در جستجوی قائم

معنی کلمه در جستجوی قائم در دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] در جستجوی قائم (عج). در جستجوی قائم(عج) اثر سید مجید پور طباطبائی به زبان فارسی و در برگیرنده تمام آثاری است که مستقلا و یا ضمنا درباره حضرت مهدی(عج) بحث کرده اند.
کتاب حاضر در شش بخش سامان یافته است: بخش اول، کتاب هایی که یکسره به مسائل مربوط به امام زمان(ع) پرداخته اند. بخش دوّم، کتاب هایی که قسمتی از آن ها مربوط به این موضوع است. بخش سوّم، کتاب های متفرقه ای که به گونه جنبی به مسأله امام زمان(ع) پرداخته اند. در این بخش، آثار منکران، مخالفان و صاحبان آراء مختلف نیز فهرست شده است. در بخش چهارم از جزوه ها و رساله های مربوط به موضوع سخن رفته و در بخش پنجم با عنوان مهدی(عج) در آینه شعر و ادبیات، مجموعه های ادبی و اشعار سروده شده درباره امام(ع) فهرست شده است. بخش ششم تکمله و استدراک بخش های پیشین است.
مؤلف محترم در ضمن مقدمه ای به تفصیل از شیوه تدوین این کتاب سخن گفته است. این کتاب، بر روی هم، اثری است، سودمند. فهرست های فنّی پایان کتاب هم بجا و کارگشاست. اکنون نکاتی را برای بهتر و کامل تر و منقح تر شدن این اثر ارجمند، یادآوری می کنیم.
هوشمندی مؤلف درباره «جزیره خضراء»، ستودنی است. بی پایگی این ماجرا با توجه به محتوای آن، روشن است.
مجله آینه پژوهش، بهمن و اسفند 1370 شماره11، عنوان مقاله: معرفی های اجمالی، نویسنده: محمدعلی مهدوی راد و علیرضا ذکاوتی قراگزلو.
[ویکی فقه] در جستجوی قائم (کتاب). در جستجوی قائم عجّل الله فرجه الشریف اثر سید مجید پور طباطبائی به زبان فارسی و در برگیرنده تمام آثاری است که مستقلا و یا ضمنا درباره حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف بحث کرده اند.
کتاب حاضر در شش بخش سامان یافته است: بخش اول، کتاب هایی که یکسره به مسائل مربوط به امام زمان علیه السّلام پرداخته اند. بخش دوم، کتاب هایی که قسمتی از آن ها مربوط به این موضوع است. بخش سوم، کتاب های متفرقه ای که به گونه جنبی به مساله امام زمان علیه السّلام پرداخته اند. در این بخش، آثار منکران، مخالفان و صاحبان آراء مختلف نیز فهرست شده است. در بخش چهارم از جزوه ها و رساله های مربوط به موضوع سخن رفته و در بخش پنجم با عنوان مهدی عجّل الله فرجه الشریف در آینه شعر و ادبیات، مجموعه های ادبی و اشعار سروده شده درباره امام علیه السّلام فهرست شده است. بخش ششم تکمله و استدراک بخش های پیشین است.
گزارش محتوا
مؤلف محترم در ضمن مقدمه ای به تفصیل از شیوه تدوین این کتاب سخن گفته است. این کتاب، بر روی هم، اثری است، سودمند. فهرست های فنی پایان کتاب هم بجا و کارگشاست. اکنون نکاتی را برای بهتر و کامل تر و منقح تر شدن این اثر ارجمند، یادآوری می کنیم. ۱. در بخش دوم، کتاب هایی فهرست شده است که بخشی از آن مربوط به امام زمان علیه السّلام است؛ اما مشخص نشده که کدام بخش کتاب مربوط به این موضوع است. مثلا مقاتل الطالبین، نهج البلاغه، خصال صدوق، شناخت اسلام و... مثلا وسائل الشیعه در این بخش آمده بدون هیچ اشاره به موضع بحث. این نوع ارائه منبع چه سودی دارد؟ یا وفیات الاعیان و... ۲. ناهمگونی در یاد کرد کتاب ها نیز از اشکالات کتاب است. در برخی، تنها به موضوع اشاره شده و در برخی، عناوین فصول به تفصیل آمده و در برخی به اجمال. ۳. در بخش سوم، افزون بر اشکالی که در بخش دوم یاد کردیم، گاه به جای نشان دادن موضع دقیق این بحث فهرست مفصل مطالب کتاب آمده است که قطعا بی مورد است. ص۲۵۰، شماره ۱۵۱۱ و... در همین بخش، معلوم نیست هدایة العارفین اسماعیل پاشا چرا یاد شده است؟ مؤلف محترم به دلایلی لازم دیده اند که یادداشت هایی درباره برخی کتاب ها به این فهرست بیفزایند. در لزوم و عدم لزوم این یادداشت ها چیزی نمی گویم؛ اما برخی از آن ها هیچ ربطی به موضوع نداشته و به کلی زاید است. مانند یادداشت ۷۴۲ با پاورقی آن. و برخی با داوری های سطحی است؛ مانند یادداشت ۱۵۸ و ۶۴۴ و... با این همه بسیاری از این یادداشت ها، سودمند است و خواندنی. هوشمندی مؤلف درباره «جزیره خضراء»، ستودنی است. بی پایگی این ماجرا با توجه به محتوای آن، روشن است.

