معنی کلمه درامدی بر تاریخ قران در دانشنامه اسلامی
در زمینۀ تاریخی نزول قرآن بحث شده است وی در این رابطه اوضاع و احوال جهان را از یک طرف و اوضاع عربستان را از طرف دیگر مورد بررسی قرار داده،زندگی بیابان نشینی عربهای عربستان و فعالیت های تجاری و اقتصادی آنها را توضیح می دهد.در ادامه شرح مختصری از زندگی پیامبر(ص) بیان می نماید.
عنوان این فصل«تجربۀ پیامبری حضرت محمد(ص)» نام دارد در ابتدای فصل اشاره به کسانی دارد که نبوت آن حضرت را انکار و قرآن را اساطیر الاولین می دانستند.
در ادامه وحی و نبوت را از دیدگاه قرآن بررسی و واژۀ وحی را معنا نموده است.آنگاه مفاهیمی که در رسالت پیامبر(ص)نقش دارند همچون:رسول، نبی، مذکّر، بشیر، نذیر، را توضیح داده است.
در پایان این فصل،ثبت و کتابت قرآن مجید در زمان پیامبر(ص) بررسی شده است.وی در این زمینه با بررسی نوشت افزارهای زمان پیامبر(ص) و گفت وگوی ایشان با جبرئیل در غار حرا که پس از نزول آیه اوّل سورۀ علق صورت گرفته، و با توجه به معنای واژۀ «امّی» نتیجه می گیرد که حضرت محمد(ص) هرگز کتاب مقدس را نخوانده است.از طرف دیگر در زمان آن حضرت قرآن در اذهان مسلمانان حفظ و نگهداری می شد و کتابت آن مربوط به بعد از وفات ایشان است.
اختصاص دارد به جمع و تدوین قرآن کریم.
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (ابهام زدایی). درآمدی بر تاریخ قرآن ممکن است اسم برای کتاب های ذیل باشد: • درآمدی بر تاریخ قرآن (مجبد معارف)، تالیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی• درآمدی بر تاریخ قرآن (ریچارد بل)، تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی
...
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (ریچارد بل). «درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی است.
«درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی کتابی است که پیرامون تاریخ قرآن نوشته شده است. مؤلف که از مستشرقان می باشد در این کتاب دیدگاههای خود را درباره تاریخ قرآن بیان کرده است. وی مطالب را در یازده فصل آورده که خلاصه آنها به قرار زیر می باشد.
← فصل اول
۱- در مباحثی که مطرح نموده دیدگاههای مختلف را نقل و مورد نقد و بررسی قرار داده است ۲- در فصل اول برای توضیح و جایگاه وحی و نقش آن در زندگی مسلمانان، اوضاع و احوال مردم عربستان و نحوه زندگی آنها مورد بررسی قرار گرفته است. ۳- در فصل پنجم برخی از ویژگیهای مربوط به سبک قرآن در بیان مطالب همچون استعاره، تشبیه و تمثیلات، به خوبی مورد بررسی و توضیح داده شده است ۴- مطالب کتاب ساده و روان است بطوری که برای عموم قرآن پژوهان قابل استفاده می باشد و این به علت ترجمه متن کتاب است که از طرف مترجم صورت گرفته است ۵- اشکال عمده این کتاب فصل نهم (آموزه های قرآن) است که مباحث آن هیچ ربطی به تاریخ قرآن ندارد و بیشتر جنبه درون قرآن دارد تا مباحث مربوط به علوم قرآن که مباحث بیرون قرآنی است
نسخه شناسی
کتاب یک جلد، به زبان فارسی و دارای ۲۷۳ صفحه با مشخصات زیر می باشد: ۱- کاغذ: اعلاء ۲- جلد: گالینگور ۳- نوبت چاپ: اول ۴- تاریخ انتشار: ۱۳۸۲ ه ش ۵- ناشر: مرکز نشر ترجمه قرآن مجید به زبان های خارجی ۶- تیراژ: سه هزار نسخه نام کتاب: ریچارد بل مؤلف: ریچارد بل مترجم: بهاء الدین خرمشاهی تصحیح و بازنگری: مونتگمری وات
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (مجبد معارف). «در آمدی بر تاریخ قرآن» تالیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی می باشد.
وی در انگیزه تالیف می نویسد: کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تالیف علامه سید مرتضی عسگری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر - وصلی الله علیه وآله-، مساله ای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم.
ساختار کتاب
سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است. مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار می دهد.
گزارش محتوا
نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی می نویسد: «تاریخ قرآن از روز نزول تا امروز کاملا روشن است. پیوسته سوره ها و آیات قرآنی ورد زبان مسلمانان بوده و دست به دست می گشته است و... با این وصف نباید قرآن مجید در اعتبار و ثبوت واقعیت خود نیازمند تاریخ باشد، اگر چه تاریخش هم روشن هست،... آری روشن ترین برهان براینکه قرآنی که امروزه در دست ماست همان قرآن است که بر پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلّم- نازل شده و هیچگونه تغییر و تحریفی بر نداشته همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده هنوز هم باقی است و چنانکه بوده، هست.»
← نخستین نزول وحی
...
[ویکی فقه] درآمدی بر تاریخ قرآن (کتاب). «درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی است.
