معنی کلمه خواندن نماز در پنج وقت در دانشنامه اسلامی
[ویکی فقه] طبق نظر شیعه خواندن نماز هم در پنج وقت جایز است و هم در سه وقت؛ البته اگر مشکلی برای تحصیل و شغل شخص نداشته باشد، بهتر است که در پنج وقت خوانده شود. شیعیان بر این مطلب اتفاق نظر دارند و برای اثبات این مطلب دلایل محکم و قاطعی هم از کتاب های شیعه و هم از صحیح ترین کتب اهل سنت دارند. از آن جایی که طرف ما در این مساله اهل تسنن هستند، در این مقاله به دلایلی از کتاب های آن ها می پردازیم. بخاری و مسلم هر دو در صحیح ترین کتاب های اهل سنت بعد از قرآن و نیز احمد بن حنبل رئیس حنابله و احمد الطیالسی در مسندشان نقل کرده اند:«عَنْ ابن عَبَّاسٍ اَنَّ النَّبِیَّ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ صَلَّی بِالْمَدِینَةِ سَبْعًا وَثَمَانِیًا الظُّهْرَ وَالْعَصْرَ وَالْمَغْرِبَ وَالْعِشَاءَ؛ أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة. اما متاسفانه اهل سنت با این که این همه روایت صحیح السند در این باره در صحیح ترین کتاب های آن ها وجود دارد، لجاجت به خرج می دهند و اجازه با هم خواندن نماز را نمی دهند. و همین مساله باعث شده است که بسیاری از جوانان اهل تسنن از نماز و عبادت دلسرد شوند؛ چون نه می توانند به تحصیل شان برسند و نه به کسب و کار. اما اگر نماز خواندن در سه وقت باشد، هیچ مشکلی برای مردم پیش نخواهد آمد و هر کسی که مسلمان است به راحتی می تواند فرایض خود را انجام دهد. ظهر که برای استراحت به منزل می رود، نماز ظهر و عصر را با هم می خواند و برای کار و درس او هیچ مزاحمتی ندارد. همین در مغرب و عشاء. ← روایات موید ۱. ↑ أبوعبدالله البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۱، ص۱۱۴، باب مواقیت الصلاة. ...
جملاتی از کاربرد کلمه خواندن نماز در پنج وقت
پشت سری: به جهت خواندن نماز در پشت سر قبر امامان و باطل دانستن نماز در جلوی قبرشان
15 - بعد از خواندن نماز در مسجد با حضور قلب و طهارت باطن ، اعمّ از مسجدهاى خاصّ،يا جايگاه مخصوص نمازگزاردن در خانه يا مسجدِ حضور در پيشگاه خداوند - جلّ جلاله -هنگام جدا شدن به اين نيّت جدا شو: براى امتثال امر خداوند - جلّ جلاله - در انجاماعمال شايسته اى كه او - جلّ جلاله - امر فرموده ، از پيشگاه او برمى خيزم ، در حالى كهمقصودم از اين بندگى خالصانه او - جلّ جلاله - اوست از آن جهت كه او در هرحال زيبنده پرستش است .
در طول تاريخ اين مسجد كرامات و معجزات بسيارى در آنجا ديده شده و شيعيان وعلاقمندان حضرت مهدى (ع ) از هر سو بار سفر بسته و براى خواندن نماز در اين مسجدمسافرت مى كنند و اين مسجد همواره از احترام و قداست خاصى برخوردار است . از بعضىاز علماء و مراجع تقليد و بزرگان ، معجزات و عناياتى درباره اين مسجدنقل شده كه نشان مى دهد آنان چگونه به اينمحل مقدس احترام مى گذاشتند، از جمله آنها مرحوم آية الله العظمى حائرى موسس حوزهعلميه قم ، و مرحوم آية الله العظمى حجت كوه كمرى ، آية الله العظمى امام خمينى ، مرحومآية الله العظمى سيد محمد تقى خوانسارى و مرحوم آية الله العظمى بروجردى ، و مرحومآية الله العظمى گلپايگانى ، و مرحوم آية الله العظمى نجفى مرعشى ، مرحوم آية اللهالعظمى اراكى و غير آنها را مى توان نام برد. عنايت و علاقه مقام معظم رهبرى به اينمسجد مقدس جمكران آنقدر زياد است كه طبق گفته مسئولين محترم بارها به اين مسجد شريفجمكران تشريف آورده اند، نظر آنان را درباره مسجد جمكران در همين كتابنقل خواهيم كرد.
مرحوم حاج شيخ الاسلامى عليه الرحمه فرمودند: شنيدم از عالم بزرگوار و سيدعاليقدر امام جمعه بهبهانى كه در اوقات تشرف به مكه معظمه روزى به عزم تشرفبه مسجدالحرام و خواندن نماز در آن مكان مقدس از خانه خارج شدم و در اثناء راه خطرىپيش آمد و خداوند مرا از مرگ نجات داد.
بلافاصله گروهى از نيروهاى نظامى لشكرم داد زدند. اىاهل اسلام سنّت عمر تغيير پيدا كرده ما را از خواندن نماز در ماه رمضان نهى مى كند.
و نيز مرحوم شيخ الاسلام مزبور - عليه الرحمه - فرمود: شنيدم از عالم بزرگوار وسيدعاليمقدار امام جمعه بهبهانى (اسم شريفش را نيزنقل فرمود ولى بنده فراموش كرده ام ) كه در اوقات تشرف به مكه معظمه روزى بهعزم تشرف به مسجدالحرام و خواندن نماز در آن مكان مقدس از خانه خارج لطف خدا وناسپاسى بنده شدم ، در اثناى راه ، خطرى پيش آمد و خداوند مرا از مرگ نجات داد و باكمال سلامتى از آن خطر رو به مسجد آمدم ، نزديك در مسجد، خربزه زيادى روى زمينريخته بود و صاحبش مشغول فروش آنها بود، قيمت آن را پرسيدم گفت آن قسمت ، فلانقيمت و قسمت ديگر ارزانتر و فلان قيمت است ، گفتم پس از مراجعت از مسجد مى خرم و بهمنزل مى برم .
و بالاخره ابن زياد نمى خواست به كس ديگرى اجازه دستيابى به موقعيت رسمى بالايىچون خواندن نماز در مسجد اعظم شهر را واگذار نمايد. لذا به حصين ؛ رئيس شرطه ومحافظين پاسخ داد:
دو خصلت است در هر كس اين دو باشد فبها، و گرنه دور شو، سپس دور شو، (يعنى لايقچيزى نيست ). عرض كردند آن دو چيست ؟ فرمود: خواندن نماز در وقتهايش و مواظب بودنبر آن ، و يارى رساندن به مردم .
چه گويم در حق مسجدى كه حضرت بقيه الله ارواح من سواه فداه بر حسبنقل محدث نورى و غيره درباره اش چنين فرمودند: من صلى فيه كمن صلى فى البيتالعتيق . يعنى خواندن نماز در اين مسجد همانند خواندن نماز در كعبه است .