خوانش های گوناگون نیچه

معنی کلمه خوانش های گوناگون نیچه در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اولین ماه های قرن بیستم میلادی مصادف بود با مرگ شخصی که تا آخرین روز های زندگی اش باور داشت کسی حرف های او را نفهمیده است. فردریش ویلهلم نیچه در اکتبر ۱۸۴۴میلادی متولد شد و بعد از ۴۵ سال زندگی و گذراندن یک دوره طولانی و طاقت فرسای بیماری در آگوست ۱۹۰۰ میلادی در حالی با زندگی وداع کرد که هرگز در طول زندگی هیچ اقبالی از سوی مردم و فرهیختگان به آرا و نظراتش ندید.
اما حقیقت این است که نیچه الهام بخش ترین فیلسوف آن دوران است. تاثیر وی بر کسانی چون هایدگر، ویتگنشتاین، یاسپرس، کامو، سارتر و بسیاری دیگر از فیلسوفان قرن بیستم غیر قابل انکار است. دامنه تاثیر او خیلی فراتر از جامعه فیلسوفان، فرهیختگان و نویسندگان است. نیچه - هر چند با قرائت های مثبت و منفی بسیار- نفوذ فراوانی میان بسیاری از سیاستمداران، هنرمندان و حتی توده های متوسط جوامع اروپایی و آمریکایی داشته و دارد. اگر صحت این نفوذ عمیق را بپذیریم سئوال اولی که مطرح می شود این است که چگونه چنین فیلسوفی تاثیراتی این چنین ژرف و بنیادی بر جریان های مهم فکری، سیاسی و اجتماعی داشته است؟ تاثیری که سطحی و گذرا نیست بلکه عمیق و طولانی مدت است.
سبکی جدید و متفاوت
پاسخ این پرسش را می بایست در فهمی که خوانندگان آثار نیچه از زمان مرگش تا کنون از او داشته اند جستجو کرد. شاید بتوان گفت نیچه سبکی جدید و به کلی متفاوت با پیشینیان را در انتقال مفاهیمش پایه گذاری کرده است. روشی که او برای نوشتن برگزیده است چیزی نیست که به سادگی قابل تکرار باشد. کارل یاسپرس این چنین درباره نوع و قالب نوشته های نیچه سخن می گوید: «چند جستار، توده ای از نوشته های گسسته پاره، نامه ها و شعر ها - و اینها همه، بخشی به صورت صیقل خورده و پرداخت شده ادبی و بخشی در مقام میراث بزرگ و گران مایه ای که در طول (تنها) دو دهه فراهم آمده - چنین است اندیشه نیچه به شکلی که امروز در دسترس ماست. اندیشه او نه در قالب» کلمات قصار (یا گزین گویه ها) «و نه» نظام مند (سیستماتیک) «است. نظام مند بدین معنا که نیچه در آثارش منظومه فلسفی از پیش خواسته و طرح ریزی شده ای را تشکیل نمی دهد»
منتقدین مغرض
نیچه برخلاف فیلسوفانی چون هگل، کانت یا افلاطون بنای فکری، منطقی و کاملی نساخت. طرح هایی را که او برای آثارش در افکند، شیوه هایی به منظور ساماندهی بر افکارش برای عرضه آنها بود که همیشه پذیرای امکان خوانش های فراوان و گوناگون است. شاید مهم ترین پیامد این پذیرندگی فهم و خوانش های متفاوت و گاه متضاد از آثار نیچه در گذر تاریخ این باشد که هر کسی با تاثیرپذیری از محیطی که در آن رشد کرده است و افکار و قالب اندیشه اش با مطالعه نوشته های نیچه تمام منویات خود را در آن بیابد و همه افکارش را به او متصل کند. برای مثال برخی از منتقدین مغرض نیچه صرفا به این دلیل که هیتلر در کتابش ارجاعاتی به برخی آثار او داشته است نیچه را مبدا نازیسم و جزئی از عوامل بروز جنگ های جهانی می دانند. نمونه جالب دیگری که می توان به عنوان مثالی مضحک در این موضوع مطرح کرد اظهار نظر یکی از کسانی است که اخیرا در آمریکا دست به یک قتل عام هولناک زده بود و در دادگاه برای دفاع از خود گفته بود «نیچه مقصر اصلی است. من با خواندن تبارشناسی اخلاق او دست به آدم کشی زدم! » با این تفاصیل به نظر می رسد برای ارزش گذاری بر این قرائت های گوناگون و برداشت های متحیر کننده و نامانوس از نیچه پرسشی را که در عنوان این مقاله به چشم می خورد باز مطرح کنیم: نیچه را چگونه بفهمیم؟ پرداختن به این پرسش از آنجا شروع می شود که ببینیم تا کنون نیچه را چگونه خوانده و چگونه فهمیده اند.
خوانش های نیچه
...

