خیز و میز

معنی کلمه خیز و میز در لغت نامه دهخدا

خیز و میز. [ زُ ] ( اِ مرکب ، از اتباع ) ذوق و شوق و اختلاط و ارتباط. ( آنندراج ).

معنی کلمه خیز و میز در فرهنگ فارسی

ذوق و شوق و اختلاط و ارتباط

جملاتی از کاربرد کلمه خیز و میز

در ۱۱ مارس۱۹۷۴، دولت عراق ۱۵روز به بارزانی مهلت داد تا قانون جدید خودمختاری را بپذیرد، که «بسیار کمتر از آنچه رژیم در ۱۹۷۰ به کردها وعده داده بود، از جمله مطالبات طولانی مدت مانند سهم متناسب از درآمد نفت و… گنجاندن شهر نفت خیز و از نظر فرهنگی مهم کرکوک در منطقه خودمختار» و «به رژیم بر هر قانون کردی حق وتو داد». بارزانی اجازه داد تا ضرب الاجل به پایان برسد، و باعث آغاز جنگ دوم عراق و کرد در آوریل شد. اگرچه سیا «۹۰۰۰۰۰ پوند اسلحه و مهمات کوچک غیرقابل انتساب» را برای آماده شدن برای این حادثه انباشته کرده بود، کردها به دلیل کمبود سلاح‌های ضدهوایی و ضد تانک در موقعیت ضعیفی قرار داشتند.
سهروفیروزان ( شهر پیروزان) شهر از توابع شهرستان فلاورجان در استان اصفهان در قسمت مرکز ایران است. که به علت خاک حاصل خیز و ساحل زاینده رود دارای مجموعه باغ و ویلا سازی های بسیار زیاد است. فاصله شهر سهروفیروزان تا اصفهان ۲۸ کیلومتر است.
ایلیوشین ایل-۷۶ (به روسی: Ильюшин Ил-76) (نام‌گذاری ناتو: کاندید) یک هواپیمای جت چهار موتوره ترابری ساخت شرکت هواپیماسازی ایلیوشین در کشور روسیه است. این هواپیما برای شرایط سخت طراحی شده‌است و توانایی خیز و فرود را در فاصله کوتاه و زمین‌های ناهموار در هر گونه شرایط نامساعد جوی دارد.
شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است و این روستا با داشتن آب و هوای مناسب، خاک حاصل خیز و... دارای محصولات باغی همچون گردو، بادام، زردآلو و ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی است که حدود یک سوم آن اختصاص به گل محمدی دارد.
سهرین، روستایی از توابع بخش قره‌پشتلو شهرستان زنجان در استان زنجان ایران است.از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه گندم زار های حاصل خیز و خاک بکر برای زراعت و باغبانی اشاره کرد. رودخانه سهرین ،این روذخانه از کوههای دینگه و آغ داغی سرچشمه گرفته و پس از گذر از جنوب روستا به زنجان رود میریزد.
نمونه ای از کاربردهای خیز در ساخت و ساز ساختمان است. معماران و مهندسان مواد را برای کاربردهای مختلف انتخاب می‌کنند بنابراین جنس و مصالح تیرهای اسکلت ساختمان، بر اساس خیز و عوامل دیگر انتخاب می‌شوند.
کرده سرود بلبلان، مست و خراب، گلستان نرگس و لاله سرخوشان، خیز و بیار چنگ و دف
مردمان روستا باغدارهم بودن، به دلیل خاک حاصل خیز و وجود منابع آبی متعدد از جمله سد خالصی که در دوره ساسانیان ساخته شده، رودخانه فصلی که آب آن از نخلستان‌های متعدد روستا می‌گذرد و سفره‌های زیرزمینی پر آب از جمله مواردیست که باعث شده این روستا به‌طول چندین کیلومتر نخلستان داشته باشد که چهره این روستا را سرسبز کرده است.
خیز و پی پاس حال خود گیر رنگ شفقت بر آل خود گیر
تاکستان را با پیشینه‌ای حدود ۷۰۰۰ سال جزو قدیمی‌ترین شهرهای ایران و جهان دانسته‌اند. این منطقه مسیر عبور جاده قدیمی، پررفت‌وآمد و جهانی ابریشم بوده که کشورهای دیگر جهان برای تصاحب آن جنگ‌های زیادی کرده‌اند. تاکستان که به سرزمین تات‌ها معروف بوده، درگذشته «سیاده» یا «سیادهن» نامیده می‌شد. نام «سیادهن» بر روی یکی از کتیبه‌های دوران هخامنشی موسوم به پیوتین گرایا حک شده‌است. این کتیبه که از قدیمی‌ترین اسناد نوشتاری این شهرستان است، به زبان یونانی نوشته شده و هم‌اکنون در موزه شهر وین، نگهداری می‌شود. تاکستان در غرب قزوین واقع شده و عوامل اقتصادی از جمله آب و هوای مناسب، حاصل خیزی خاک و دسترسی به آب مورد نیاز برای کشاورزی سبب گسترش و توسعه اقتصادی تاکستان شده‌است. باغ‌های انگور این شهرستان شهرت فراوانی دارند که در کنار دشت‌های حاصل خیز و پربرکت منطقه؛ علاوه بر جاذبه‌های خاص، کشت انواع محصولات کشاورزی نیز در آن‌ها جریان دارد. آثار به‌دست آمده در اکتشافات از تپهٔ خله کوه در موزه لوور نگهداری می‌شود.
خیز و کام دل از این منزل ویران مطلب غنچه ی عافیت از گلشن دوران مطلب
کزین تنگنا خیز و بیرون خرام که شدزندگی بیتو بر ما حرام
ایا بروی چو گلنار خیز و باده بیار چو باده ساز رخ خود ز باده گلگون
نغمه بگو تا بگشاید متاع خیز و در اموج زنان در سماع
خیز و در کاشانهٔ وحدت نشین ترک جلوت گوی و در خلوت نشین
سبک خیز و بنشین به پشت سمند مبادا که آید سرت زیر بند
بر خیز و بیا تا بسر بام برآئیم تا ماه بدانند ز ابروی هلالی
گر بباید مرد باری خیز و در میدان بمیر مرگ در میدان به از مرگی که اندر بستر است
در زمان پر آبی چشمه‌های پر آب زیادی به علت وجود کوه‌های زیاد دورتادور روستا وجود داشت که این روستا زمین حاصل خیز و سر شار از درختان میوه‌ای و غیر میوه‌ای داشته .
اقتصاد منطقهٔ لولمان به علت خاک حاصل خیز و مجاورت با رود سفیدرود برکشاورزی استوار است، در کنار کشاورزی دام‌داری و پرورش طیور و نوغانداری نیز رواج دارد.