[ویکی نور] "در قلمرو بلاغت" اثر فارسی دکتر محمّد علوی مقدّم از نویسندگان معاصر، مجموعه ای از مقاله ها، پژوهش ها، نقدها و بحث های بلاغی و تفسیری در طول هجده سال می باشد که برخی از آن ها را در مجامع علمی و کنگره های بین المللی ایراد کرده است. این اثر، در زمینه علم بلاغت، به ویژه بلاغت قرآن و معرفی و نقد آثار مهم این علم می باشد که در حقیقت، مجموعه مقالات منتشر شده نویسنده تا سال 1372 در نشریات مختلف است. در ابتدای کتاب، پیشگفتاری از مولف آمده و در ادامه، به ذکر مقالات پرداخته شده است. مقالات در دو بخش تفسیر و بلاغت قرآن و نقد و بلاغت تنظیم شده اند که عنوان برخی از آن ها عبارت است از: سرّ بلاغی تکرار در آیات قرآنی، قاضی عبدالجبّار و بلاغت قرآن، بحثی درباره ی تفسیر التّبیان، قرآن و حافظ و... در اولین مقاله که درباره سر بلاغی تکرار در آیات قرآن می باشد، پس از بررسی لغوی و اصطلاحی واژه تکرار، چنین بیان شده که تکرار در لغت به معنای دوباره گفتن، بازگفتن و چند بار گفتن یک مطلب است. در این مقاله اشاره می شود که اصولا تکرار جنبه هنری دارد و از فنون بلاغی به شمار می آید و از ویژگی های اسلوب قرآنی است و باید مورد بحث قرار گیرد تا پاسخی باشد برای طاعتان ناآگاه که می گویند: چرا در کلام خدا، تکرار وجود دارد؟ [ویکی فقه] در قلمرو بلاغت (کتاب). در قلمرو بلاغت اثر فارسی دکتر محمد علوی مقدم از نویسندگان معاصر است. در قلمرو بلاغت اثر فارسی دکتر محمد علوی مقدم از نویسندگان معاصر، مجموعه ای از مقاله ها، پژوهش ها، نقدها و بحث های بلاغی و تفسیری در طول هجده سال می باشد که برخی از آن ها را در مجامع علمی و کنگره های بین المللی ایراد کرده است. این اثر، در زمینه علم بلاغت، به ویژه بلاغت قرآن و معرفی و نقد آثار مهم این علم می باشد که در حقیقت، مجموعه مقالات منتشر شده نویسنده تا سال ۱۳۷۲ در نشریات مختلف است. ساختار در ابتدای کتاب، پیشگفتاری از مولف آمده و در ادامه، به ذکر مقالات پرداخته شده است. مقالات در دو بخش تفسیر و بلاغت قرآن و نقد و بلاغت تنظیم شده اند که عنوان برخی از آن ها عبارت است از:سرّ بلاغی تکرار در آیات قرآنی، قاضی عبدالجبار و بلاغت قرآن، بحثی درباره ی تفسیر التّبیان، قرآن و حافظ و... گزارش محتوا ...
جملاتی از کاربرد کلمه در قلمرو بلاغت
علاج کوری دل کن که در قلمرو رنگ به هر کجا نظری هست جلوه توأم اوست
ز فیض صبح بنا گوش در قلمرو زلف شب دراز نسیم سحر نمی گسلد
ندانم آن خط سحرآفرین چه مضمون است که در قلمرو دلهاست طرفه غوغایی
اراویسکی/ آراویسکی- مناطقی از مجارستان غربی مدرن، در غرب رودخانه دانوبیوس (دانوب)، آکوئینکوم (بوداپست امروزی) در قلمرو آنها بود.
زودآ که در قلمرو شهرت علم شود هرکس سخن به طرز تو صائب اداکند
مشخص نیست که آیا مرزبانان مسئولیت فرماندهی دژها را هم در قلمرو خود بر عهده داشتند یا خیر. از بسیاری جهات مرزبانان به مارگرافهای قرون وسطی شباهت دارند. مرزبان ابرشهر در آسیای مرکزی کنارنگ نامیده میشد.
رومیان آثار باستانی را مرمت میکردند و به نمایش میگذاشتند و مردم با آگاهی از این که آثار مزبور یادمانهای گذشته است، به دیدن آنها میشتافتند. در سده ۴ (میلادی)، سنت هلنا در محلی که مسیح به صلیب کشیده شده بود را حفاری کرد تا آثار مربوط به این رویداد را بیابد. در صدر مسیحیت و در قلمرو امپراتوری بیزانس، مردم به یافتن بقایای مادی متعلق به مسیحیان و رومیان علاقهٔ فراوانی از خود نشان میدادند. در اواخر امپراتوری بیزانس قانونی به تصویب رسید که به مردم اجازه میداد که چنانچه یادمان تاریخی مهمی نظیر تندیسهای باستانی سراغ دارند که بنایی مزاحم، دورنمای آن را مخدوش کرده، بشخصه آستین بالا بزنند و آن بنا را تخریب کنند. در این دوره نظریات باستانشناسی به این محدود میشد که از بقایای مادی میتوان به اطلاعاتی دربارهٔ گذشته دست یافت.