جملاتی از کاربرد کلمه در جستجوی قائم

گرچه کبکیم در ممالک خویش مانده در جستجوی بازانیم
براد اولین گیتار خود را به عنوان هدیه تولد زمانی دریافت کرد که در کلاس ششم تحصیل می‌کرد. اگرچه بعدها به ترومپت علاقه‌مند شد. «خب، صدای ترومپت را دوست داشتم اما مانور دادن روی آن مثل گیتار نیست و به نظرم شما جای کار چندانی ندارید!» براد با همین فرضیه بعدها همان گیتار را دنبال کرد و در جستجوی همین عشق بود که تحصیلات خود را نیمه‌کاره رها کرد.
با آنکه دل معاینه ناظر بروی تست باز از پی مشاهده در جستجوی تست
در دنیایی که به عنوان «تاریخ ژاپن» توصیف می‌شود، مجری شرکتی که به مزدور آزاد تبدیل شده‌است، لو وانگ و دشمن و کارفرمای سابقش، اوروچی زیلا، در جستجوی، ردیابی و شکست دادن اژدهای باستانی به همراه انبوهی از شیاطین جدید و مرگبار هستند که به‌طور تصادفی از خواب بیدار شده‌اند.
چو می‌نگذاردم غیرت که نامش بر زبان آرم چسان در جستجوی او میان انجمن گردم
یافته‌های علوم شناختی در قلمروی دفاعی و امور امنیتی نیز میدان فعالیت وسیعی کسب کرده‌است، به‌طوری‌که نیروهای مسلح کشورهای پیشرفته در کنار توسل به قدرت سخت از کاربرد قدرت نرم غافل نمانده و با استفاده از یافته‌های علوم شناختی در جستجوی راهکارهای عملی برای اثرگذاری بر فکر و ذهن فرماندهان و نیروهای مسلح رقیب و انحراف افکار آنها هستند. همچنین کاربرد دقیق سلاح، پرهیز از خطاهای شناختی و نیز استفاده از دستورالعمل‌های شناختی به منظور بالا بردن ضریب دقت و صحت تصمیمات نظامی، به ویژه در هنگام فوریت‌ها از زمینه‌هایی است که علوم شناختی می‌تواند کمک قابل توجهی به علوم دفاعی انجام دهد.
چندان گل و شکوفه که هستند خاک پات در جستجوی روی نکوی که می روی؟
در جستجوی قهرمان فیلمی به کارگردانی حمیدرضا آشتیانی پور و نویسندگی سید مجید امامی محصول سال ۱۳۶۷ است.
زینجهان در پرده میجوئیم راه آن جهان در قفس در جستجوی آشیان افتاده‌ایم
همه در جستجوی و او غافل همه در گفتگو و او بیزار
تا به کی در جستجوی آن نگار بی جهت کاروان گریه اندازم به راه از شش جهت
تا جهان بر گفتگوی من شود جملگی در جستجوی من شود
در دی ماه ۱۳۴۲، فروغ در نمایشنامه شش شخصیت در جستجوی نویسنده اثر لوئیجی پیراندللو به ترجمه و کارگردانی پری صابری بازی کرد. مسعود فقیه، پرویز فنی‌زاده و پرویز پورحسینی در این کار با فروغ همبازی بودند. او همچنین در سال ۱۳۴۳، در فیلم خشت و آینه به کارگردانی ابراهیم گلستان، در دو سکانس کوتاه بازی کرد.
روزی اما مرا گفت: من مردی ام که در جستجوی من اند. شب و روز نیزم دعاهائی است که بایدم خواند. از این رو مرا از دعاهایم بازمدار و همچنان که پیش از این از مالک همی آموختی و نزدش می رفتی، بنزدش رو.
هسته مرکزی بوم‌روستاها ارزش‌های مشترک زیست‌محیطی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی-معنوی است. ساکنان این روستاها در جستجوی راهکارهای جایگزین برای روندهای مخرب فعلی در حوزه‌های تولید برق، استفاده از منابع آبی، روش‌های حمل و نقل و مدیریت زباله و به تبع آن، تغییر در نظام اجتماعی بزرگتری هستند که عامل و حامی این رویکردهاست. بسیاری از این افراد انقراض شکل‌های سنتی اجتماعات انسانی، شیوه‌های پراسراف و مصرف‌گرایانه زندگی، تخریب زیستگاه‌های طبیعی، پیش‌رَوی شهرها در فضاهای روستایی، کشاورزی صنعتی و اتکای بیش از اندازه به سوخت‌های فسیلی را از جمله رویکردهایی می‌دانند که برای پیش‌گیری از فجایع طبیعی و ایجاد یک زندگی غنی انسانی مستلزم تغییرند.
