماری لوئی دو نوآل امضا کرد، ذکر کرد. . این تاریخ مدتهاست که عموماً پذیرفته شده است.[13] او در 4 ژوئیه 1714، کریستوفروس ویلیبالدوس، در روستای ویدن وانگ، [14] محله ای که در آن زمان شامل اراسباخ نیز می شد، غسل تعمید یافت. خود گلوک هرگز از نام ویلیبالد استفاده نکرد. کلیسا در ویدن وانگ به سنت ویلیبالد تقدیم شد (همانطور که کل اسقف نشین آیشتات که به آن تعلق داشت) و نام ویلیبالد اغلب به عنوان نام دوم در فهرست غسل تعمید یافت می شود. در هیچ سندی معاصر با زندگی گلوک از نام ویلیبالد استفاده نشده است. تنها در قرن نوزدهم، محققان شروع به استفاده از آن کردند تا آهنگساز را از برادر پدرش، یوهان کریستوف، متولد 1700، که قبلاً غسل تعمید او با آهنگساز اشتباه گرفته شده بود، متمایز کنند.
هینتس در خانواده‌ای بازرگان به دنیا آمد. او مطالعات روزنامه‌نگاری، اروپای شرقی‌شناسی، اسلاوشناسی در دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه مونیخ و دانشگاه پاریس یادگرفت. در ۱۹۳۰، او دکترای دانشگاه لایپزیگ را به خاطر رساله‌اش بر تاریخ فرهنگ روسیه در دوران تزار پیتر بزرگ (۱۹۳۳) بدست آورد. در حین تکمیل این تز بود که توجه او به‌طور فزاینده معطوف به ایران گردید و سبب شد که زمینه تحقیقاتش را به ایران‌شناسی تغییر دهد. معلم اصلی او در این زمینه تحقیق جدید، هانس هاینریش شدر بود که در ۱۹۳۱ از لایپزیگ به برلین مهاجرت کرد. بعد از اتمام مطالعاتش، هینتس در وزارت آموزش عهده‌دار مقام دولتی در برلین شد و در ۱۹۳۴ او استوارنامه شایستگی تدریس دانشگاه در مطالعات اسلامی را (تحت مربی‌گری شدر) بدست آورد. سرانجام در ۱۹۳۷، هینتس مقام پروفسور بدون کرسی (از ۱۹۴۱، استاد تمام) را در تاریخ و فرهنگ خاورمیانه در دانشگاه گوتینگن بدست آورد.
خامه بر تاریخ تصویرش رقم زد نقش نقاشی نمود این صنع زیبا
تاریخ کار زیرشاخه ای از تاریخ اجتماعی است که به‌طور تخصصی بر تاریخ طبقات کارگر و جنبش‌های کارگری تمرکز دارد. مورخان این حوزه ممکن است علاوه بر طبقه اجتماعی به مسائل جنسیتی، نژاد، قومیت و عوامل دیگر توجه کنند، اما عمدتاً بر جوامع شهری یا صنعتی تمرکز دارند که آن را از تاریخ روستایی متمایز می‌کند.
پتر کبیر بیش از هر چیز، برای نوسازی روسیه و تبدیل آن به یک قدرت بزرگ اروپایی شناخته می‌شود. برخی ابداعات او مانند ایجاد مجلس سنای روسیه در سال ۱۷۱۱، دانشکده روسیه در سال ۱۷۱۷ و جدول رتبه‌ها در سال ۱۷۲۲ تأثیری ماندگاری بر تاریخ روسیه گذاشت. منشأ بسیاری از نهاد‌های دولت روسیه به دورۀ سلطنت او می‌رسد.
قلعه تاریخی هرمز در خلیج فارس. " ایران بوم "، نگرشی بر تاریخ و فرهنگ ایران زمین .۲۴ بهمن ۱۳۸۹
جان والبریج از جمله محققینی است که با اشراف بر تاریخ معاصر ایران و خاورمیانه، شورش بابیان زنجان و درگیری مسلحانه آنها با حکومت مرکزی را مورد مطالعه قرار داده است، والبریج علت خشونت و درگیری دولت قاجار با بابیان زنجان را بیشتر ناشی از اقدامات افراطی و قیام مسلحانه بابیان زنجان در این شهر می‌داند تا اعتقاد و باورهای بابیان.