«درآمدی بر تاریخ قرآن» تالیف ریچارد بل و ترجمه بهاء الدین خرمشاهی کتابی است که پیرامون تاریخ قرآن نوشته شده است. مؤلف که از مستشرقان می باشد در این کتاب دیدگاههای خود را درباره تاریخ قرآن بیان کرده است. وی مطالب را در یازده فصل آورده که خلاصه آنها به قرار زیر می باشد.
[ویکی نور] در آمدی بر تاریخ قرآن. در آمدی بر تاریخ قرآن تألیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی می باشد.
وی در انگیزه تألیف می نویسد:
کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تألیف علامه سید مرتضی عسکری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر(ص)، مسأله ای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریّت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم.
سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است.
مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه ی اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار می دهد.
نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی می نویسد:
[ویکی فقه] در آمدی بر تاریخ قرآن (معارف). «در آمدی بر تاریخ قرآن» تالیف دکتر مجید معارف به زبان فارسی می باشد.
وی در انگیزه تالیف می نویسد: کتابهای زیادی در این زمینه وجود دارد. چندین سال پیش که مشغول تدریس بودم با کتابی به نام «القرآن الکریم و روایات المدرستین» تالیف علامه سید مرتضی عسگری مواجه شدم و احساس کردم که تکیه بر روایات تاریخی، آیات قرآن و محور قراردادن موضوع جمع کامل قرآن در زمان پیامبر - وصلی الله علیه وآله-، مساله ای است که در کتابهای دیگر، کمتر مورد توجه قرارگرفته، بدین جهت با محوریت کتاب علامه و ضمیمه ی یادداشتهای خودم کتاب در آمدی بر تاریخ قرآن را به رشته تحریر در آوردم. ساختار کتاب سعی در بررسی مرکز ثقل جمع و تدوین قرآن در زمان رسول خدا و اثبات جمع شدن کامل آن در همان زمان و استفاده مسلمانان از آن به شکل کتابی منسجم شده است. مباحث در فصول دهگانه تدوین شده و پس از تدریس در چندین ترم و تحقیق کامل در دسترس علاقمندان قرار گرفته است، روش علمی کتاب، آوردن همه اخبار قرآنی در مقابل یکدیگر و تجزیه و تحلیل دقیق آنها در پرتوی ملاکهای قرآنی و روایی قطعی با تکیه بر فضاشناسی عصر نزول بوده و از طریق مقایسه اخبار قرآنی حقایق بی شماری در اختیار طالبان علوم قرآنی قرار می دهد. گزارش محتوا نگارنده در اصلاح تاریخ قرآن و پیشینه تاریخی آن به نقل از علامه طباطبایی می نویسد: «تاریخ قرآن از روز نزول تا امروز کاملا روشن است. پیوسته سوره ها و آیات قرآنی ورد زبان مسلمانان بوده و دست به دست می گشته است و... با این وصف نباید قرآن مجید در اعتبار و ثبوت واقعیت خود نیازمند تاریخ باشد، اگر چه تاریخش هم روشن هست،... آری روشن ترین برهان براینکه قرآنی که امروزه در دست ماست همان قرآن است که بر پیامبر اکرم - صلی الله علیه و آله وسلّم- نازل شده و هیچگونه تغییر و تحریفی بر نداشته همین است که اوصاف و امتیازاتی که قرآن مجید برای خود بیان نموده هنوز هم باقی است و چنانکه بوده، هست.» ← نخستین نزول وحیایشان پس از طبقه بندی منابع مطالعه علمی قرآن و کلیاتی درباره وحی از منظر قرآن، و بررسی نخستین نزول وحی در روایات شیعه و سنی به ذکر روایات اهل سنت و بررسی سند، متن، محتوا و نقد آنها با استناد به آیات پرداخته و به روایاتی از اهل بیت -علیه السّلام- در این زمینه اشاره می کند. ← نزول قرآن در جامعه عربایشان با اشاره به اینکه قرآن در جامعه عرب نازل گردیده، عربستان را به هنگام بعثت و دوره نزول قرآن دارای مشخصاتی منحصر به فرد میداند و در ادامه مباحثی را مطرح میکنند که شناخت آنها برای درک تاریخ نزول قرآن ضروری می باشد و پس از گزارشی از اهم این ویژگیها یعنی نظام اجتماعی و سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، و خصوصیات ادبی و بلاغی سوره های مکی ، اسماع قرآن در مکه و تاثیر آن بر قریش به خصوصیات فکری سوره های مکی اشاره و متذکر این نکته می شوند که مراد از ذکر برخی آیات و سوره ها جهت شناساندن خصوصیات سوره های مکی و برخی آیات و سوره ها جهت خصوصیات فکری آن، هرگز تفکیک بین این دو ویژگی نیست. بلکه قرآن برای معالجه انحرافات فکری و اعتقادی قریش، هر دو جانب را دارا می باشد. ← تلاشهای قریش برای مقابله با اثر فکری قرآنمؤلف پس از بیان تلاشهای قریش برای مقابله با اثر فکری قرآن و ادعاهای آنها در تحلیل قرآن مبنی بر اینکه قرآن بیاناتی ساحرانه، افسانه ای، قدیمی، کاهنانه، امکان نظیر آوری از سوی مردم و پیامبر، سخنان پریشان یک مجنون ، القائات شیطانی و کلام ساختگی بودن آن به دلیل وقوع نسخ ، به نقد قرآن نسبت به ادعاهای مشرکان می پردازد.