خف الغراب
جملاتی از کاربرد کلمه خف الغراب
بينا رسول الله -صلى الله عليه وآله - جالس فى المسجد اذدخل رجل فقام يصلى فلم يتم ركوعه ولاسجوده ،فقال رسول الله -صلى الله عليه وآله -: نقر كنقر الغراب ، لئن مات هذا و هكذا صلاتهليموتن على غير دينى
آثار محمود مسعودی بهویژه رمان سورهالغراب او تاکنون مورد توجه منتقدان بسیاری قرار گرفتهاست. مسعودی در همان سالهای ابتدایی انتشار آثار داستانیاش توجه «هوشنگ گلشیری» را به خود جلب کرد. گلشیری در سال ۱۳۶۹ در مصاحبهای با نشریهٔ آدینه میگوید: «خوب، در آن طرف مرزها هم خبری است، سوره الغراب مسعودی درآمده است و دیگر یکی دو داستانش هم هست که جالب است و راهی به دهی.»
(( عن الرضا عليه السلام : عن آبائه عن على عليهم السلامقال : قال رسول الله : تعلموا من الغراب خصالا ثلاثة استتاره بالسفاد، و بكوره فىطلب الرزق ، و حذره . ))
حضرت فرمود نقر كنقر الغراب حاصل معنى آنكه اين مرد سرى بر زمين زدمثل كلاغ كه منقار بر زمين زند پس فرمود اگر بميرد اين مرد و نمازش بهمين نحو باشدهر آينه بر غير دين من خواهد مرد و بالجمله آنچه در باب نماز و فضيلت خواند آن و مذمتتارك و ضايع كننده آن وارد شده زياده از آنست كه احصاء شود و يا تحرير گردد
46 - قال ابو عبدالله عليه السلام : يا مهزم شيعتنا من لايعدو صوته سمعه و لاشحناوه يديه و لا يمتدح بنا معلنا و لايجالس لنا عائبا و لا يخاصم لنا قاليا و انلقى مومنا اكرمه و ان لقى جاهلا هجره - الى انقال - شيعتنا من لا يهر هرير الكلب و لا يطمع طمع الغراب و لايسال عدونا و ان مات جوعا.
حضرت فرمود: مثل تو نزد خداوند مثل كلاغ است كه دانه را نوك مى زند، بدان اگر تودر اين حال بميرى ، بر غير دين پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم مرده اى . فقال : مثلك عند الله كمثل الغراب اذا ما نقره لومت ؛ مت على غير ملة ابى القاسم صلى اللهعليه و آله و سلم (569)
همچنین در جریان پویش «صد سال شمسی، ده داستان فارسی»، «حسین نوش آذر» داستاننویس و منتقد ادبی رمان سوره الغراب را در فهرست یکی از ده داستان برتر صد سال گذشته قرار دادهاست.
192) انما شيعتنا من الا يهر هرير الكب و لا يطمع طمع الغراب و لايسال الناس بكفه و ان مات جوعا، سفينة البحار، ج 1،ص 584
بر پی صاحبغرض رفتم بیفتادم ز راه آن مثل نشنیدهای باری اذا کان الغراب