راه جنت کی تواند یافت آن دونی که شد پای او در جستجوی دنیی دون آبله
فیلم با بازگشت‌های متعدد نوعی خرق عادات را در پیش روی بیننده می‌گشاید. نزدیک به برداشت‌های سورآلیستی در شکلی شخصی تر که نه در پی قضاوت بلکه در جستجوی بازنمایی رخدادها در صورت‌هایی که می‌توانستند باشند، است.
گنبد طلایی قبه تقریباً در میانهٔ حرم شریف واقع گردیده، سه متر و نیم از کف و صحن حرم شریف بلندتر است و با هشت پلکان از چهار طرف به صحن حرم مربوط می‌شود، این پلکان‌ها را در اصطلاح موازین می‌نامند. طول بعضی از این پلکان‌ها زیاد بوده و با محاذات ستون‌ها و طاق‌هایی بر روی آن‌ها، منظرهٔ دروازه‌هایی را پیدا می‌کند که در اطراف سکو دیده می‌شود. به‌نحوی که شخص از پایین احساس می‌کند که از دروازهٔ بزرگی باید وارد مسجد شود. در جستجوی علت احداث این سکو چنین به‌نظر می‌رسد که برای حفظ حالت طبیعی صخره مقدس که قلهٔ کوه بوده و برای تبدیل شیب تند اطراف آن به یک سطح مسطح و صاف بنا گردیده است.
آشور بانیپال در سال ۶۳۳ پ. م درگذشت. شاه ایرانی ماد در حمایت از بابل به آشور اعلان جنگ داد و دسته‌های اقوام سکایی که از لحاظ زبانی به مادها نزدیک بودند مادها را یاری دادند، هووخشتره در سال ۶۱۴ پ م از کوه‌های زاگرس گذشت و ضمن تسخیر آبادی‌های آشوری سر راه، شهر آشور پایتخت دولت آشور را در محاصره گرفت. پس از سقوط شهر آشور، نبوپلسر پادشاه بابل به دیدار هووخشتره آمد و در آنجا پیمان دوستی مادها و بابل تجدید شد. در سال ۶۱۳ پ م شاه آشور در نینوا بود و این شهر نیز در سال ۶۱۲ پ م تسخیر شد. نبوپلسر رهبر بابلی‌ها به همکاری با ماد روی آورد. از جمله اتفاقات تاریخی در اربیل که گاهنامه بابلی ثبت شده حرکت سپاه کوروش هخامنشی از این شهر برای فتح کشورلیدی است و جنگ بزرگ گوگمل است که هخامنشیان و سپاه اسکندر مقدونی در نزدیکی این شهر به نبرد پرداختند، در دوره اشکانیان اربیل مرکز پارتیان ایرانی بود. با برآمدن شاهنشاهی ایرانی اشکانیان، شاهک آدیابن که مرکز آن شهر اربیل بود ضمن پذیرش برتری اشکانیان به گونه‌ای خودمختاری نیز دست‌یافت و پس از آن پادشاهانی از این سلسله بر این سرزمین فرمان‌راندند. ایزاتس پسر مونوباز یکم با پادشاهی کوچک که نژاد سکایی داشت با همسایه‌اش-پادشاهی میشان- هم‌پیمان‌شد. ایزاتس همچنین به آیین یهود گروید.[۱]واپسین پادشاه مستقل آدیابن مهرسپ بود. در ۱۱۵ میلادی تراژان به آدیابن تاخت و این سرزمین را به خاک امپراتوری روم ضمیمه‌ساخت. در ۲۱۶ میلادی هم کاراکالا بدین سامان تاخت و در جستجوی پیکر شاهان اشکانی گورستان‌های آدیابن را ویران‌ساخت.
این بدان می‌ماند که ما در بیابانی درختهایی را می‌بینیم در یک رده پهلوی هم ایستاده‌اند و یک جوی آبی از زیر پای آن‌ها کشیده شده، و چون می‌دانیم که این کار از خود درختها نتواند بود، پی می‌بریم که باغبانی آن‌ها را کاشته و جویی برایشان کنده، و به جستجوی آن باغبان و جایگاهش می‌پردازیم، و در آن میان کسی از میان ما درختها را نشان داده می‌گوید: «آن باغبان خود همینهاست»، آیا ما به سخن او نخواهیم خندید؟!... آیا نخواهیم گفت اگر این درختها به خود توانستندی بود ما را چه نیاز افتادی که به بودن یک باغبان باور کنیم و در جستجوی او باشیم؟!