جملاتی از کاربرد کلمه خوانش های گوناگون نیچه

سیستم های پلاسمای القایی، به طور موفقیت آمیزی در سنتز نانوپودر ها استفاده شده اند. سایز نانو ذرات تولید شده از 20 تا 100 میکرون است که بستگی به شرایط کوئنج مختلف دارد. نرخ تولید میتواند از چند هزار گرم در ساعت تا 3-4 کیلوگرم بر ساعت تغییر کند، با توجه به ویژگی های گوناگون فیزیکی متریال سطح توان در پلاسما. ک سیستم نانو سنتز پلاسمای القایی معمولی برای کاربرد صنعتی در زیر نشان داده شده است. عکس برخی از محصولات نانویی از همین تجهیزات موجود است.
خون همی گردد و نیارم گفت دلم از رنج های گوناگون
مرا دارد دو دل پیوسته در خوف و رجا صائب نوازش های گوناگون، تغافل های پی در پی
کنار باغ پر از میوه های گوناگون چنانچه گوئی صحنی است پر ز برگ و نوال
آورد حکم های گوناگون از برای جهانیان بیرون
نه بدین لام های رنگارنگ نه بدین وصف های گوناگون
مهیا کرده خوانهای ملون به نعمت های گوناگون مزین
این پر از لاله های رنگارنگ وان پر از میوه های گوناگون
انتفاضه یک واژه عربی بر وزن اِفتعاله میباشد و از فعل«نفض» آمده است،که معنی های گوناگونی از جمله، بَرافشاندن،پریشان کردن،نثارکردن،پراکنده کردن،پخش کردن و .... دارد.
دید از رقعه های گوناگون ژنده صوفیانه بر بیرون
به همین سبب است که وجوه مشترک بسیاری در قصه های اقوام مختلف دیده می شود. همانندی ادبیات کودکان در میان ملت های گوناگون، دو علت اصلی دارد:
فالگیری با قهوه در کشور ها و مناطق جهان راه و رسم‌ های گوناگونی دارد ، ولی عموماً به این ترتیب است که بخش بیشتر مایع ته قهوه را می‌ نوشند و مخلوط غلیظی از قهوه و آب در ته فنجان به جا می‌ ماند سپس فنجان را روی نعلبکی بر می‌ گردانند . پس از مدتی آن را بر می‌ دارند و فالگیر به شکل‌ هایی که در ته فنجان درست شده نگاه می‌ کند و با اشاره به شکل‌ ها که آن ها را به انسان و حیوان و درخت و چیز های دیگر تشبیه می‌ کند نکاتی را در مورد زندگی و گذشته و حال و آینده کسی که قهوه را خورده بیان می‌ کند .
ز نعمت های گوناگون بگستردی در او سفره که آمد کایناتت بر سر خوان عطا مهمان
وین همه شغل های گوناگون نبرد مرد را ز خود بیرون
پس از مدتی پدر گیتی نوین به تهران منتقل شد و درسال‌های نوجوانی دبیر نقاشی وی در دبیرستان اسدی استعداد وی را کشف کرده و او را تشویق کرد تا در هنرستان هنرهای زیبای دختران نام‌نویسی کند. گیتی گواهینامهٔ هنری خود را در سال ۱۳۴۴ از هنرستان هنرهای زیبای دختران دریافت کرد، و سپس لیسانس خود را در رشتهٔ گرافیک از دانشکدهٔ هنرهای تزیینی در سال ۱۳۴۹ به دست آورد. او در سال ۱۳۵۳ با فرید نوین ازدواج و رهسپار هلند شد و در دانشگاه آزاد لاههVrije Academie voor Beeldende Kunsten آموزش خود را دنبال نمود. سپس در ۱۳۵۴ راهی منچستر گردید و روش های گوناگون نقاشی را نزد استادان فراگرفت. سرانجام در کانادا ساکن شد. نخست در شهر کینگستون در سال‌های ۱۳۶۲-۱۳۵۹ سپس در مونترال ۱۳۶۳-۱۳۶۲ آنگاه در اتاوا ۱۳۷۷-۱۳۶۳ و سرانجام از سال ۱۳۷۷ تاکنون در ونکوور به سر می‌برد.