بسیار در قلمرو صورت جمیل هست اما یکی به خوبی صبر جمیل نیست
شه توئی ای دوست در قلمرو دلها کشور جانها ترا بزیر نگین است
از بس که در قلمرو خوبی مسلمی چشم زمانه در پی دفع گزند توست
1033- كتاب آينده در قلمرو اسلام ، يادداشت چاپ هفتم .
3. تفسير نادرست از امامت و رهبرى و تصور اين كهتشكيل حكومت در عصر غيبت ، دخالت در قلمرو كار امام معصوم عليه السلام است .
در دسامبر ۱۹۲۰، قراردادی بین جمهوری فدراتیو سوسیالیستی روسیه شوروی و ارمنستان منعقد شد که بر اساس آن زنگزور به جمهوری شوروی سوسیالیستی ارمنستان واگذار شد. پس از شکست قیام فوریه در مرکز ارمنستان، بخشی از شورشیان به سمت زنگزور حرکت کردند و به دستههای نژده پیوستند. در ۲۷ آوریل ۱۹۲۱ در قلمرو تحت کنترل شورشیان، یک جمهوری به نام «جمهوری ارمنستان کوهستانی» اعلام شد که در آن نژده مناصب نخستوزیری، وزیر جنگ و وزیر امور خارجه را به عهده گرفت.
از آنجا كه ذات خداوند فراتر از آن است كه در محدوده ذهن آدميان بگنجد و برتر از آناست كه در قلمرو حس در آيد، شناخت صفات آن حقيقت نامحسوس ، و بر شمردن آن صفات ،راهى است هموار، براى نزديك شدن به حريم معرفت او و مناجات و راز و نياز با حضرت يگانه اش . صحيفه سجاديه به دليل اين كه بنيانش بر نيايش وگفتگوى با خدا نهاده شده است ، به گونه طبيعى ياد و نام و صفات خدا، بيش از هر ياد و سخن ديگرى در آن نمايان است . ولى امتياز آشكارى كه صحيفه سجاديه و ساير ادعيه ائمه (عليهم السلام )با دعاها و نيايش هاى ديگران دارد اين است كه - علاوه بر محتواى پيامدها - در بعد اسما وصفات الهى از غنا و فراگيرى ويژه اى برخوردار است .
من آن وجود شریفم که در قلمرو عشق کمینه خاک رهت جان نازنین من است
نسیم زنده دلی نیست در قلمرو غفلت عمارت دل تن پروران شمال ندارد
هر ایالت و قلمرو قوانین جزایی خاص خود را در رابطه با تخریب کودکان دارد. این جرم «کشتن کودک متولد نشده» نامیده میشود و فقط در حوالی زمان زایمان در کوئینزلند، استرالیای غربی، و قلمرو شمالی قابل ارتکاب است. در تاسمانی به آن «مرگ کودک قبل از تولد» میگویند. از سال ۲۰۰۸، در استرالیای جنوبی، تخریب کودکان تحت عنوان «سقط جنین» قرار گرفت. این تعریف در قلمرو پایتخت استرالیا تا حدودی گستردهتر است، و نسبتاً گستردهتر با قوانین انگلیسی در تاسمانی و استرالیای جنوبی است. این جرم در ویکتوریا توسط قانون اصلاح قانون سقط جنین ۲۰۰۸ (ویکتوریا) لغو شد.
کُردان از نظر تعداد در شمار مهمترین اتنیکهای ایران بهشمار میروند شامل اقوامی معتبر مانند جلالی، حیدرانلو، شکاک، بیگزاده، زرزا، هرکی، مکری، منگور، دهبکری، فیض ا… بیگی، ملکاری، بریاجی، گورک، سوسنی، پیران، مامش، تیله کویی، اردلان، کماسی، کمانگر، گلباغی، چرداولی، کبودوند، اورامی، قبادی، ولدبیگی، باجلان، کلهر، سنجابی، زنگنه، کاکاوند، ترکاشوند، گتوند، شوهانی، ملکشاهی، ارکوازی، بیرانوند، حسنوند، شادلو، زعفرانلو، مدانلو، جهانبیگلو، خواجه وند، عبدالملکی، عمارلو، جلالوند، رشوند، سیلاخوری، سپانلو، عقیلی، پازوکی، خزایی، سلگی و غیاثوند میباشند که قسمت اعظم آنان در منطقه وسیعی از شمال غرب و غرب ایران در سرحدات ترکیه و عراق از جنوب ماکو تا شمال لرستان الی خوزستان سکونت دارند و مراکز عمده شهری مانند تمامی ایلام، کُردستان و کرمانشاهان و غرب و جنوب دریاچه رضائیه در قلمرو اقوام کُرد قرار دارد.
اشيايى كه در قلمرو طبيعت وجود دارند، برخى خوراكى و داروهايى هستند كه برانىانسان نافع و سودمند است و برخى نيز سمى و براى انسان زيان آورند؛ ليكنعقل در صورتى سود و زيان آن ها را درك مى كند، كه آن ها را تجربه و آزمايش كردهباشد و آزمون و تجربه نيز نيازمند به گذشت زمان هاى طولانى وتحمل زيان هاى فراوان است . فايده بعثت ، آن است كه انسان طبق رهنمود وحى ، اشياىنافع و خطرناك را مى شناسد؛ بدون اين كه ضرر و خطرى متوجه او شود.
امروز در قلمرو جرأت دل من است کبکی که سینه طرح به شهباز می دهد