خوف از خیانت

معنی کلمه خوف از خیانت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] خوف از خیانت (قرآن). خداوند به پیامبرش اجازه می دهد در صورتی که زمینه ترس از خیانت و پیمان شکنی دشمن آشکار شد، پیمانشان را با آنها لغو کنند.
خوف از خیانت دشمن، مجوز الغای پیمانهای منعقد شده با آنها است.«واما تخافن من قوم خیانة فانبذ الیهم علی سواء ان الله لا یحب الخائنین؛ و هر گاه (با ظهور نشانه هایی،) از خیانت گروهی بیم داشته باشی (که عهد خود را شکسته، حمله غافلگیرانه کنند)، بطور عادلانه به آنها اعلام کن که پیمانشان لغو شده است زیرا خداوند، خائنان را دوست نمی دارد.»
← ترس همراه دلیل
۱. ↑ انفال/سوره۸، آیه۵۸.
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «خوف از خیانت».
...

جملاتی از کاربرد کلمه خوف از خیانت

در حقيقت ايمن نبودن از مكر الهى به معنى ترس از مسئوليتها و خوف از كوتاهى در انجاموظائف است ، كه همواره بايد اين (ترس ) با اميد به رحمت او به طور مساوى در دلهاىافراد با ايمان باشد و موازنه اين دو است كه سرچشمه هر گونه حركت و فعاليت مثبتمى باشد و همان چيزى است كه در تعبير روايات به عنوان (خوف ) و (رجا) از آنهاياد شده است ، و تصريح شده كه افراد با ايمان همواره در ميان اين دو قرار دارند، ولىمجرمان زيانكار آنچنان كيفرهاى الهى را فراموش كرده اند كه خود را در نهايت امنيت مىبينند.
از غرائبى كه اتفاق افتاد براى (عمادالدوله ) آن بود كه چون در (شيراز) اقامتنمود جنود و لشكرش جمع شدند و مطالبه وظيفه و مواجب نمودند. (عمادالدوله ) راچيزى بر دست نبود كه بايشان دهد و نزديك شد كه دولتشمضمحل و زائل شود و پيوسته در غم بود تا آنكه روزى در مجلس انس خود، به قفاخوابيده بود فكر و تدبير براى رعيت ميكرد كه مارى را ديد كه از موضعى از سقف اطاقبيرون شد و بموضع ديگر رفت . (عمادالدوله ) خوف از سقوط مار كرد، فرمان نمودكه نردبان به نهند و سقف را بشكافند و آن مار را بيرون آورند، چون سقف را شكافتند ودر تفحص ما بر آمدند ديدند بالاى سقف ، سقف ديگرى است و در ما بين آن ، صندوقهاىمال است ، مالها را در آوردند، و در يافتند كه پانصد هزار دينار ميباشد، (عمادالدوله )آن مالها را بر رعيت خود قسمت نمود.
مخفى نماند: مرحوم صدوق در فقيه از امام باقر عليه السلامنقل كرده كه درصمن حديثى فرمود: وجوب قصر در نماز خوف از قرآن معلوم مى شود و درنماز مسافر از فعل رسول الله صلى الله عليه و آله وسلم . (142)نگارنده گويد:اين اختلاف در اثر ناديده گرفتن ثقلين است ، كه به فرمانرسول الله صلى الله عليه و آله وسلم بايد بعد از وى از آن دو جدا نشد، اگر مسلمانان، به حكم انى تارك فيكم الثقلين : كتاب الله وعترتىاهل بيتى ... توضيح شريعت را از اهل بيت مى خواستند، همه به وجوب قصر در سفرفتوى مى دادند.