خل الکلام. [خ َل ْ لِل ْ ک َ ] ( ع فعل امر + مفعول ) سخن را واگذار.دیگر چیز مگو. ( از یادداشت بخط مؤلف ) : صد امید است این زمان بردار گام عاشقانه ای فتی خل الکلام.مولوی ( مثنوی ).
معنی کلمه خل الکلام در فرهنگ فارسی
سخن را واگذار دیگر چیزی مگو
جملاتی از کاربرد کلمه خل الکلام
وی هنگامی که تنها ۲۵ سال داشت نوشتن کتاب جواهر الکلام را آغاز کرد و طی ۳۲ سال این کتاب را که به عنوان دائرةالمعارف فقه شیعه شمرده میشود نوشت.
در اواخر تحصیلش به بیاره بازگشت؛ و قسمتی از کتاب تقریب المرام شرح تهذیب الکلام را در آنجا خواند، و اجازه علم را از ملا عبدالکریم مدرس گرفت.
إِنَّهُ کانَ فِی أَهْلِهِ مَسْرُوراً ای کان فی الدّنیا «مسرورا» بمعاصی اللَّه لا یندم علیها. و هذا الکلام یمرّ بک فی مواضع من القرآن کقوله: لا یُحِبُّ الْفَرِحِینَ» «لا تَفْرَحُوا بِما آتاکُمْ» «لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً» «إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ». «انْقَلَبُوا فَکِهِینَ» «وَ فَرِحُوا بِالْحَیاةِ الدُّنْیا»، و اللَّه عزّ و جلّ یبغض الفرح بالدّنیا و الطّمأنینة الیها.
وی با حضور در قم از سال ۱۳۹۶ هجری شمسی درس اخلاق اسلامی شرح کتاب قوت القلوب تألیف ابوطالب مکّی در مسجد عبدالله جوادی آملی و مدرسه سعادت، و درس خارج فقه خمس از کتاب جواهر الکلام تألیف محمدحسن نجفی، را برگزار کرد.
والحب ما منع الکلام الالسنا
عطار نیشابوری نیز گویا از هزل گریزان بودهاست و بیتی دارد «شعر مدح و هزل گفتن هیچ نیست/شعر حکمت به که در وی پیچ نیست.» عبید زاکانی در ابتدای رسالهٔ دلگشا نوشتهاست: «چنین گوید مؤلف این رساله… که فضیلتِ نُطق که شرفِ انسان بدان منوط است بر دو وجه است: یکی جد و یکی هزل، و رحجان جد بر هزل از بیان و برهان مستغنی است و چنانکه جدِّ دایم موجب ملال خاطر میباشد، هزل دایم نیز سبب استخفاف و کسرِ عرض میشود و قدما گفته باشند: جدِّ همه سال جان مردم بخورد/ هزلِ همهروزه آبِ مردم ببرد. اما اگر ارباب لطف از بهر دفعِ ملال و تفریح بال چنانکه حکما فرمودهاند که الهزلُ فی الکلام کالمِلحِ فی الطعام؛ زمانی به مطالعه نوعی از هزل ملتفت شوند و قول شاعر ر.ک. میگوید
مولانا میرزا ملک محمد قمی (زادهٔ ۹۰۹ خورشیدی – درگذشتهٔ ۹۹۵ خورشیدی) معروف به ملک الکلام از شعرای سده یازدهم قم است.
جواهر الکلام به چاپ سنگی و حروفی بارها چاپ شده و چاپ رایج حروفی آن در ۴۳ جلد میباشد.